AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
131.191

BMW Sverige anmält till ARN på grund av kamkedjeproblemen på N47-motorn

Sida 9 av 16
em
906
em3
M3 cab -03
Tror du jokamp nu faktiskt kan luta dig tillbaka och avvakta, points taken, som det verkar. Det kan nog inte bli mer tydligt och taget! Sannolikt filar dom pa formuleringar for att minimera sin totala skada pga av utslaget i ditt fall!!!! Dom skiter ju i ett fall, det som oroar ar omfattningen, antar jag.

em3
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
De borde väl kunna svara på om de HAR en policy över huvud taget gällande ARN rekommendationer, om de svara Ja så kan de nog också svara på hur den ser ut.

Gissar att de inte har en sådan, men om de är medlemmar i BilSweden så har de väl det per automatik om alla medlemmar måste rätta sig efter ARNs beslut?

Märklig cirkus detta, kämpa på!
Avvakta medierna då BMW Sverige kan känna sig utpressade av dig även om det är med rätta. Risken är en mindre samarbetsvillig motpart. Kom även ihåg att medierna är beroende av BMW. Du bör kanske inte vädra alla dina optioner offentligt före beslut.

Ärendet visar på en dysfunktionell hierarkisk organisation hos BMW Sverige med inkompetent ledning.

Ge BMW Sverige lite tid att svara, de måste ju samla all sin kompetens!
Håller med, du har gjort ditt - avvakta nu. Det är naturligt att de bör ha en diskussion internt innan de går vidare, ger ingenting att fråga efter policys. Det är också bra att de vet att Tyskland är informerade, svårare att sopa under mattan då (vilket jag inte tror funkat ändå). Överväg tidningarna.

Att tidningarna skulle vara beroende av BMW tror jag inte ett dugg på, bättre reklam än tester och provkörningar kan de inte få. Det är snarare tvärtom.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Man måste komma ihåg att de är inga dumskallar som sitter som executives på BMW. Personer som är vana att hantera betydligt större saker än så. Jag tror de bryr sig nada om nåde automotor och vi bilägare, de är småpotatis för BMW.
Bättre och gör som redan skrivits, avvakta nu och se vad BMW kontrar med.
De har en del att rodda i ffa i hur de skall undvika att alla med samma typfel kommer med krav, nu och framöver.
Agera sedan utifrån BMWs reaktion och inte så mycket utifrån vad du vill, för det vet alla inblandade parter.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

ti
100
tippz
318d E91 -10
Härligt kämpat, lycka till nu fortsättningsvis och fortsätt stå på dig!
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Jag kan hålla med om att TS kan sitta lugnt i båten nu och vänta på vad dom kommer fram till, men samtidigt känner jag att BMW redan har visat vad dom går för och att fler än ett gäng entusiaster på ett forum skall få veta det.

Felet/problemet är ju att TS har behövt gå till ARN från första början och att dom har varit nonchalanta i hela frågan och kört huvudet sanden.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja visar tidningarna nu intresse så ut med det. BMW har inte skött detta snyggt och det ska komma ut bredare än här på forumet.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Tror också jokamp skall avvakta händelserna, men däremot hålla stenkoll på vad som sägs från BMW OCH sakta men säker ligga på som han gör. ARN-beslutet ger helt klart momentum i ärendet. Skulle allt dra ut på tiden kan väl andra metoder användas, varför inte en FB-grupp "vi som inte litar på BMW" eller nåt sånt. Är själv trogen BMW-kund som klart bestämt mig för att inte köpa N47, var annars sugen på en 320d. Det kommer att bli fler och detta adderar till ett sämre rykte för BMW. På begagnatguiden borde det självklart avrådas från N47. Trist bara för de som redan har en...

Matthias

Nog tror jag dåliga tidningsartiklar ger eko. Precis som påpekats ovan; nu finns informationen hos entusiaster, med AMS sprider den sig till allmänt bilintresserade och plockar aftonbladet upp den så är spridningen till gemeneman. Titta hur ängsligheten är bland många här inne för att köpa en N47... BMW klarar säkert lite dålig publicitet men kommer det sen ytterligare en "skandal" så börjar det naggas ganska rejält på varumärket. Sånt tar sen många år att bli av med (fråga Mercedes).
em
906
em3
M3 cab -03
Och sannolikt VW om ett tag....

Em3
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Nu har AMS publicerat 2 artiklar:

Länk

Länk
Lysande, nu tycker jag du gjort vad du kan göra, bara att avvakta. Möjligen skicka ett tips till AB och/eller AMS Tyskland. :)

Hoppas det löser sig till det bästa, bra jobbat!
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag tycker det är mycket märkligt att inte BMW löste detta innan, hur tänker dom?
Tror ärligt talat inte att de brydde sig och hoppades på att det skulle rinna ut i sanden men skam den som ger sig :)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tyvärr är det lätt att få storhetsvansinne när det går fort och bra. (BMW)

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
Pelsen
De i ledande befattning hos BMW Sverige är rena skämtet...

Har aldrig mött en så ofattbart inkompetent företagsledning, de är ju i vart fall en hyfsat stor organisation.

Men så länge inflödet av pengar är långt större än utflödet går det väl att ha vilka idioter som helst där beslut ska fattas...

/Thomas

Pelsen
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Artikeln har redan börjat spridas på sociala medier :)
The power of Internet :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tror ni detta kommer att påverka begpriserna nämnvärt på N47-bilarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.