|
|
|
|---|---|
|
"fel" nr 2... Enlig inpa så hamnar den runt 87 som max o går ner till 82-83 igen När jag kör 120km/h i typ 20 mil så är nålen precis ovanför blått hela tiden o det är svag värme i bilen men när jag kör 50km/h så går den upp mot mitten och det kommer lite bättre värme Är det thermostaten som behöver bytas? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Spontant är det det absolut första jag hade gjort, ja. Med vetskap om att man har en frisk termostat i systemet är det i så fall mkt lättare att fortsätta felsöka om det nu inte skulle löst problemet. |
| Låter som ett väldigt typiskt termostatproblem | |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hade precis det där problemet på compacten, blev bra efter byte av termostat. Bilen blir varm väldigt snabbt och ligger stabilt på 95 grader. |
|
Det var nästan som jag misstänkte då beställde en thermostat igår |
|
| Är bilen svesåld elr tysk import? | |
| Tidig Tyskimport om det spelar någon roll? | |
| Termostat absolut. Det som händer är att den inte stänger ordentligt så att det hela tiden "läcker" ut kylvätska i kylaren fast motorn inte behöver kylning. Så när man kör i krypfart märks det inte så mycket men när man kört fortare och det blåser mycket kall luft genom kylaren sjunker motoretemperaturen /kommer inte upp i värme. | |
| Tyskimport har en annan typ av termostat som är anpassad för varmare klimat som det är i Tyskland och därför bör den bytas till en annan termostat som är anpassad till svenskt klimat. Men antagligen så är det fel på termostat oavsett för vilken klimat den är inställd. | |
|
Om frågan gäller någon av bilarna TS står som ägare på dvs E46 och E90 är det samma termostat. Men kolla själv annars för att få fram rätt reservdelsnummer, slå in chassinumret på realoem.com. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Det gäller 328an med M52/TU glömde jag skriva Men en Thermostat är beställd jag har knappt in reg nr så det borde vara rätt produkt som kommer hem :) |
|
|
Hm, M52TU, det är samma som M54 om jag minns rätt. Dvs det ska vara en elektrisk kontakt till den. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Det där med olika termostater för Tyskland och Sverige vill jag inte skriva under på. Om vi pratar 20 år eller mera tillbaka så kunde det förekomma olikheter på olika marknader men M52TU med elstyrd termostat, njae. Körde själv M52TU tidigare (direktimport) och grävde rätt djupt i utrustningar och manualer, jämförde med Bentleys manualer för USA och BMW:s egna utbildningspärmar osv, kan inte minnas att jag hittade något som skiljde i detta sammanhang. Å andra sidan bytte man ju termostater varje år mellan sommar och vinter här hemma också på Volvo, Opel och Ford osv, och hissade kylargardiner upp och ner... men det har ju hänt en del sedan dess...) FP |
|
|
Ja nu hissas kylgardinerna automatiskt ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Bytt termostat nu den var knäckt Har inte kollat i inpa men nu går den upp i temp ialla fall vid högre fart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.