|
|
|
|---|---|
elof |
För några år sedan skulle alla Bmw vara manuella det var inte tal om något annat.....men på sista tiden har det blivit mer och mer poppis att ha autlåda i sina 5 serier.....är det kunderna som förändrats? eller automatlådorna som blivit så fantastikt mkt bättre ?.....eller rent av en ny kunkattegori som upptäkt Bmw ?? vad tror ni vore intressant att höra era åsikter. elof |
|
Min gissning är att det är attityden till automatväxlade bilar som har förändrats. Tidigare skyddes de som pesten, för att nu rent generellt vara mer eftertraktade. Givetvis spelar det nog in att de blivit bättre. Robban |
|
elof |
intressant hur det kan svänga på ganska så kort tid. |
|
BMW går bra och säljer som aldrig förr o det måste innebära att "andra" kundkategorier hittat till BMW. Sen är naturligtvis dagens automatlådor av en helt annan klass än t.ex åttiotalets som tidigare oxå skrevs... Jag gillar iaf att slita :) in växlarna på hederligt åttiotalsvis ;)m.a.o manuell växling som ger en bra mekanisk feedback i bilkörningen..Man KÖR bil o inte åker :) Mvh Janne. |
|
|
BMWs kundkrets är nog ungefär den samma, förrutom att den föryngrats en smula gm privatimport. När man bara förlorar försumbart i bränsleförbrukning och acceleration är det klart att det stora komfortpluset med automat överväger för många. Det börjar kännas alltmer omodernt att växla själv, om det inte är en sportbil. |
|
| Jo det är nog sant iallafall vad gäller mig.Tyckte förut att trycka i växlarna var att föredra då man har mer grepp om körningen.Men köpte en automat och tycker nu att det känns lungnare när man är ute å kör. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför få tennisarmbåge och kasta bort tid på att rycka i en spak?? BMW är ju begåvade med de finaste tänkabara i automatväg som finns, så det är ju inte undra på att det svänger över till det hållet,sedan är ju bränsleförbrukningsskillnaden väldigt liten mot var den var förr i tiden när det mesta slirade fram om det inte var minst 2,5-3.0 litermotorer eller amerikanska gjutjärnsspisar. MVH Hasso |
|
F-n grabbar ni verkar ha slöat till ;) BMW's manuella lådor har ändå en viss charm och känsla som ni måste ha missat :) Mvh Janne. |
|
elof |
känns lite som om testar man en automatlåda e man fast......slav under lådan *ler* |
|
Planerar inte att köpa automat före jag fyllt 40, därefter får vi se ;-) _____________ MVH Kalle H ICQ: 19594657 |
|
|
....Såvida jag inte får råd till E46 M3 SMG2 innan dess, det vill säga...inte SÅ stor chans ;'( (VET att SMG2 egentligen inte är en riktig automatlåda...men ändå) |
|
|
För min del så kommer jag att fortsätta med automat, BMW:s automatlådor är bland de bästa på marknaden, ja en manuell har inga fördelar vad jag upplever. Jo det finns ett tillfälle då jag önskade manuell och det är de gånger jag kör nerför de smala alppassen varje år under semestern, då saknar jag manuell. Kör lugnt ;-) NoFear |
|
|
Måste nog kommentera lite till ;) Till manuella lådans fördelar då såklart...:) -Dyrare att renovera autlådor. -BMW's manuella lådor har/hade betydligt bättre kvalitet iaf på 80-talet. -Tycker mig ha förstått att automatlådorna oftare "rapplar" även nu, om man ser till antal inlägg om problem med dessa lådor här på forumet...eller? -Manuella lådor verkar dock fortfarande ha en bra/bättre kvalitet om dem inte misshandlas förstås,men det är ju självklart... Mvh Janne. |
|
|
Tommys: du skulle ha steptronic. Jätte bra för sådana saker som alpvägar. Mvh /NP |
|
Heuer |
Intressant fråga man. el. aut. Kör själv 520i man. (01), mkt nöjd. Nästa bil kan bli 525 el. 530. Manell växling el. automatlåda? Har kört aut. (gammal Volvo), aldrig ägt aut. Jag är sugen på aut. men jag är osäker. Det verkar bekvämt. Jag vet att jag tappar i effekt, men hästkrafterna räcker till. Vet förstås också att det kostar 20 000 kr extra. Kör 95 proc. landsväg, inte överdrivet sportigt. BMW:s aut. har ju fått väldigt bra betyg i all press. Tacksam för alla synpunkter. |
elof |
har blivet automat ägare trots ringa åldern på 28 år *ler* och det e helt fantastiskt härligt.....går verkligen helt fantastiskt härligt. |
Red Devil |
ursäkta, men automat=pest |
|
Nästa blir helt klart automat! Har vevat klart med spaken genom stockholms bilköer. Vältränat vänsterben kan jag säga... Vill ju självklart kunna växla själv när man får släppa iväg kärran, så en steptronic får det nog bli...o större spis...fetare fälgar...navi ...farthållare...ooh :) :I :( (beroendet stegrades och hans plånbok blev obefintlig med tiden) vaknar svettig på natten o skriker-Kompressor! MrMonzen |
|
| Har alltid varit något kluven... körde mycket jänkare med automat i min ungdom och såg kopplingen mellan V8 och automat som något helt logiskt... men däremot hat jag alltid tyckt att "sportigare bilar" som BMW ska ha en manuell så att man deltar aktivt i körningen... Jag var något kluven i samband med köpet av 540:an, eftersom den både har V8 och är rätt sportig (sportchassi) etc... Men jag är helsåld på automat nu... åker så himla bekvämt och mjukt och när jag lägger i sportläget så händer det saker... Ja, det går att få bättre prestanda med manuell, men det är inte utan en hel del träning man växlar bättre än sportläget... | |
|
har aldrig haft nån BMW med automat (är inne på min 1:a BMW) men däremot har det passerat ett par Volvo med automat i min bilägarhistoria... Om ekonomin någon dag skulle kunna sträcka sig till en automatare av nyare årsmodell skulle jag inte tveka, så skönt att starta bilen och lägga i D och ta sig dit man vill utan att pilla med koppling och spak. tråkigt? njae, man kan ju spärra gamla lådor genom att dra ner dom på en lägre växel...då är det riktigt roligt. #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.