|
|
|
|---|---|
|
Nu var det dags igen, Märkte när jag parkerade att bilen mullrade lite dovare än vanligt, misstänkte från början att de kunde vart att avgasröret hade börjat läcka då den är dåligt svetsad. Gasade på lite lätt för att känna hur det kändes och det kändes att det vibrerade lite mer än vanligt, någon sekund började gula motorlampan lysa. Var nere nyss och kollade felkoderna med INPA och fick först detta: Länk När jag rensat koderna och läst igen efter att jag haft motorn på ett tag så fick jag endast "Burning fail cylinder 4" (Gula motorlampan lyser fortfarande) Någon som vet vart man ska börja kolla? Tack på förhand! | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
"Burning fail cylinder" är ju en term som kommer från att någon maskinöversatt termerna i den INPA-versionen. "Misfire" är den mer korrekta termen. Nåja, vi har felkod och 241 betyder mycket riktigt "Misfire cylinder #4". Från den extra informationen från felkoden sattes den när motorn stod på tomgång och motorn var genomvarm. Så det är det driftscenariot du ska felsöka i första hand. Såhär rakt upp och ner utan någon som helst information är tändspole en stark kandidat. Försök få fram felet igen, när du har felet närvarande - koppla loss 4:ans tändspole och koppla in igen för att verifiera att den cylindern inte bidrar med någont nämnvärt (prova sedan att koppla loss / koppla in de andra cylindrarna - om de är friska så ska du höra en stor skillnad i motorgången). När du verifierat att det är fyrans cylinder som misständer så byter du tändspole mellan fyran och någon annan cylinder. Nollställ felkoder. Framkalla felet igen och verifiera om felet flyttas sig till den nya cylindern antingen genom ovanstående metod eller via felkoder. |
|
Att det finns sånna människor som dig slangen Tänkte tom lägga till "Väntar ivrigt på hjälp av dig bmw-slangen" i texten. Tack så mycket för hjälpen! |
|
|
Det är såhär jag ska göra då så att säga? |
|
Ja, det är inte så mycket hjälp egentligen. Hjälper inte ovanstående så blir det genast lite jobbigare. Men ovanstående är något som de flesta kan göra utan specialinstrument eller specialverktyg eller massa teknisk litteratur. Så det är något som man kan ge sig på (och lite andra saker) innan man eventuellt måste börja fundera på att ändåså köra den till en verkstad. Just tändspole är ju något som förr eller senare går sönder, inte helt ovanligt på dessa motorer. Och just det faktum att du hade felkod #2 (fault ignition coil #4) är också en indikation på detta. Å andra sidan kanske detta bara är en felkod från någon tidigare person som felsökt på precis samma sätt som du kommer att göra (dvs rycka ut kontakten till tändspolen). Nedanstående är mest för din egen info. Om de inte dyker upp igen så är det inget att bry sig om. #45 är kopplat till multi funktionerna på ratten. MFL gissar jag är tyska för Multifunktionell Lenkrad (Lenkrad är tyska för ratt). #65 är camshaft position sensor. NW är tyska och står för Nockenwelle dvs kamaxel. #8 är en felkod för MAF sensorn (vill minnas att du har hot film typen men lite osäker - de kanske gick tillbaka till hot wire typen för M54). Den säger att det är avbrott på en eller flera kablar helt enkelt. Denna kan lika gärna ha dykt upp när någon felsökt och ryckt ut kabeln till MAF-sensorn. |
Ja, precis som på videon (känner igen den där australiensaren från en bra video han gjorde över kända oljeläckage på N46-motorn - dvs motorn i min 120i). |
@Skkkrrt : Lyckades du hitta problemet till slut? Hade du sådan tur att det "bara" var en tändspole? |
@Skkkrrt : Lyckades du hitta problemet till slut? Hade du sådan tur att det "bara" var en tändspole? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.