AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.015

E61 520 D -08 Nybytt kabelmatta i bagage, Dags för skroten?

Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Har haft problem med att glasluckan öppnar sig själv ofta. Och även att defrostern ej fungerar. Jag bestämde mig för att köpa ett rep. kit på Ebay.

Så idag bytte jag dom 4 kabelhärvor som går till bagageluckan. Det gick väl sådär. Nu fungerar inte c-lås---igen radio mottaging---och glasluckan lever fortfarnade sitt eget liv.

Jag vet att jag troligtvis har gjort fel på (vänster yttre ) där det var 3 kablar som hade samma färg. Och jag klippte av hela härvan innnan jag hade märk dom. Hopppades på att om dom hade samma färg så hade dom samma funktion och kanske inte spelade nån roll hur dom satt.

Även (höger yttre ) Hade 2 kablar som hade samma färg. Först så fungerade det inte att öppna bagageluckan. Då bytte jag plats på dessa 2 kablar. Då fungerade detta.

Hur ska jag gå tillväga?? Har lust att bränna upp bilen jävlen.....

Älska ofta men gift dig aldrig!
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Att shoppingluckan öppnar sig själv beror nog på switchen/knappen till den. Nästan lika vanligt fel som skadat kablage. Kostar 350-400 på BMW? Byts på 10 minuter.
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Ja jag får beställa en ny microswith.

Men jag har ändå många problem kvar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är väl tre vit/brun på vänstra sidan. Om man kikar hur dom ligger placerade i originalhärvan dvs vilken kabel dom ligger närmast så kan man skilja dom åt.
Så gjorde jag sist. Iofs bör de vara kopplade till samma punkt iom samma färg.
På höger finns det det tre bruna (jordkablar) har jag för mig , men de har inte samma diameter om man kikar noga, dessutom måste man skriva en kopplingsmanual om man använder nya kablar med samma färger på kablarna är numrerade kablar.
Och glöm inte att kolla säkring 59 centrallås och säkring 54 värme bakruta.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Ok så dom 3 kablar med samma färg i vänster härva. Kanske inte spelar någon roll hur dom sitter?? Låter för bra för att vara sant.

Försökt kolla hur dom ligger i härvan men ikke klarar inte vara säker på att det blir rätt.

Var ute och kontrollerade säkringarna nu. Tyvärr så var dom hela.

Ang C-låset är det den där boxen under vingen som kontrollerar det??
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Jag håller på med samma operation på min 07:a. Kör endast högra sidan idag. Vänster får bli senare. Fått allt att fungera iallafall. Blev moloken först när jag kopplat ihop allt och fjärren inte fungerade. Kollade säkringen (5A) och tack och lov var den brunnen. Så ny säkring så klickar det härligt i låsen igen!
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Vad har man för alternativ när man slaravat ihop kablarna då??
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Är man helt 100 på att alla kablar är rätt och att det går ström upp till antennförstärkaren så kan det ju vara antennförstärkaren som blivit fuktskadad. Dubbelkolla alla anslutningar och kablar så inget kopplats fel först!
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Provade bilen nu. Nu fungerar radion perfekt. Defrostern fungerar.

Det som inte fungerar nu är C-lås, och öppning av shopping lucka.

Shoppingluckan har jag beställt en ny knapp till. Får se om det fungerar då.

Och sen får jag ta en dubbel koll på de kablar som går till Antennförstärkaren.
Hur gör man en manuell öppning till glasluckan BMW 525

Jag bytte båda kabelhärvorna på höger sida förra helgen. Då uppmärksammade jag också att det var tre st bruna kablar i en härva och två i den andra.

Vet inte om jag har haft maximal tur för jag hade inte en aning vilken som hörde ihop med vilken utan bara skarvade på måfå i andra änden. Men allt fungerade perfekt efteråt!

Vet inte om det har någon betydelse hur de är kopplade. Kan den bruna kabeln bara vara en jordningskabel, eller nåt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bruna kablar på tyska bilar är jord.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.