|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Äntligen fel på min bil igen, har längtat så och det e så underbart att det kommer nu när kylan kryper på en :D Hoppas på eran hjälp som jag kunnat göra så många gånger förr. Motorlampan lyser. Detta problemet har vi haft förr på bilen, men den har försvunnit då man åkt och tankat. Nu lyser den trots tankning. Fick hem en dator som visade felkoder: P0170, fuel trim malfunction P0301 Cylinder 1 missfire P0302 Cylinder 2 missfire P0303 Cylinder 3 missfire P0340 (Kamremssensor beställd) Det som är bytt är: Bensinpump (I dagarna) Bränslefilter (3-4 år sedan) Lmm (även rengjord i dagarna) Luftfilter (även rengjord i dagarna) Det som är märkligt är att, när problemet uppdagade sig så vägrade bilen starta och lampan lyste. Öppnade bara tanklocket och stack ner en mejsel sen startade biljäveln. Sen några dagar senare på en längre bilfärd så kom lampan tillbaka och bilen skakade nu också. Jag har letat efter vakuumläckage i hela motorn, luftbälgar, kapsyler etc, finns inte. Men när jag drar ur LMM så går motorn som en klocka, vid återmontering börjar motorn att skaka (Gjort detta test minst 5 ggr). Jag vägrade tro att en LMM som bytts för 3-4 år sen redan kan va trasig, men det måste väl vara den då motorn går som en klocka utan den? Dock nu tankat bilen full och lampan har varit borta i dagar. Jag fattar ingenting. Så det jag menar är, när jag släckt felkoderna med datorn så kom lampan tillbaka efter några mil. Men efter att ha tankat bilen full så har den varit borta i flera mil nu med Lmm inkopplad. Har även kollat tändstift och dom såg bra ut, lite vita, men det är nog för att blandningen varit för snål pga en dålig bensinpump som nu är bytt. Ska naturligtvis byta dom, men känns som lägre prio just nu. Måste tillägga att jag bytte bensinpump då jag trodde det var felet, den väsnades och hade sig, men det hjälpte inte ett skit. Väldigt tacksam för svar! :D | |
|
Jag fick felkod P030x när tändspolarna gav upp. Dessa slutade dock inte fungera samtidigt utan en efter en med ett antal månaders mellenrum. Mh Håkan |
|
|
Vad är det för fabrikat på LMM? Har bilen sportluftfilter? Dåliga spolar är relativt vanligt så de är i högsta grad misstänkta. Brukar vara intermittenta fel i början om de är dåliga, för att bli allt sämre med tiden - de kan dock lägga av helt direkt... Fick du samma felkoder som innan? Prova att byta plats på spolarna så att de tre främre sätts på de tre bakre stiften. Följer felkoden med spolarna har du kommit framåt i felsökningen. Vad är det för stift? Dessa motorer är kinkiga för felaktiga stift och/eller om de är slitna (vilket de kan vara om de gått magert). Kan kanske vara läge att slå i en flaska RedLine SI1, för att rensa systemet ordentligt!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kan precis som Johan rekommendera RedLine SI1. Hade små ryckningar på lägre varvtal och slog i en flaska på ca 50-55 liter bränsle och körde tills reserven lös. Efter det så försvann ryckningarna. Mvh Håkan |
|
|
Tack för så snabba svar :) Kan verkligen spolarna ha med ( p0170, fuel trim malfuntion) att göra? Har ingen koll på LMM kvalitet, men jag vet att tidigare ägaren gillade att tejpa och klistra :/ så det är nog eftermarknads kvalitet. Inget sportluftfilter. Japp det ska jag prova, har hört om det innan men aldrig kommit runt till att göra det. tändstift är av högsta kvalitet. |
|
|
Exakt vilka stift är det? Att de är "av högsta kvalitet" spelar ingen roll om det är FEL stift! LMM köper man enbart "original" eller av högsta OEM-kvalitet (som Bosch eller VDO-Siemens), allt annat är ett lotteri med mest nitlotter! Eftersom bilen går bättre utan inkopplad LMM, kan man med säkerhet säga att den är kass! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jaha, hehehe... Det är rätt stift och märke bosch Ja precis, jag har pluggat som fään och det som lutar mest åt symptom (fuel trim malfunction) är just LMM. Jag provar byta den och återkommer med svar om några dagar. Om det inte är lmm så lägger jag ner verksamheten :D |
|
|
...och exakt VILKA Bosch-stift är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| High Power long life Bosch FGR7DQP :D | |
|
Ok, då är det rätt stift! :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
P0170 är en solklar luftläcka skulle jag säga, jag hade den ett tag lampan kom och gick för att bli allt mer frekvent. Såg på fuletrimvärdena att den försökte kompensera med bensin. Jag hade samma fenomen som du man öppnade tanklocket och det försvann, men det har troligtvis inget med felet att göra. Kolla gummipluggen som sitter på kortsidan under insuget den vätter mot torpedväggen, min reagaerade inte på startgas men var helt sprucken den föll av i handen och var sprucken på 4 ställen. bytte pluggen och värdena började röra sig nedåt efter en minut var de ok. då lampan inte kommit tillbaka och värdena var ok så raderade jag den historiska koden, den har inte tillkommit sen dess det var 2 år sedan. Kolla den pluggen kostar 20 kr och man byter den utan att montera bort något. |
|
|
Hej! Hade nästan samma problem som du har nu. Tror jag hade samma kod som du har där med P0170. (Det är fyra år sen jag gjorde det här) Fel på två st tändspolar som Per Larsson bytte åt mig. Men felet kom tillbaka efter bara någon vecka. Försvann och kom tillbaka. Insåg sen att det kom alltid tillbaka när det var blött/fuktigt. Vevhusventilationen täpptes till ett år senare och jag var tvungen att riva allt. Under bytet såg jag att nummer 7 på denna bild var trasig. Sattes tillbaka den trasig för att jag behövde bilen. Bytte del någon vecka senare. Länk Kollade aldrig hur tändspolarna satt utan kastade om dessa lite som jag kände för när jag monterade tillbaka. Men hade fortfarande felkoder på tändspolarna, när motorlampa lös och bilen inte gick på alla cylindrar. Brukade gå att starta om bilen så gick den bra igen, men motorlampan lös fortfarande. Jag vet att jag hade kollat den förut, men det var inget som man såg när den satt på plats. Efter jag bytt den så har jag inte haft någon lysande motorlampa sen dess och den har alltid gått på alla cylindrar. |
|
|
Byt inte tändspolarna i onödan, börja kolla tjuvluft. kolla del 17 den jag skrev om tidigare Länk |
|
|
Delorian, ang den kapsylen så är den redan bytt, du har helt rätt i att den spricker fort. Min vsr delad i två nästan, men det hjälpte inte :) tjuvluft är kollat och dubbelkollat, sprayade hela motorn med vatten och såpa för å se om hä va nån läcka ;) Mange, ang luftbälgen...den är hel och hållen. Kollade supernoga. Dock så har jag läst till mig att om lmm är kass så kan det vara så att den lurar datorn till att skicka för lite bensin. Därav motorlampa och vita stift? |
|
| Har du kollat med startgas, hur är motorgången när du drar ur oljestickan eller oljelocket? | |
|
Blir ingen skillnad när jag lossar lock eller sticka. Bytte dock luftmassemätare precis nu, gick från p0170 till p0173 istället!!! Den visade alltså innan bytet felkod (bank 1) till att nu visa (bank 2). Vad i hela glödheta! Nu har jag verkligen slut på idéer :/ Hjälp! Plz |
|
| Slog också i en flaska redline sl1 i 60-70 L bensin. | |
|
Det tar cirka 10-20 mils körning innan SI1 har börjat verka ordentligt, helst skall man köra upp tanken helt (eller nästan helt) innan man ser full effekt. Hur långt har du kört? Vilket fabrikat är det på LMM? Är den ny eller begagnad? Blir det någon skillnad när du lossar kontakten till LMM? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ett tips för läcksökning: Det går bra att köpa en cigarr eller annat rökdon om man inte vill investera i rökmaskiner etc...köp en bra havannacigarr och njut lite samtidigt - passar bra till en konjak eller fin rom att fira med när man hittat läckan! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Redlines spridartvätt i all ära, men det är bättre att du åker iväg till någon som kan rengöra dina spridare ordentligt, med en riktig spridartvätt. Då får du resultat svart på vitt, fungerar de som de ska eller inte, eventuellt om de inte fungerar så kan tvätten få de att fungera igen mha filterbyte och backspolning. Jag betalade 500:- för att få min gamla audis spridare rengjorda, absolut värt priset. Det enda är att du behöver ta loss spridarna från bilen, men det är inget större jobb. |
|
| Ja det blir fortfarande enorm skillnad när jag drar ur lmm. Det är märke vdo på lmm och den är ny. Har kört 10-15 mil. Har ringt mekonomen också :/ jag fattar noll, kollade dock olje separatorslangen...nästan helt igentäppt? Kan det va orsaken tro? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.