AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.851

trött motor på E39 530

Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
tja alla bmw fantaster
vet att detta problem har skrivits om här tidigare men nu hittar jag inte inlägget så hoppas på bra svar
har en E39 530iaT-03 21´mil på mätaren ägt den i ca 18 mån och bilen har gått klockrent tills för 3-4 månader sen då motorlampan tändes och felkoden för att gränsvärdet för bränslet har överskridits då var det "luft läcka" .vi detta tillfälle bytes även olja och stift, för 1månadsen började motorn kännas "trött" och bränsle snittet ökat med nästan en 1dl mil lämnade då in bilen för fel sökning och inga felkoder hittades med mekanikerna trodde att LMM ger fel värden.köpte en ny och bilen blir ännu sämre, motorn går in i fail safe mode och får fel koden för tomgångsventilen är ur funtiontion.
byte då tomgångsventilen raderade felkoden men efter 1km samma fel.
satte då tillbaka den galma LMM och då tillbaka på 0,
så 1 hur kan man kolla om en LMM ger fel värden.
2 vad är symtomen om bränslepummen inte är ok
eller vad ska men leta efter
Dålig kamaxel och/eller vevaxel givare kan ge dessa symptom utan att felkod uppkommer.
Har råkat ut för det på M52 flera ggr men ännu inte på M54, men jag har för mig att jag läst att samma sak gäller för m54.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad köpte du för LMM Bosch / Siemens ? dvs originaldel.?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
jag köpte en LMM ifrån bildelaronline24 med märket Stark skulle vara tysktillverkad så vart väl lurad var tyvärr bara några hundra billigare än originalet siemens hos schmiedmann.

jag har läst att "billiga" LMM kan ge fel värden men vad är då rätt värden för om jag kopplar ur den gamla LMM så går knappt motorn.

jag har varit inne oxå på att det kan vara någon givare så som kam/vevaxel givare men enligt mekanikern jag har pratat med så antingen funkar de eller inte. har även varit inne på temp givaren men vet inte
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Billiga LMM på volymstora motorer funkar inte, de går sämre med en ny "noname" billig än den gamla eller lika dåligt. originalfabrikat fungerar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
j0mpa
Kolla efter så att den ej drar tjuvluft mellan LMM och tomgångsmotorn i luftbälgen, drar den tjuvluft därifrån så går den inte bra alls.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min 530 -01 var lite trött och drog lite extra soppa med en dålig kamaxelgivare. Det fanns dock en felkod på det även om motorlampan inte lyste. Nämner det som lite info bara.

// Magnus

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Kamaxelgivare.

Standardmedicin på M62 - LMM, Lambdas, Kamaxelgivare, tomgångsmotor, membran helvetet. . brukar vara lika bra o byta rubbet så slipper du skruva i 1 års tid då Murhpy brukar se till att alla pajar i en kedjereaktion.
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
tack för alla svar
får ta och kolla givarna
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Du kan se om LMM mår bra genom att kolla i INPA vad den rapporterar för kg/h och se om det är rimligt (räkna om till l/h resp l/mil), samt titta på lambdajusteringarna. Om LMM är fel kommer korrigeringen skala med belastning eller ha ett konstant ofset.

"+1dl/mil och trött" låter ju ungefär som effekten av inaktiv VANOS. Detta sätter dock felkod (om man läser av med INPA eller DIS, övriga vet jag ej). Om du inte menar "väldigt trött" för då är det nåt annat fel.

Om du rycker ur LMM använder motorn varvtal+gaspådrag+lambasensorer, och då påverkas den inte av luftläckage mellan LMM och gasspjäll.

Det finns ett bra ställe i INPA där du kan se hur mycket arbete varje cylinder gör när motorn står på tomgång. Detta är bra för att se om någon cylinder inte mår bra.

Mitt tips är nog att antingen om du har kunskap själv eller om du känner någon som är en ingenjörsaktig typ som kan motorer så löser ni det med livedata i INPA så att man kan få en uppfattning om vad som inte fungerar eftersom man kan se alla värden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.