|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte ett länkarms kit för framvagnen och bytt ut samtliga delar, jag har även bytt hjälpstyrarmen. Men problemet med vibrationer kvarstår. jag var på bilprovningen och jag såg när dom testade för glapp i framvagnen att casterstagen uppförde sig konstigt, det såg nästan ut som att det va glapp men det var det inte. Besiktningsmannen uppmärksammande också fenomenet. Bilen blev dock godkänd. Observera att jag bytte dom för 3 veckor sedan. Kan det vara krängningshämmaren som spökar? Har någon varit med om detta? Med vänliga hälsningar. Lägst vinner | |
|
Det finns väl "inre" krängningshämmarbussningar också... sitter typ under motorn... En sån kan väl också glappa till slut. /Jonas |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, framvagnen på E34 har man ganska bra koll på. Nej, krängningshämmarkonstruktionen (krängningshämmarstag, krängningshämmare, bussningar) har ingenting med vibrationer att göra. Så detta kan du utesluta. Helt rätt, casterstaget är under belastning vid inbromsning. Casterstaget är det som pekas ut som övre länkarm i bilden nedan Länk Här är de olika namnen jag sett för detta stag - casterstag - tryckstag - tryckarm - övre bärarm/länkarm - bakre bärarm/länkarm - thrust arm - upper control arm - länkarm bakre höger/vänster nedre @Pzyk Var någonstans såg ni märkliga rörelser under testet? På vilket sätt var det märkliga rörelser? @Pzyk Har du vibrationer under några andra driftscenarios? När uppstår vibrationerna under inbromsning? - Är det bara vid vissa hastigher? - När du bromsar hårt? Löst? När uppstod bromsvibrationerna? - Kom det smygande? Plöstligt? - Uppkom de i samband med någon händelse/reparation? |
|
@bmw-slangen Det jag såg var att centerstyrstaget rörde på sig på ett "knarrande" sätt. Va inte så lätt att se då han bara utfärdade testet en gång, men det man kunde se var att det de "knarrande" rörelserna fortplantade sig ner till centerstyrstaget och casterstagen. Några andra vibrationer har jag inte märkt förutom när jag släpper upp kopplingen på första växeln, men det tror jag är sinterkopplingen som som greppar, inte säker dock. Vibrationerna uppkommer vid både hög och låg hastighet, men ibland kan det vara mer och ibland mindre, Det uppkommer oftast vid svag bromsverkan, bromsar man till hårdare så minskar vibrationerna. Vibrationerna uppkom smygande och sedan mer och mer några veckor efter jag köpte bilen. Men vibrationerna blev mindre när jag bytte länkarmarna och styrlederna. |
|
@Pzyk : Du där hängde jag inte med riktigt. Mycket osäker hur något rör sig på ett "knarrande" sätt (då knarrande är ett ljud). Menar du att centerstyrstaget rörde sig ryckigt, dvs inte jämnt utan "notchigt" som i diskreta steg? Men hur kopplar du ihop centerstyrstaget med rörelser i casterstaget? Vad fortplantade sig ned till centerstyrstaget och casterstagen? Menar du att centerstyrstaget rörde sig "notchigt" och detta fortplantade sig sedan ned genom yttre styrstaget, ned i styrarmen, tillbaka genom casterstagets kulled (som sitter fast i styrarmen) och upp genom casterstaget till den kraftiga bussningen som är infäst i chassit!?! Men krafterna introducerads ju inte i ratten, det är ju via hjulen som deras skakmaskin applicerar kraften. Så rörelsen går ju via hjulet, in i styrarmen och därifrån till styrstag+centerstyrstag samt casterstag. För att vara ärlig, jag förstår inte din beskrivning kring just "det märkliga beteendet vid casterstaget". Kan du beskriva det en gång till - vad rörde sig och var rörde det sig? Dra inga slutsatser i beskrivningen, bara beskriv vad du såg. Casterstaget är ofta en anledning till att det vibrerar vid lätt inbromsning, det brukar vara värst runt 70-90 km/h. Men det kan finnas andra orsaker. Just att det blev något bättre vid byte av casterstag indikerar att casterstaget var något slitet. Men det verkar finnas ett annat fel. Det nya casterstaget är bättre på att hålla emot vibrationer men att vibrationerna fortfarande finns där (men maskeras bättre med det nya casterstaget). Men innan vi går vidare inom andra potentiella felområden så bör vi reda ut den här märkliga rörelsen i casterstaget. |
|
@bmw-slangen "knarrande" var nog fel ordval av mig, ryckigt är en bättre beskrivning. - Menar du att centerstyrstaget rörde sig "notchigt" och detta fortplantade sig sedan ned genom yttre styrstaget, ned i styrarmen, tillbaka genom casterstagets kulled (som sitter fast i styrarmen) och upp genom casterstaget till den kraftiga bussningen som är infäst i chassit!?! - Ja alltså centerstyrstaget, tyckte jag, rörde sig ryckigt. -Men hur kopplar du ihop centerstyrstaget med rörelser i casterstaget? Vad fortplantade sig ned till centerstyrstaget och casterstagen? - Det jag menade var att båda dessa stag rörde dig på ett sätt som såg ut att påverkas från annat håll. Casterstagets infästning (bussningen) rörde sig ryckigt, inte steglöst och mjukt. Ledsen om min beskrivning inte är den bästa. Uppskattar verkligen att du hjälper mig. |
|
Ok, hmmm den där bussningen ska ju inte röra sig särskilt mycket (fast i deras skakrigg så blir det ju såklart viss rörelse). Drog du åt skruv+mutter som går genom bussningen när fjädringen var i sitt normalläge (dvs med hjulen på marken och bilen nedsänkt)? Fast gör man fel här brukar det orsaka förkortad livslängd på bussningen, inte orsaka att den glappar eller arbetar helt felaktigt - men man vet ju aldrig. Och skruv+mutter blev korrekt åtdragen dessutom? Inget som sitter löst där? Och kulleden på casterstaget blev korrekt monterad, dvs hela konan kom ned i styrarmen och den sitter fast där utan glapp? Hissa upp bilen och ställ tex båda framhjulen på några uppkörningsramper och kolla själv hur bussningarna beter sig genom att bända lite med ett brytjärn mellan bussning och chassifästet (finns videos på hur man gör). Passa även på att kolla att kulleden på casterstaget sitter som det ska (fast ett fel här borde uppmärksammats på besiktningen - men ibland missas saker). |
|
okej jag får titta på det! kan fjäderbenslagringarna ha någon inverkan? Kan man se om dom är slitna? |
|
Ja, dåliga fjäderbenslagringar kan också vara en orsak till vibrationer. Men det brukar oftast leda till vibrationer även när man inte bromsar. Det finns en hel del som kan orsaka vibrationer, men eftersom det endast händer när du bromsar (det är iallafall så jag har uppfattat din felbeskrivning) så kan man börja på vissa komponenter jämfört med om det vibrerade hela tiden. Men eftersom både du och besiktningsmannen tyckte casterstaget rörde sig onormalt så är det en bra början att undersöka detta. Så undersökning av casterstaget är första steget. Nästa steg är att mäta upp slaget/skevhet på bromsskivor. Till det MÅSTE du ha en indikatorklocka. Har du inte det så kan du inte utföra detta steg. När du ändåså ska lyfta upp framhjulen, passa på att se om du känna något onormalt. Ha framhjulet i luften och börja med att hålla det i ett 3-9 grepp och vicka fram och tillbaka. Håll sedan i ett 12-6 grepp och vicka fram och tillbaka. |
|
okej tack! Jag återkommer med info när jag hittat vart problemet sitter. |
|
|
Nånting väldigt udda hände min bil när jag va ute och körde! Va på väg till affären för att handla och när jag bromsade och svängde lätt vänster så kom ett högt ljud och duns från höger framhjul, det va ett klonkade ljud, det kändes som framdäcket skakade till. jag fortsatte köra igenom korsningen och tänkte att nu är det nått general knas med min bil. Jag bromsade ytters lätt på pedalen och tänkte köra åt sidan för att stanna men då kände jag att vibrationerna hade slutat och gasade upp i fart igen om bromsade lite hårdare och fastslog att vibrationerna var borta?! Vad kan det ha varit som lät, och varför slutade vibrationerna? Kan det va något som satte sig i rätt läge? Så nu uppför sig bilen som en dröm, förutom att bromsskivorna är lite lite skeva men det är en bagatell mot vibrationerna förut. Lägst vinner |
|
Nja, inget "sätter sig i rätt läge" bland säkerhetsdetaljer som bromsar, hjulupphängning och liknande. Det är liksom helt fel sätt att konstruera dessa typ av saker :-) Håller ändåså med, lite märkligt är det. Det kan ju vara så att någon detalj kring bromsarna är lösa eller inte hade monterats tillbaka korrekt. Men det är bara rena spekulationer. Beteendet är dock inte normalt, utan något är fel. Jag skulle iallafall göra en ***MYCKET*** noggrann inspektion av hela framvagnen inklusive bromsarna. Är du osäker på hur saker och ting ska sitta, lämna in till en verkstad för inspektion - det kostar inte så mycket (upp på lyft och gå igenom delar - max 1 timmes jobb). Angående bromsar, här ser du hur de olika delarna i frambromsarna ska se ut (är det något du indrar över kring dessa detaljer så bara fråga på) Länk BTW, hur vet du att dina bromsskivor är lite skeva? |
Angående att hoppa tillbaka på plats, det är inte helt ovanligt att vulkningen i fjäderbenslagringen släpper. Bildexempel på ovanstående Länk Länk Länk Länk Vilket gör att fjäderbenet inte längre sitter fast i fjäderbenslagringen, utan antingen sticker upp genom fjäderbenslagringen eller som på min E34 518i så trillade hela fjäderbenet ned när man hissade upp framvagnen. Eller rättare sagt, när besiktningsmannen skulle kolla höger fram och vred på hjulet så fick han hela fjäderbenet i näven :-) Det blev inte godkänt, om vi säger så :-) |
|
Oj! så illa ser inte mina fjäderbenslagringar ut iaf =) Jag har inte riktigt fått någon tid över att titta på framvagnen än, men så fort jag gör det så återkommer jag med vad jag ser, kan passa på att ta några bilder också. |
|
@Pzyk : Kom vibrationerna någonsin tillbaka? Eller försvann de helt i den där märkliga dunsen från höger fram? Och du har inte hittat något ovanligt i framvagnen (något löst eller inte ser rätt ut kort och gott)? |
| @bmw-slangen : Dom är fortfarande kvar tyvärr.. Jag hissade upp och kikade och kände på alla bultarna men allt såg bra ut. Jag lyssnade med en snubbe som sa att jag skulle prova att byta hjullagerna, så det blir väl att testa det och se vad som händer. | |
Hjullager kan naturligtvis orsaka viss obalans - men det visar sig isåfall alltid - inte bara vid inbromsningar. Eftersom det händer vid inbromsningar så hade jag fokuserat på de komponenter som är inblandade i detta samt är belastade mest när man bromsar. Det är ett par saker som känns lite "suspect". (1st) : Först den här notchigheten som besiktningen tittade på - var exakt var den och vad var det? @Pzyk : Kan du ta bild på den och peka ut eller kanske använda några av mina bilder och rita en pil eller liknande och peka ut vad du menar? (2nd) Svag broms och lätt vänstersväng, det konkar/smäller till och sen är vibrationerna borta. Sammanträffande eller relaterat? Oavsett känns det inte helt 100 så att säga. @Pzyk : Hur mycket slag har du mätt upp på bromsskivorna fram? |
|
@bmw-slangen (1st) : nu minns inte jag exakt med jag tyckte att notchigheten var på casterstagen men, när jag kontrollerade framvagnen igen så drogj jag ihop casterstagen korrekt, alltså låta bilen stå i "avslappnat läge", vet inte om jag gjorde det sist. Men nu är det nåt som låter, ett klonkande ljud, vänster fram när man bromsar in helt vid låg hastighet, men det händer kanske 1 gång på 20. (2st) : Jag tänkte byta ut bromsarna fram, skiva och belägg, och även kolla så oken ser okej ut. Är det original skivorna man ska köpa eller finns det något bättre alternativ? |
|
Ok, bra iallafall att du drog ihop casterstagen i viloläge (skapar dock inte de problem du har utan det bara förlänger livet på bussningarna - men alltid bra att göra). Det klonkande du hör nu är ju lite misstänksamt, men kan ju vara precis vadsomhelst. Det behöver inte ens vara relaterat till vibrationerna du känner vid inbromsning. För vardagskörning fungerar vilka bromsskivor som helst från någorlunda känt märke. Av bekvämlighetsskäl har det alltid blivit Brembo-bromsskivor till min E34 535i. Men mät upp slaget på dina bromsskivor (antingen om du gör det nu eller i samband med bytet av bromsskivorna) - men det är en del av din felsökning. |
|
Hallå! Jag fixade problemet för ett tag sedan, det var en kombination av casterstagen och bromskivorna som var något skeva. Sry för seg återkoppling. |
|
|
Hallå! Jag fixade problemet för ett tag sedan, det var en kombination av casterstagen och bromskivorna som var något skeva. Sry för seg återkoppling. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.