AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.697

Kontrollbes - Felkod - E39 530 2001 - underkänd.

Sida 1 av 2
Hej!
Min BMW E39 530 2001 blev underkänd på besiktningen i sommras när Opus kollade felkoderna.
Den är importerad 2005.

Den blev underkänd pga av denna felkod, men bilen blev ståendes när min LCM gick sönder en vecka senare.

Självklart började jag knorra om att min bil var ifrån 2001 och att de ska kolla bilar ifrån 2002. Har pratat med Opus två gånger men de verkar inte kunna svara på min fråga.
Besiktingsgubben sa att deras system sa att den ska kollas.

Det var tydligen hög signal ifrån oljegivaren som gjorde att den underkändes.

Vilka regler är det som gäller? Är det ifrån 2002 som de gör en diagnos ? Min är ju en 2001.
Eller gäller det ifrån det år bilen är importerad? Då kan jag förstå det.

Det här var första gången som de gjorde en diagnos på Opus på den här bilen, de har inte gjort det förut.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Som jag förstått det så är MJ02 och uppåt. Din bil kan t.ex. vara byggd 01 men av årsmodell 02? Isåfall är det ju korrekt.

Vet dock ej om import påverkar.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det som gäller är "tagen i bruk" 20020101 eller senare. Länk
Årsmodell spelar ingen roll. Tagen i bruk i utland eller Sverige spelar ingen roll.(Tror jag)
Min bil kollas aldrig MJ02 men tagen i bruk i Tyskland sent 2001 men importerad 2005.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Se där, då for Opus med osanning sist! Tack för info.

(Kikade på Bilprovningens hemsida nu och det står samma sak där)
em
906
em3
M3 cab -03
Och ibland kan det bli tvärt om: min XC70-04 är reggad i Sverige -06, men utan krav på någon indikatorlampa i panelen eller inkoppling mot dator. Antagligen missade typ-besiktningen den rutan....jag är inte så ledsen för det :) .

Så även om det lyser allt möjligt, kan dom inte underkänna pga det, trots -04:a! Såklart, om det visar sig fysiska problem, kan det säkert bli underkänt, men inte pga indikatorlampor!

Under de senaste två besiktningarna har gul motor-elektronik-lampan lyst. Jag vet att det är tanklocket som är lite otätt, för det står det i felkoden ( varför Volvo mäter det, vet jag inte...kanske US krav...)

em3
Hej!
Min bil är tillverkad 2001-06-28 enligt bmwvin.com och tagen i trafik första gången i Sverige: 2005-05-26
I trafik första gången (vanligen i utlandet): 2001-07-16

Vanligen? Det förstår jag dock inte, har aldrig sett det förr.

Det känns som jag har varit på rätt spår iaf. Nu ska jag bara få Opus att förstå det också.

Det är ju därför jag till en stor del inte har velat byta till en nyare bil, just för att slippa hålla på med felkodsläsning hos bilbesiktningen.
Är livrädd för tio olika felkoder som eventuellt kan kosta multum att laga.
Felkoder som egentligen inte har med varken trafiksäkerhet eller dåliga avgasvärden att göra.

Ska ringa och tjata lite på dom igen.

Tack! Återkommer när jag får svar ifrån Opus!

mvh Mange
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Mange1985 : De felkoder som besiktningen tittar på (P0001-P0499 samt P0650) har alla med miljö/trafiksäkerhet att göra.

Kan du förtydliga eller ge exempel på felkoder som inte har med detta att göra?

Låt oss ta ett exempel, vad var det för felkod du fick underkänt på?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående brytdatumet har "tagen i bruk 2002-01-01" också varit min tolkning - och även fått svar från Transportstyrelsen att de gjort samma tolkning.

Tyvärr så verkar det ha gjorts en ändring lite längre tillbaka. I TSFS 2010:84 (Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning) används formuleringen "för bilar som för första gången är tagna i bruk efter respektive tidpunkter angivna ovan" och man syftar då på 2002 som står längre upp.

Däremot trädde TSFS 2011:101 i kraft den 31:e December 2011. Där är texten annorlunda och lyder "för bilar av årsmodell angivna ovan" och man syftar då på texten "fr.o.m. 2002" längre upp.

De har alltså ändrat från "tagen i bruk" till "årsmodell".

Jag har begärt få en förklaring från Transportstyrelsen vad som gäller och framförallt vad deras EXAKTA definition av benämningen "årsmodell" är.

Men ni har rätt, både tex Opus och Bilprovningen använder sig av definitionen "tagen i bruk 2002-01-01 eller senare". Iallafall på deras hemsidor.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hm! Blev ju intressant det här :-)

Men vad gäller felkoder som inte har med miljö/trafiksäkerhet att göra så menar han väl att det är snarare en trasig givare än något fel på det som den givaren ska hålla koll på.

Dvs. bilprovningarna genererar mkt verkstadsjobb pga givare av total skitkvalité.

Så tolkade jag det iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok - då hänger jag med.

Ja, elektronisk miljökontroll drar verkligen åt gränserna. Exempelvis en elektronisk kontrollerad termostat som inte fungerar fullt ut sätter ju en miljörelaterad felkod vill jag minnas, vilket gör att motorn kanske arbetar hela tiden i 80 grader istället för 100 grader. Miljöpåverkan är extremt liten, men det blir ändåså underkänt.

Vad jag sett så får man alltid underkänt med krav på ombesiktning om det finns en felkod. Eller har de felkoder definerade som man bara ger en mindre anmärkning (dvs 2X)? Blev faktiskt osäker nu.

Besiktningsstationerna kontrollerar bara krav som får anses som rimliga.

Vad jag inte förstår är att vi konsumenter bara accepterar dessa ökande mängder verkstadsjobb? Dels antalen men även kostnaderna. Vi accepterar att delar bara håller 5 år. Ett exempel är en tråd nyligen här, helt vanlgit byte av vattenpump och termostat. Kostnad 15 KSEK. Normal livslängd ca 10 000 mil. Vi bara tar emot och tackar. Vad vi gör är att vi säkrar upp med extra försäkringar. Vem betalade för byte av sin vindruta sist? Kostnaden för det är skyhöga numera, det är inget man betalar själv. Vem betalade sist för de tekniska felkonstruktionerna och bristande komponentkvalitet? Allt går på maskinskadeförsäkring. Du har försäkring på att du blir stående med din bil (nu är det vanligare att man blir ståendes med tekniska problem än med problem med däck), du har försäkring mot skador (det är inte ekonomiskt försvarbart att själv betala allt som det innbeär att få en front inklusive en krossad strålkastare). Du kommer att försäkra mer och mer av bilen då kostnader för åtgärder inte är hållbart. Det i sin tur driver på privatleasing som kommer att öka dramatiskt de kommande åren.

Jag imponeras inte ett dugg av ny funktionalitet som erbjuds genom överkomplicerade system - jag imponeras däremot av ny funktionalitet som erbjuds via genialt enkla lösningar och som är kostnadseffektiva och underhållseffektiva. Att göra något avancerat till låg kostnad men samtidigt enkelt att underhålla och hållbart/stabilt - DET är imponerande!

Ok... Det var en lång utläggning, men jag har förståelse för det Mange1985 säger . Men det är samhället och biltillverkarna som ska åtgärdas i första hand - det är där problemet ligger.
Hej!
@BMW-Slangen, mycket intressant det du skriver, Tack för infon! Även jag ska på måndag efter ha pratat med Opus (igen) ringa och prata med transportstyrelsen.

Jag har letat som en tok efter bes papper nu men hittar det inte. Måste beställa ett nytt om jag inte hittar det imorgon. Kollade via Opus appen men den gav inte själva felkodens nr, bara att det var ett OBD fel.

@em3 Så skulle jag också vilja ha det, ganska ny fräsch bil som bil-bes inte kan/får kolla koder. :-) Det kan generera så mycket trubbel som man inte vill ha.

@e34briliant Exakt så! Tur att du kan förklara när jag inte kan själv. För det var så jag menade. :-)

Men vill friskriva mig lite här; Jag vill minnas att när jag kollade upp felkoden ifrån besiktningen så var det "hög signal ifrån oljenivågivaren" (inte helt säker). Däremot så kanske den har en vital funktion för att allt ska vara "perfekt". Jag vet ärligt talat inte.
Men å andra sidan så var avgasvärdena helt perfekta.
Så jättestor betydelse kan det alltså inte ha ?

Nu är det dags för en kall Norrlands Guld.
Tack för era svar allihopa! Så återkommer jag när jag har mer kött på benen.

Mvh Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänkte bara förtydliga det här med elektronisk miljökontroll (jag försvarar det inte på något sätt - jag bara lägger fram information då många inte känner till exakt vad eller varför det görs).

Elektronisk miljökontroll ersätter avgasmätningen vid tomgång (men inte mätningen vid förhöjt varvtal).

Om du tittar lite närmare på protokollet så ser du att det inte är några uppgifter på posterna CO och HC.

Mätning av CO vid förhöjt varvtal är dock kvar. Jag vet dock inte riktigt varför - borde inte den elektroniska miljökontrollen anses kunna vara så fulltäckande att inga avgasprover behöver görs?

Från effektivitetssynpunkt är det positivt att man går ifrån den manuella avgasprovet om man vill kunna kontrollera den totala miljöpåverkan. Avgasmätningar vid tomgång fångar bara upp en viss procent, medans felkoder har kapacitet att fånga upp mer. Nackdelen är att det oftast är överkänsligt och det går överstyr åt andra hållet - det blir underkänt för minsta lilla sak. Så här finns det "room for improvement"!

Håller med dig Mange1985, om felkoden var "hög signal ifrån oljenivågivaren" eller liknande så ska det verkligen inte bli någon miljörelaterad felkod satt.

Men kolla upp protokoller för säkerhets skull så vi vet exakt vilken felkod just detta fall handlade om.
Hej igen!
Nu har jag pratat med Opus kundtjänst igen, två olika personer. Nu höll dessa med mig att det inte skulle göras en OBD på min bil iaf, men de var inte så säkra på de tekniska bitarna och hänvisade mig till stationschefen.

Nu väntar jag på att han ska ringa upp mig, så det kanske löser sig ändå.

@Bmw-slangen, Intressant och bra skrivet tycker jag. Kan bara hålla med dig om det du säger !

Enligt protokollet så var det :
Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 2)
1. STYRLED(2.1.3), HÖGER YTTRE, GLAPP
2. OMBORDDIAGNOSSYSTEM(8.2.1.1), FELKOD(ER) IDENTIFIERAD
P0198 Motoroljetemperaturgivarkrets hög signal

Bra att veta:
OMBORDDIAGNOSSYSTEM, FELKOD(ER) IDENTIFIERAD
P1620

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad det innebär med felkod P0198, misstänker väl att allt är sammanvävt så att bilens dator väljer bränslemängd/luft med hjälp av olika parametrar och kan alltså inte säga hur mycket den felkoden kan påverka bilens miljöpåverkan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, vad jag minnsr det kylvätksketemperaturen som avvänds för bränsleblandningen och inte oljetemperaturen.

Jag trodde att bilen måste underkänna sig själv (ej klara OBD-testet den gör själv) och att övriga ej säkerhet eller utsläppspåverkande koder skall bilprovningem strunta i!?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
@Marin
Den "bra och veta koden" jag fick, P1620 är ju för hög signal ifrån termostaten. Och den känns ju som du säger mera aktuell som miljöpåverkande än oljetemp-signalen.

Tänkte du på lysande motorlampa då eller? För det är väl det enda "självtest" bilen gör?

Nu har jag pratat med stationschefen och han förstod mitt problem. Han sa att motorkoden sa att den skulle kollas ? Hade tydligen blivit registrerat så... Men borde inte det gälla alla 530 2001:or om det är motorkoden de går på?

Aja, han sa att den inte skull OBD;as, men rekommenderade mig att byta oljeteempgivaren iallafall.
Annars gick bilen in i "safe mode" och den skulle inte klara tomgångsvarvs-miljötestet.
Som Bmw-slangen sa så hade de inte kollat tomgången annat än via datorn.
Annars var Lambda 1.00 och CO2500 värdet 0.1 av 0.2
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dra mig i näbben!

Det var det dummaste jag sett på länge! Jag trodde du hade blandat ihop det med en felkod från "Bra att veta" sektionen, men det finns alltså en P0198 för oljetemperaturgivaren!

Har aldrig hört talas om den, var tvungen att flukta i OBD-specen - och mycket riktigt finns den där.

Jag kan komma med extremt långsökta förklaringar varför en sådan felkod kan anses som tillräckligt miljörelaterad, men det blir så löjligt långsökta förklaringar att det blir skrattretande.

Då är ta mig tusan en packbox mer miljörelatard! Sätt en 2:a på alla som har packbox på besiktningarna!

Förhoppningsvis är det bara givaren i oljetråget som behöver bytas. På min N46 så mäter den (förutom oljenivån) även ett par parametrar som har med oljans kvalitet att göra (inklusive temperaturen).

Om inte så vill jag minnas det sitter en oljetemperaturgivare på vissa av dessa motorer, även om man inte har en mätare i sitt instrumentkluster.

Nej, denna felkod säger att motorstyrsystemet anser att någon är fel på givaren. I detta fall är det med största sannolikhet avbrott i sensorn (eller något kablage) då motorstyrsystemet får hög signal hela tiden.

Dessa temperatursensorer är tokenkla, de är simpla motstånd som ändrar sitt motstånd beroende på temperatur.

Om du kommer åt sensorn kan du snabbt göra ett sanity test och kolla motståndet över temperatursensorn.

@Mange1985 : Men har du manuell eller elektronisk avläsning av oljenivån?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du får normalt motstånd uppmätt på oljetemperatursensorn så vet i tusan om jag inte skulle börja kolla interna BMW-felkoder.

Ni har helt rätt, P1620 är mycket mer miljörelaterat - bubblade om det lite i mina första inlägg. Så det är märkligt att det inte sätter någon av de miljörelaterade felkoderna.

En tanke som dyker upp (lite långsökt men ändåså) är att det faktiskt bara är fel på termostatstyrningen, men av någon anledning har BMW valt att sätta P0198 för att indikera att det är fel på någon miljörelaterad temperaturgivare. Mycket långsökt, men ska kolla vad det finns för andra OBD-koder som den borde ha satt istället.

EDIT : Nä, det finns gott om andra OBD-koder som BMW kunnat använda.
Tex P0115-P0119 (handlar om engine coolant temperature) och även P0128 (coolant thermostat).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@marin849 : Nej, det är så att den måste passera BÅDA tester.

Dvs bilen måste dels ha godkänna självtester men även noll antal felkoder.

Se full förklaring varför i ett av mina tidigare inlägg här i tråden.

@Mange1985 : Nej, diagnossystemet i bilen gör så kallade readiness-tester. Kolla på besiktningsprotokollet så står det "OBD självtester: Genomförda".

Se full förklaring varför dessa readiness-tester finns i i ett av mina tidigare inlägg här i tråden.

EDIT : Det var inte 100% sant det jag skrev ovan. Om inte readiness-testerna är genomförda gör man traditionell avgasmätning på tomgång.

TSFS 2011:101 säger " Har bilen inte genomfört samtliga självtester "readiness codes) ska mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 genomföras.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tillbaka till vilka som ska göra elektronisk miljökontroll eller inte.

Fick svar från Transportstyrelsen. Det var klurigt, de har lyckats göra en enkel definition till en komplicerad.

Såhär står det i TSFS 2011:101

30.1.9 : Omborddiagnossystem (OBD)
30.1.9.1 : Felindikator

KONTROLL
Funktion på ... yada yada ... gäller
- bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3500 kg f.r.o.m. 2002,
- dieseldriven personbil med yada yada...

METOD
Funktionskontroll av bilens omborddiagnossystem ska ersätta mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 för bilar av årsmodell angivna ovan.

Min tolkning är således att det är årsmodell som gäller. Och det är den uppgift i vägtrafikregistret som gäller. Om denna uppgift saknas, gäller tillverkningsår. Om inga av dessa uppgifter finns gäller när fordonet är taget i bruk.

Någon som tolkar det annorlunda?

Här nedan är det fullständiga ärendet.

Fråga: Fordonsteknik Ä20151127-04003.
Frågan är följande : vilka fordon (bensindrivna under 3.5 ton) omfattas av elektronisk miljökontroll? Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning har gått från en tydlig definition till en otydlig definition. I den gamla TSFS 2010:84 omfattades alla fordon (bensindrivna under 3.5 ton) av den elektroniska miljökontrollen om de var tagna i bruk 2002-01-01 eller senare. I den uppdaterade TSFS 2011:101 ändrades detta till "för bilar av årsmodell fr.o.m. 2002". Vad gäller? Om "årsmodell 2002 och framåt" gäller, vad är då Transportstyrelens exakta definition av ett fordons årsmodell?

Svar:
TSFS 2010:84 (2011:101) säger angående OBD bland annat "-bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg fr.o.m. 2002" samt "för bilar av årsmodell angivna ovan". Föreskriften om fordonsuppgifter i vägtrafikregistret säger angående årsmodell "anges frivilligt enligt uppgift från tillverkare (för ett fordon som är tillverkat den 1 juli eller senare ett år får nästkommande år anges som årsmodell)" och för fordonsår framgår "avser det fordonsår som definieras i 1 kap. 5 § vägtrafikskattelagen (2006:227)". I vägtrafikskattelagen framgår bland annat "Med fordonsår avses den uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret, avses med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i bruk".
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Noll antal felkoder tycker jag är ett löjligt krav om det är så brett.
Men det gäller iofs bara motorstyrningen? Och airbag-systemet?

Det finns en annan felkod för termostaten och det är den som sätts om eltermostaten är trasig, så det kan vi nog utesluta här.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Mange1985 : Det var #13 i sprängskissen nedan jag tänkte på
Länk

Har för mig att jag sett denna tidigare. Den finns med i sprängskissen iallafall, dock inte helt 100% om den verkligen sitter där på alla motorer/modeller - men det verkar som det iallafall.

Det är en som sagt en tokenkel värmeberoende resistor - ändrar motstånd efter temperatur. Dessa brukar alltid vara av typen NTC, dvs motståndet minskar med ökad temperatur.

Ett enkelt test är att koppla loss sladden och mät resistansen direkt mellan givarens två stift. Får du oändlig resistans eller nära noll så är din givare trasig.

Jag har inga uppgifter för just denna givare, men dessa brukar vara i ungefär som områden allihopa.
Vid -10 grader C är det typ 8-10 kohm
Vid +20 grader C är det typ 1-4 kohm
Vid +100 grader C är det typ 100-500 ohm

Se ovanstående bara som grova riktmärken, ger dock en hint vad det borde vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.