AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.072

Däck med andra ET-mått + spacers

m4
10
m4x
e46 318i -03
Hej!

Jag köpte för en månad sen en e60 520d sedan 07 och fick med väldigt fina 18" original BMW alu sommardäck.

Vad jag förstår så har e60 ET-mått: 20.

Däcken har följande:

Fram: ET-mått: 34+Spacers
Bak: ET-mått: 37

Köparen sa att det bara är montera och köra. Jag frågade honom varför det saknas spacers bak och fick svaret att det bara behövs fram för annars tar däcken i stödämparen.

Min fråga är hur detta påverkar köregenskaperna och slitaget på delarna kring hjulen? Behövs inga spacers bak? Är det bara montera dit dem och köra?
Det verkar vara fälgar avsedda för 3-serie E90 med tanke på ET-måtten.

Även om det inte skulle ta i, blir det helkonstigt med hjul som sitter 17 mm längre in. Totalt får du en spårvidd som är 34 mm mindre än original.

Finns även risk att däcken som sitter på har fel dimension då E90 och E60 har olika storlekar.

Här kan de se vad som monterades original. Länk

Jag hade sålt de felaktiga hjulen och köpt rätt hjul istället.
m4
10
m4x
e46 318i -03
Det blir att sälja dem då. Tack för ett fint svar!

Svetsar man ihop spacerplattan direkt i fälgen? Eller lägger man dem emellan innan man skruvar ihop.

För de verkar sitta bra hårt de jag har på mina. Måste ju få av dom innan jag säljer dem.

MVH
Nej spacers svetsar man normalt inte fast. De har nog bara ärgat fast. Dränk i WD-40 eller 5-56 flera ggr och vänta nån dag. Sen är det bara våld som gäller.

Tänk även på att du eventuellt behöver nya, kortare, hjulbultar. Med spacers ska man ha längre bultar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.