|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu fick jag hem bilen från mekonomen. Var helt tätt, inga vakuum läckage! Men han sa att bilen bara går på 5 cylindrar. Det innebär att 1 av dom är ur funktion, antingen pga ett dåligt tändstift, spole eller spridare. Jag har Sl1 i bränslet "as we speak" så det borde ju ta hand om det hela vid tom tank....men det kan ju inte rädda att en hel cylinder är ur funktion? Hur tar jag reda på vilken cylinder det är? Jag får intte upp några feltändningskoder i datorn så jag har inget att gå på :( Tacksam som fäään för svar Johan B, Hade rätt iaf :D Du misstänkte spolarna direkt. Verkar ju som att det är dom! Ska lyssna på dig i framtiden kan jag lova ;) |
|
|
SI-1 lär inte rena spridaren på den felande cylindern om motorn har stängt av den...då får du inte något flöde alls genom den och då kan inte heller rengörande ämnet verka. Ofta luktar det bränd elektronik när en spole har havererat och i vissa fall kan man se sot och smuts på den spolen. Prova att flytta felande cylinderns spole till en annan cylinder - följer felet med spolen är det bara att byta den direkt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja absolut, problemet är bara att jag inte får några felkoder. Så jag får testa det att dra ut en tändhatt åt gången för att se om motorn går sämre eller samma. Om den går lika dåligt när jag drar ur en av tändhattarna så måste det ju vara den? Kan tillägga att tändstiften nu är fina och ljusbruna, inte vita som dom var innan :D |
|
|
Nu har jag testat att dra ut en spole åt gången, motorn reagerar på alla spolar! Mekanikern sa att jag kör på 5 cylindrar, att alla spolar fungerar är väl väldigt konstigt då? Va fan är det som händer! :) är det kanske bäst att erkänna sig slagen och lämna in bilen innan den verkligen går sönder ;) |
|
|
Hur kom han fram till att motorn bara gick på fem cylindrar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vilken cylinder säger dom är defekt? | |
| Kan tillägga att tändstiften inte blivit bytta på över 3 år. Plus att vid några starter nu så har bilen varit svårstartat, alltså att den går runt några gånger innan den går igång...kan det vara dåliga stift trots att spolarna fungerar som gör att motorn går på 5 cylindrar? Tror någon detta så byter jag dom direkt, hade ända tänkt att göra det inom en snar framtid. Iom att jag inte får fram några felkoder och testet med spolarna inte gav några ledtrådar så vet jag ju inte vilket stift, så får byta alla. Tacksam för svar | |
| Jag tror att han kom fram till det pga att det vid gaspådrag är ett (smatterljud) inifrån motorn. Hörde detta igår kväll med örat mot spolarna, det smattrade verkligen, även på tomgång. Ljudet kom då jag bytte kamaxel sensor, bytte den då jag fick felkod (P0340). Felkoden väck. Han sa inte vilken cylinder och jag får ingen (misfire malfunction) felkod i datorn heller. | |
|
Stiften håller i 10.000 mil och det är väldigt noga att du använder exakt RÄTT stift - annars kan BMW-motorerna vara väldigt kinkiga och lynniga! Man byter inte bara ett stift - man byter alltid alla stift samtidigt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Åh fan, ja vi har väl kört med dom i 6000 mil iaf. Så tror du att det kan vara stiften, trots att motorn går sämre när jag drar ur alla spolar? | |
|
Exakt vilka stift sitter i motorn? Hur är skicket på dem? ("läs" dem - det finns bra bilder på nätet för att se hur stiften mår och även indirekt motorns skick/problem) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
High Power long life Bosch FGR7DQP Dom är ljusbruna, precis som dom ska vara. Men det jag undrar nu är: Kan det fortfarande vara fel på stiften eller spridare ifall motorn reagerar när jag drar ut spolarna en och en med motorn igång? Är inte det väldigt konstigt? |
|
|
Tja, ett dåligt/slitet stift kan fungera på låga varvtal för att misstända på högre varvtal.... Men är du tveksam över stiftens skick, så byt dem! Många på forumet föredrar NKG-stiften före Bosch, men BMW monterade båda märkena på fabriken. NKG BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP är korrekta stift till M52tu och M54. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar Johan, skönt att kunna bolla med någon. Jag funderar på att lämna in bilen igen rent av. Stiftbyte är ju en barnlek, men jag är inte tveksam på dom, då dom är så fina. Tror du att spridaren kan vara problemet trots att stift och spole är felfria? |
|
|
Ja, omöjligt är det i alla fall inte - men det är vanligare med spolar och även stift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo jag förstår att det är vanligare, men jag har ju testat spolarna, ALLA ger ju reaktion på motorn. Stiften fine, men då dom är ljusbruna så borde det ju vara någon av spridarna? Det känns ju mest logiskt, även om det inte är lika vanligt? | |
| Hur mycket bensin har du i tanken närman hör ljudet från motorn? | |
| Halv tank, men vad skulle det spela för roll menar du? | |
|
Det skulle vara så att du fåt misständningar om ena bränslepumpen lagt av som sitter i tanken, men det är när du kommer ned till reserven så det kan du utesluta. Jag tror inte på stiften då de såg bra ut + att du hade felkod på 3 cylindrar tror misständningarna genereras av något annat. |
|
|
Uppdatering! Tog mig en ordentlig titt på bränsle spridarna i morse. Gjorde ett test, höll en skruvmejsel mot en spridare i taget (fungerar som ett stetoskop) för att höra om den klicka koncist. En av spridarna låter annorlunda gentemot dom andra! Nu vill jag köpa en spridare från nätet men undrar om man bara kan byta den så där? jobbet är ju piss enkelt, men måste man kalibrera dom så dom sprutar rätt? Eller är det bara att byta???? Tacksam för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.