|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag undrar hur mycket jag vågar trimma en 735ia 90? Vågar man sätta dit en turbo och isf hur mycket vågar man ladda?? Eller har ni bättre trimförslag? Tack på förhand | |
|
Svaret beror väldigt mycket på dels hur du kommer att använda bilen och dels på hur mycket du vill ändra i motorn. Jag turboladdade på 70-talet en SAAB 99 -71 och laddade som mest 1,6 bar. Motorn var helt original förutom dubbla topplockspackningar, en stoppskruv i fördelaren för att inte få för mycket förtändning samt en nerslipad nål i förgasaren för att den skulle få "tillräckligt" med bensin. Jag höll gasen i botten högst 20 sek åt gången (vid start från stillastående) för sedan varvade motorn så mycket på högsta växeln att ventilerna släppte. Men motorn höll bra så länge jag hade bilen. Skall du däremot ligga och pressa långa stunder på motorvägen eller köra på bana krävs det mer seriösa lösningar. Per L |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det tråkiga svaret är - "det beror på" - som så mycket annat här i livet :-) Det finns i huvudsak tre variabler som styr svaret - och Per L har redan nämnt dessa. 1) Budget Vilken budget/pengahög har du reserverat för detta? 2) Användningsområde/Objectives Vad är dina mål med trimmningen? Vad är dina användningsområden? Pålitlig daily driver i rusningstrafik där man bara kan hålla stumt i 1.5 sekunder om dagen? Trailerqueen uteslutande för dragracingrundor där ett motorras är lika väntat som felaktig blinkersanvändning i rondeller? 3) MTBF (Mean Time Between Failures) Hur driftsäker ska motorn vara? Alla dessa hör dessutom ihop. Tex en driftsäkrare motor kräver en högre budget - eller lägre prestandamål. Sen har vi aspekten kring besiktning, då kommer vi in på #2 (användningsområde). Det fungerar inte att limma dit en turbo och besikta - den kommer inte att bli godkänd. Det är inte heller möjligt att endast registrera om den. Det finns en liten möjlighet, men då MÅSTE bilen vara modifierad såpass mycket att den anses som ombyggd. Du är ett steg på väg genom automat->manuell men det krävs mycket mer än så för att få den ansedd som ombyggd. Och nu plötsligt sticker budgeten iväg rejält! Nu sticker även tidsåtgången iväg rejält också! Och det är här som de flesta stannar. |
|
Om det bara är besiktningen som bedöms vara problemet så kan man ju göra som jag gjorde med min SAAB. Jag gjorde ändringarna så att jag på 1-2 timmar kunde bygga tillbaks bilen till en motor som såg helt original ut. Att jag fortfarande hade dubbla topplockspackningar osv var det ingen som tänkte på. Jag hade besiktningstid på hösten och byggde då tillbaks den till original och körde så hela vinten. Och på våren åkte turbon på igen. Att bilen var olaglig att köra och att jag kunde få problem vid en olycka om trimningen (turbon) upptäcktes fick jag helt enkelt låta bli att tänka på. inte ens på 70-talet var det någon ide att försöka besiktiga bilen i trimmat skick. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.