|
|
|
|---|---|
|
Hej där alla BMW älskare! Är nyligen ägare till en e91 som läcker mer än ca 2dl olja på 10mil. Vakuumpump (ser ut som någon vit sörja som det kan va på batterier runt vakuumpumpen nu) samt ventilkåpspackningen var bytt av förra ägaren ca 300 mil sedan. Den verkar ändå läcka någonstans på vänstersidan om motorn ovanför grenrören (sett framifrån) så det droppar ner på grenröret o luktar olja in i bilen. Kan det fortfarande läcka från packningen eller kan det vara något annat? (som t.ex. tändstiftsloppen eller vad det heter) rycker lite vitt efter ett tag motorn varit igång på tomgång. Men drar/läcker inget vatten. Har läst mkt om oljeavskiljare samt igensatt vevhusventilation som bygger för högt tryck (gäller det min motormodell med)? finns det cold case till min med? Länka då gärna till någon sida. Sedan så har jag inget ljud från min fram eller backkamera (har navigatorn) så ser avståndet till föremål framför o bakom. men saknar det pipande ljudet från tidigare bilar. Kanske ska va på min modell!? Har beställt lite nya packningar o nya bultar bl.a. ventilkåpspackningen samt nya bultar till den och en liten oval plastgrej under ventilkåpan som det är en spricka i samt den ena bulten satt löst men gick inte att lossa Länk kan den va boven i dramat? Har även beställt detta Länk Länk Länk Länk Länk Hoppas kunna byta dessa delar och lösa problemet, vad tror ni? Mvh David | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående cold-climate version (cold case är nog en populärserie eller liknande :-) så har snokat runt men inte hittat något - inte i den utsträckningen som tex till M5x-motorerna. Enda jag hittat var oljeseparaton som fanns i cold-climate version (detalj #1 nedan). Men eftersom min var såld i Sverige så min detta redan. Länk Det står på din options list om du har S842A eller inte (KALTLAND-AUSFUEHRUNG eller COLD-CLIMATE VERSION). Den nya oljeseparatorn du köpte från Schmiedmann är inte cold-climate version, så om du ska göra ett sådant stort jobb så är det ju bättre att välja cold-climate version när man ändåså är där och rotar. Tyvärr har jag ingen beskrivning eller teknisk ritning vad som exakt skiljer sig mellan de två versionerna. Här är cold-climate versionen Länk Det är riktigt svårt att se runt vakuumpumpen, använde du spegel för att se baksidan (och den vita sörjan du beskriver)? Spegel var enda sättet för mig att kunna se. När min vakuumpump läckte så droppade det ned först på toppen/blocket och sedan ned på byxrören (ungefär vid katalysatorn). Droppar det ned på grenrören eller byxrören? Behövs ju bara droppe så känner man lukten. Jag rengjorde för att kunna avgöras med säkerhet var mitt kom ifrån. I samband med åtgärdandet av vakuumpumpen byttes av ventilkåpspackning (då den var gammal och ett mycket lämpligt tillfälle att göra det). Därefter försvann all oljelukt. Den vita sörjan är ju lite oroväckande, var har du observerat denna vita sörja? Men om vakuumpump och ventilkåpspackning byttes för 300 mil sedan ska dessa vara torra och fina. Beror dock på vem och hur detta arbete gjordes. Känd verkstad? Hack'n'Pack Runt Hörnet AB? Duktig privatmekare? Duktig hemmamekare? Katastrofal hemmamekare? :-) |
|
Känns som om några klåpare satt ihop det. Ena bulten längst bak var inte dragen på ventilkåpan. Det vita på vakuumpumpen såg ut som om det hade oxiderat som vid dåligt jordade kablar/batterier men kan ju va något annat. Bytte till coldclimate på beställningen då min är tyskimport. Den går inte knackigt eller några felkoder mm så känns inte som vakuumtrycket men vad vet jag |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, låter som det är att göra om och göra rätt - för att vara säker att det är korrekt (eftersom du har misstankar att det inte är korrekt gjort så måste du ändåså öppna och inspektera - lika bra att göra det riktigt). Kan vara så enkelt att det helt enkelt är aluminiumet som oxiderat något, inte ovanligt. Trodde det bubblade ut som en rabies-smittad hund med vit sörja runt vakuumpumpen - men så var det alltså inte? @DaReV : Hur kunde du se vakuumpumpen? Jag får för fasiken inte ens halva handen där. Har du ett sådant där Arkiv-X hals+huvud? :-) Har du bild på den rabies-smittade vakuumpumpen? Har du chassinummer (7 sista siffror) på bilen, kan för skojs skull kolla upp utrustningskoderna på den (eller du kanske har all den info redan)? |
| Såg det när jag gjorde motortvätt för att se efter läckaget. Då stod jag under bilen som var på lyft och plastkåpan under bilen hade jag plockat bort inför tvätt | |
|
Någon mer som tror sig veta vad som kan va fel med ljudet till min backkamera? Samt vad som gör att den läcker så pass mkt olja? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.