|
|
|
|---|---|
|
jag är erbjuden att köpa en x1 2.0d xdrive med extrautrustning för 70k , typ sportstolar och annat som jag har mindre koll på. bilen har gått 10k mil och är min pappas som han köpte ny. hur är en sådan att äga? jag har kört den några gånger och tycker om bilens egenskaper, kanske lite högljud. vi har en 523 touring ifrån 00 som vi ägt sedan 2005, tycker dock att det blivit lite väl mycket att fixa på denna så tänker därför byta. vi kör ganska korta resor, till och från arbete, skola osv som kanske är runt 3km... något för kort än vad som är bra för partikelfilter? på helgerna brukar det bli 10-15 mil körda och på semestern en hel del, har planer att åka till italien med bilen. någon som äger x1 och kan dela med sig? är det mycket krångel med dessa bilar när de blir typ 6-7 år? kostnader osv | |
|
Hej! Har en -10:as X1 som snart gått 10k, utan några som helst problem - inget gjort utöver vanlig service. Lämnar dock in för oljebyte efter ca 1000-1500 mil/12 månader, då det inte känns ok med BMW:s långa intervall för oljebyte. Inga glapp i stag eller dylikt, (i jämförelse med den 120i jag hade där jag fick byta inre och yttre styrstag på båda sidor redan vid 6500 mil) och inga fel eller åkommor i övrigt heller - bara ren körglädje :-) |
|
| tack för svar! har du ägt den länge ? vad brukar servicar kosta? | |
|
Hej min 11a har gått 6500 mil och fungerar utmärkt förutom ett generalfel på X1an. Hjullager som låter. Det finns inget glapp bara att det låter ibland, mer eller mindre. Hade även problem med en pdc givare men det försvann och har inte återkommit. Jag byter också olja en extra gång emellan bytesintervallerna. Servicekostnaden är relativt låg. Jag betalade för stor service (vart fjärde år) lite drygt 5000 kr. Den lilla servicen (olja, filter, bromsv, kupefilter) vart fjärde år tror jag ligger på 2 - 3000 kr. Hälsn Peter |
|
| Ang körningen använder jag den ungefär som du och har inte haft något problem med partikelfilter. Åker man ut någon gång i månaden på mer än en halvtimme blåser man nog ut det mesta i det. Jag har heller inte direkt läst något om problem med detta vad gäller BMW förrän den gått ca 20000 mil | |
| Tycker även jag att servicekostnaderna är helt ok, luft och kupéfilter är busenkelt att byta själv om man vill spara en slant. | |
|
kul med fler svar. hjullager verkar vara en skör punkt , något mer? |
|
| Det finns en tråd under 1-serien om N47 motorn som kan vara bra läsning. Jag tror att de flesta exemplaren är tidigare än när X1an kom. Dessutom gör säkert ett extra oljebyte att detta undviks. I USA ändrade man oljebytarintervallerna till 1år eller 1600 mil (tror jag) så det kan man ju tänka på. | |
| Har iofs bara kört en X1 vid ett tillfälle (ca 14 mil) och se för guds skull till att bilen är utrustad med servotronic. Den vanliga styrningen är ganska tung vid framförallt parkering, det passar inte bilen i övrigt. | |
|
ja det är den Kristoffer ... en 2013 är det föresten undra om motorn är skör då |
|
|
Är den extrautrustad för 70k eller får du köpa den för 70k (kan nästan tolkas så).. :)) |
|
|
Motorn skör? Du menar kamkedjan? Bör ju ha den nyare 184hk motorn och den är långt ifrån lika drabbad som den äldre motorn. Sen finns det flera bolag med maskinskadeförsäkring upp till 15kmil (IF) om man känner sig orolig. Jag har haft två olika bilar med den motorn och aldrig upplevt några problem med missljud från kamkedjan. |
|
| Har kört en jävla massa X1 1,8d och älskar den. Jag hade aldrig köpt en själv, för jag gillar inte såna bilar egentligen, men jag fullkomligt älskar den. Konstigt egentligen... | |
|
Tillägg. Vet ej när facelift kom, men den jag körde var facelift med åttastegad automat och övrig m-utrustning o xenon osv. Bra grejer! |
|
Verdi |
Kan du inte fråga din pappa? |
| Verdi: huvet på spiken :) | |
|
pappa har ju bara bilarna i tre år och får ju därmed inte så mycket problem med de IOM att han ofta hinner byta innan , Verdi. därför är det intressant att höra ifrån de som har typ 5-6 år gamla x1or såg också att det kunde missuppfattas med extrautrustningen / priset men den är extrautrustad för 70k mitt pris är 145. är det är bra pris? kollar man typ på bytbil verkar motsvarande ligga på typ 220 men då ska ju handlaren tjäna en del också |
|
| För det priset är det ju bara att köpa tveklöst och sedan sälja den med vinst om du inte är nöjd. Du kan nog köra nåt år el så och ändå gå med vinst. Så oavsett vilka svar du får så känns hela frågan irrelevant om du frågar mig. | |
| gustaf76 låter som en bra ide | |
| Jag har en X1 1.8d SDrive 2010 som gått 19500 mil. Kupéfläkten har börjat låta lite. I övrigt har det inte varit några små eller stora fel på den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.