AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.698

Kontrollbes - Felkod - E39 530 2001 - underkänd.

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@marin849 : Håller helt och hållet med dig! Jag hade ju en lång utläggning om detta i tidigare inlägg i denna tråden med just denna slutsats.

Nej, som jag nämnt tidigare så är felkoderna som kan ge anmärkning "2" eller "2x" endast P0001-P0499 samt P0650.
P00XX = Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls
P01XX = Fuel And Air Metering
P02XX = Fuel And Air Metering
P03XX = Ignition System or Misfire
P04XX = Auxiliary Emission Controls

Inga felkoder angående airbag (eller SRS som det heter) kollas.

Däremot så kollas att Airbag/SRS lampan lyser när man slår på tändningen och slocknar sedan.

Om den inte lyser+slocknar eller lyser hela tiden får man en anmärkning av graden "2".
Hej!

@BMW-slangen, återigen, mycket intressant det du skriver. Väldigt informativt! Tack!

Du förstår att man blir lite putt över att man får nerslag på den felkoden när det finns en "värre" som man inte får nerslag på.
På en bil som det inte ens skulle ha kollats på. :-)

Jag har manuell kontroll av oljenivå (oljesticka menar jag då).
Och du har rätt igen, Bes-protokollet säger; OBD Självtester: Genomförda.

Angående vilka som ska genomgå en OBD:
Jag har bara pratat med Transportstyrelsen via telefonen. Det är tydligen e-post man ska skicka. För de kunde ju inte ge mig några svar.

Jag tolkar det som du, utan förbehåll utifrån ditt svar ifrån TS.
Först årsmodell i trafikregistret, sedan uppgivet tillverkningsår ifrån bil-tillverkaren och sist så när fordonet togs i bruk om de saknas information om de andra två.

(Dock så får biltillverkaren räkna en bil som är tillverkad från och med den 1:a juli 2001 som en 2002:a om tillverkaren anser att det är en 2002).
Förstår jag det som.

Alltså SKA inte en årsmodell 2001, oavsett om det är import, inte genomgå en OBD på besiktningen.

Och precis som du säger; Länk

Nr 13 på den bilden sitter där och precis som du så var det den mina misstankar gick till.

När jag bytte vevhusventilation så var jag ju där och rev en hel del, kan ju ha skadat kablarna. Men jag ska så fort jag kan mäta upp sensorn och se om så är fallet.
Sensorn var inte så fasligt dyr och verkar inte alltför svår att byta så det blir ju att byta den om den verkar trasig.

Men OM nu sensorn är hel, vad tror du om att man klara en besiktning med felkoden P0198.
Påverkar den avgasvärdena så pass att bilen inte klarar sig igenom ?

Stationschefen prata om att bilen går in i nödläge och klarar inte tomgångskraven...
Bilen går hur bra som helst och ingen "safe mode eller motorlampa".

Apropå P1620 så är ju det, vad jag förstått det som.
"P1620 Styrkrets för kylsystemtermostat - hög signal Ledningar"

Den felkoden hade jag förstått om jag fått nedslag på, det kan ju indikera att termostaten står öppen jämt, tar ju mycket längre tid att få varm motor.

Det skulle även kunna förklara varför det verkar komma "majonnäs" i ventilkåpan även vid "varmare väder" (+5).
Jag antar att den givaren kan mätas på samma sätt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Börja med att göra en sanity check av sensorn. Har du tur är det kortslutning eller mer troligt en öppen krets. Då har du med 99.99% säkerhet hittat felet.

Annars får du gå vidare och verifiera signalintegritet för sensorn ("att alla signaler går fram och tillbaka som de ska").

P0198 påverkar inte avgasvärdena. Motorstyrsystemet har full koll på motorns arbetstemperatur (dvs temperaturen på kylarvätskan) då det är en annan sensor som används för detta.

För vissa allvarliga felkoder (som tex att syresensorn inte fungerar eller fuel trim parametrarna slagit i taket) går systemet ut ur closed loop och in i open loop vilket betyder att den inte finjusterar sin bränsleblandning utan arbetar "i blindo" och gissar så gott den kan och fetar ofta gärna till och backar tändning - dvs typ av safe mode. Men detta görs bara på de mer allvarliga felkoderna.

Jag kan garantera att din motor går i closed loop, dvs att motorstyrsystemet finjusterar kontinuerligt sin bränsleblandning genom att lyssna på syresensorerna - det är så man får de bästa avgasvärdena. Det kan man enkelt se med vilket el cheapo generiskt OBD verktyg som helst.

Jag är ganska säker på att det blivit NOK på OBD Självtester om din bil skulle har gått in i någon typ av "safe mode". Är säker på att en av Readiness statusen inte sätts till OK om bilen vägrar gå in i closed loop. Så att OBD Självtester passerar och att bilen inte går i closed loop är motsägelsefullt.

P1620 är en mycket större "miljöbov" än P0198. Yes, med största sannolikhet går motorn mycket kallare än vad som är tänkt. Anledningen till att de införde elektronisk justerbara termostater var just att kunna köra motorn i en högre arbetstemperatur vid lämpliga scenarios (typ lättare statstrafik) och därigenom arbetar motorn effektivare (ju högre arbetstemperatur, desto effektivare arbetar motorn) och därigenom lägre avgasutsläpp.

Nej, det är ingen sensor. Som nämns ovan så är det en elektroniskt kontrollerad termostat.

BTW, #3 är din ECT-sensor (Engine Coolant Temperature)
Länk

Det sitter även en temperatursensor på utloppet av kylaren (detalj #4). Är något osäker men jag tror denna är till för att kontrollera den elektroniska kylfläkten (och kanske även den elektronisk styrda termostaten).
Länk

Iallafall, det finns gott om backup-sensorer för motorstyrsystemet att använda sig av för att veta huruvida motorn har nått arbetstemperatur eller inte.

Vilken årsmodell står det i vägtrafikregistret på din bil? Står det 2001 så kan vi sluta oroa oss över OBD II kontroll. Då ska din bil testas med traditionella metoder.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Allt som påverkar utsläppen tänder ju lampan för utsläpp (det finns ju två) det är ju det som är själva vitsen med den lampan och framförallt kravet för att få sälja bilen.

Om felkoden betyder "öppen krets" dvs elementet i termostaten trasigt alternativt kabel avgnagd påverkar det inte utsläppen. Motorn går då alltid på högsta temp, funktionen är nämligen tvärtom. Ett el-element inbyggt i termostaten kan användas av motorstyrningen för att ändra termostatens karaktär att öppna tidigare. Typ vid full gas och det är.varmt ute. Är det avbrott i denna krets försvinner möjligheten att sänka temperaturen. Enda sättet att få permanent låg temp (ca 20-25C) är om antingen man lyckas skala lämpliga kablar och lägga ihop eller om utgången i DME går sönder. Mycket mycket vanligare då att elelementet i termostaten ger upp!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt marin849, råkade tänka lite bakvänt där.

Den är ju såklart dimensionerad att klara av vanlig körning om den elektroniska styrningen lägger av.

Men marin849, den blev inte underkänd pga icke-fungerande termostat. Den blev underkänd pga sensorn för oljetemperaturen inte fungerar.
Hej!

Bilen är en 2001 i trafikregistret.

Har inte orkat mäta upp oljesensorn ännu, måste först skruva bort servobehållaren.
Men det verkar inte bättre än att jag fått någon typ av maginfektion, troligtvis blindtarmen som nu håller på att klinga av. Så jag tar det så lugnt jag kan.
Sen när jag mår bättre så ska mäta upp och byta om det är fel på givaren.

Däremot så vågade på mig en besiktning efter Bmw-slangens förklaring om "closed loop". Och mycket riktigt så gick bilen igenom med perfekta avgasvärden och förövrigt blankt papper.

Stationschefen hade pratat med gubbarna på station, så det var inga bekymmer, även om deras dator fortfarande sa att bilen skulle genomgå en OBD.

Han kollade bara registreringspappret, fast via datorn då - kontrollerade att bilen var reggad som en 2001 och sedan så genomgick bilen ett avgastest i slutet av BES.

Lär väl bli samma sak nästa år, lite orolig att de kommer ha glömt bort det.
Så mycket bekymmer för ingenting egentligen.

Tack till er som har svarat! Tack Bmw-Slangen för den info du bidragit med, har varit mycket uppskattat. :-)

Mvh Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trevligt medd feedback kring topic och mycket roligt att höra att den gick igenom besiktningen!

Det gör ju att du i lugn och ro (och i egen takt) kan fixa både oljetemperatursensor och termostaten vid tillfällen som passar dig bättre!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.