AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.525

e61 electric failure

Hej, jag har haft lite bekymmer med min 525 e61 -05, först hade jag problem med idriven som inte startade, tog isär och mätte, alla säkringar var då hela, hade ström till ''minnet'' men det grova plusskabeln var då död, testade då att brygga dessa kablar då båda ligger på 12v, vipps idriven hoppade igång inga konstigheter, jag vred tillbaka nyckeln och tog ur den, tog bort bryggan mellan dessa kablar och vred om igen, nu funkade allt som det ska, kalas tänkte jag, skruvade ihop panelen och testade igen, nu var den död, nu hade en säkring gått, bytte denna i hanskfacket, men nu till min irritation, efter jag bytt säkringen så har jag följande symtomer

centrallåset fungerar ej (blinkar inte heller i blinkerserna när jag vrider om nyckeln)
helljuset startar bara när jag håller inne spaken
varnar för central electronic failure
kan inte nollställa punkteringsvarnaren osv men idiriven och radio fungerar som vanligt
vindrutetorkarna går oavbrutet och spolaren fungerar inte

i övrigt varnar bilen rött för service, gult för nivåreglering, windscreenwiper failure (eller något liknande)

i övrigt startar bilen och går normalt, den går ju att köra men med dessa symtomer är det bara oklokt så givetvist står den i garaget, har ännu inte haft möjlighet med felskökning, har heller inte hittat några liknande fel på andra sidor

finns det någon som kan hjälpa? alla tips mottages gärna även egna erfarenheter, börjar bli frustrerande då jag är fruktansvärt förtjust i bilen

kan det vara någon box som har fått fnatt? har testat göra bilen strömlös, radera felkoder kanske borde testas, bmw skall kontaktas imorgon men tråkigt nog har jag inte ekonomin att lämna in på dyra reparationer

mvh
tillägger även att gott om ström finns!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tycker att du ska investera i ett bra diagnosinstrument, tex INPA, så du kan få ut och radera felkoder. Med INPA kan du via en meny som heter "Functional jobs" radera och läsa felkoder i ett enda svep på bilen. Krävs i det läget inget som helst kunnande kring diagnostikutrustning. Sen läser man av igen och grottar ner sig i eventuellt kvarvarande felkoder.
Nu är jag kraftigt jävig i detta men man sparar in den lilla investeringen rätt snabbt.
Finns här:Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Jag har faktiskt en sådan liggandes, har dessvärre inte fått ordning på installationen då den inte var ''bara'' får ge mig på det igen om du inte har något tips på nedladdning som fungerar? får igång programet osv men den hittar inte bilen
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inte från mig väl? Tyvärr finns massor med icke-fungerande kablar och programvaror därute det var därför jag tröttnade och la ner eoner av tid på att få ihop ett fungerande kit som är lätt att installera och som fungerar på 64-bits operativ. Men det du ska kolla som många missar är att kabeln är Com1 och att latency står på 1. Men tyvärr kan det också vara så att du har fått en "lci" kabel, och då fungerar det inte utan att göra lite ingrepp i kabeln.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.