AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
509

BMW M3 E36 vs. BMW 328i E46

Jag funderar lite över att skaffa mig en BMW och valet står då mellan dessa två modeller. Frågan är bara om man vågar köpa en M3:a av förra generationen, har hört att den skall vara ganska dyr att reparera samt att krocksäkerheten i den är väldigt dålig. Därför välkomnar jag alla synpunkter. Givetvis är en M3 alltid en M3 och det kan ju icke förglömmas.
yo
51
you_2_slow
M3-96 coupè
Tjenare har en M3 -96 och vad jag kan komma med så köp en M3 för där finns det körglädje och bara ljudet när motorn ylar vid 7000rpm går inte att förklara!
var ute och provade en 328i E46 men den kändes lite seg på något sätt.
Men det är min åsikt

M.V.H Fredde
M3_BMW
Köp en M3:a. Mycket roligare bil får du inte.

Vad är livet värdt utan en BMW.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ställde precis samma fråga som du, sök efter inlägget så får du se vilka svar jag fick. (jag har fortfarande inte bestämt mig dock...)
Går själv i liknande tankar. Har hört en hel del kritik mot e36:an vad gäller krocksäkerhet. Det har väl hänt en del på den fronten sen slutet av 80-talet när den utvecklades. En 328:a går å andra sidan inte att jämföra med en M3. 328:an är ju fortfarande en "helt vanlig" bil. Det hela handlar egentligen om vad du vill göra med din bil. Ska du bara köra till och från jobbet eller vill du ta med den till en bana då och då och piska skiten ur den?

Själv funderar jag mer och mer på att ha två bilar, en bruksbil och en lite roligare bil att leka med då o då. Kanske en modern, säker bil som t ex VW Polo som bruksbil och en E30 M3 som bus/ban-bil.

Jens
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som sagt tror det var Ferlin som ställde frågan för inte så längesedan och det beror på helt vad du är ute efter för bil. I IQ vinner 328an lätt efterom den är nyare, fräshare, säkrare, billigare i drift osv. Men i EQ så vinner M3an om man prioriterar körglädje, fart, många hästar osv.

Det är ju två ganska olika bilar trots allt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.