AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.692

Motorlampa lyser! Bmw e39, vad annars...

Sida 3 av 3
Du borde ha endast en felkod ifall det är en spridare och man kan ju tycka att den borde flytta sig om du skiftar en spridar med en annan.
Det var ingen syn på läkage?
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Jo de e sant, men spridare ger väl ingen felkod? Näe inget läckage och det var ett ordentligt tryck då jag öppnade luft ventilen. Fick reda på idag att man inte behöver kalibrera den nya spridaren. Bara byta och köra.

Nånting jag tänkt på senaste tiden är att bilen verkligen har bettet sig konstigt under senaste året.
Saker som pajat, temporärt slutat fungera:
Sprillans nya xenonlampor om och om igen
Backljus
Backsensor
Sprillans ny kamremssensor
Bensinpump

Kan det vara nått allvarligare el fel som slår ut grejerna?

Du har misständningar på flera cylindrar det borde inte orsakas av en spridare.
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Uppdatering NR 2 :)

Har fått tid hos Mekonomen igen på tisdag, det är väldigt bra....för mina stift är nu helt dränkta med olja. alltså dom är våta och helt svarta. För några dagar sedan var dom ljusbruna, några dagar innan dess var dom helt vita och nu är dom helt svarta och våta!
Jag fattar ingenting :D Jag älskar detta!
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Såg också att en av spolarna hade olja i botten av sig, ventilkåpspackningen trasig? Även att det är gammal olja på plåtarna under spolarna, såg ut som gammal olja, men jag vet inte.
Om det är olja i bitten så hade jag bytt alla 3 packningar för ventilkåpan samt rengjort spolar tändstiftsbrunn, jag bytte på min E39 det var rätt enkelt.
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Ja självklart ska jag ju byta ventilkåpspackning, alla 3? finns det 3 ventilkåpspackningar? Mer än jag visste :) men et kan väl aldrig orsaka att 3 cylindrar misständer?
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Hallå, dags för uppdatering!

Har fått hem bilen från Mekonomen. Dom hittade inget fel! Dom har testkört bilen i 2 veckor och har inte lyckats återskapa felen. Fick betala 300kr.
Nu till min slutsats:

När bilen skakade och höll på, motorlampa lyste osv, så testade jag spolare, tändstift och spridare...allting var felfritt. Förutom att en av spridarna hade ett annat klickljud :/ KAN DET VARA RED LINE S!??? Bilen går som en klocka på alla sätt. Den har aldrig varit så otroligt mjuk att köra och den har fått liv igen vid acceleration, Är nere på en kvarts tank. Motorn hackar inte längre vid tomgång, den rasslar inte vid gaspådrag och den är knäpptyst :D Vågar jag anta att det var på grund red line S1 som felen försvann?
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Uppdatering!

Mekonomen är klåpare. Det var ett vakuumläckage hela tiden. Lämnade som sagt in bilen hos Mekonomen för ett röktest och den var "felfri". For sen till Holmgrens i Värnamo som sista utväg, tog 1 timme sen var biffen klar. Mekonomens sista ord var " Det är fel på VANOS, detta blir inte billigt och vi kan inte hjälpa dig" Ring en bmw verkstad. Visst felet är löst, men jag har fått betala 4000kr för ett fel som kunde ha kostat 500kr :/

Det är denna slangen som e trasig, Art: 11617504536

Ytterligare ett fel var att tidigare ägare av bilen hade bytt 02 sensorn på avgas sidan och använt sig av en för lång skruv som då gjorde att sensorn åkte ut och in hela tiden. Jag har också bytt sensorn och använde måttet på skruven som satt då man antar vissa saker :D Nu går bilen som en klocka...som ny :D
Dom har ingen aning om vad de pysslar med eller så har de försökt blåsa dig, trorligtvis en kombination av båda.
Att du hade dessa felkoder p0170 till p0173 är 99% säkert tjuvluft.
Vi minsta osäkerhet så byter man gamla slangar man ger inte något råd att byta vanos, den brukar dessutom ha en märkes specifik kod.

Du ska definitivt gå tillbaka och begära kompensation.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.