AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
919

Lysande laddlampa E39 523 -98

ma
358
majtii
F36 4-serie
Laddlampan har börjat lysa till vid tomgång och varm motor, än så länge inte vid kall. Det som gör mej lite fundersam är att när det händer inbillar jag mej att tomgången går ner något. Känns lite som att något klickar till (tänk en AC kompressorn går igång) och lampan tänds. Gasar man till lätt släcks den igen.

Avstängd motor ligger spännningen på 12,4 volt. Vid drift ganska stabilt 13,8-14,1 men vanligast ganska stabilt på 14,0. När lampan tänds går den ner under 12v (vad jag hinner se) och när man gasar till klättrar den snällt tillbaka till 14.

Tycker den laddar lite för bra för att vara en dålig generator/regulator. Söker förslag på felsökning eller bekräftelse på att det ändå är generatorn som gett upp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är kolen som är slitna, då tappar den laddning temporärt.
Just nu är de precis på gränsen för att få kontakt med släpringarna.

Det kommer successiv att bli värre och värre närmaste tiden, beroende på hur mycket du kör tippar jag på någon till kanske två-tre veckor, därefter kommer generatorn att sluta ladda helt.

Det går att byta laddregulator med kol.
Är du riktigt händig kan du köpa lösa kol hos t ex. Frejs bildelar och byta dem i din nuvarande regulator.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.