AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
131.192

BMW Sverige anmält till ARN på grund av kamkedjeproblemen på N47-motorn

Sida 7 av 16
Jag hade sammanfattat detta (när historien är klar) i ett brev till BMW Tyskland. De bör få reda vilken amatörorganisation som de representeras av här.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Att du inte fått hjärtinfarkt och blodstörtning vid detta laget är ett under. Du är värd en vuxendos med lämplig dryck efter sånt bemötande.
Nej, bmw-vänner detta är under all kritik och luktar illa lång väg. Strutsbeteendet är inte klädsamt någonstans, men i detta fallet är det ju rent tragiskt hur kundbemötandet hos BMW är. Fyförbövelen!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Känns som att BMW aldrig tidigare varit med om att någon orkat gå hela vägen. De flesta ger ju upp långt tidigare. Nu står de helt handfallna.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

jokamp, du lägger ned ett grymt bra jobb på detta. Förstår att det är kämpigt, men du har i vart fall satt BMW i en "knepig" sits så här långt. Ärendet skänker en besk smak. Håller tummarna!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Stå på dig! Jag ringde flera gånger till BMW Sverige angående detta med kamkedja. Fick till slut tjatat till mig att skulle något hända pga kamkedja/or sp tar dom detta på goodwill. Detta efter kundservice pratat med garantiavdelningen. Frågade att detta är lätt att säga över telefon. Fick svar att allt som kundservice och garantiavdelningen pratar om sparas på deras system. Tror ju inte ett skit på detta. Så har mailat nu två gånger om att jag vill ha det skriftligt. Varför vänta tills kedjan/orna går av? Efter andra mailet skriver dom att det har skickats vidare internt!!?? Vadå jag blev ju lovad. BMW har gått ner sig nått så in i gällande kundrelationer åtaganden av garantier etc.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
VDn för återförsäljaren ringde upp och meddelade att ärendet helt och hållet ligger i BMW Sveriges händer. De ska ha ett möte idag och kommer meddela mig vad de kommer fram till via brev någon gång nästa vecka. Han la också till att BMW Sverige ska hantera ärendet oerhört seriöst.

Så nu är det väl bara att vänta till nästa vecka. Ska kolla upp några saker innan dess bara... så att jag är beredd när/om BMW Sverige väljer att inte följa ARNs rekommendation.

Min känsla är att BMW Sverige har kommit på att det inte var så smart att ignorera anmälan till ARN och att de nu kommer begära att ARN omprövar ärendet. Vad de kommer hänvisa till för skäl till att de inte medverkat tidigare i anmälan vet jag inte. Hoppas bara att ARN har hårda regler för vad som gäller om ett ärende omprövas eller ej.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Slappt och totalt respektlöst av BMW att agera på det där sättet tycker jag. Tyvärr inte helt ovanligt i dagens samhälle. Överadministration, snygga titlar och otydliga roller. chefer som undviker ansvar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Chefer som undviker ansvar är dagens samhälle helt rätt. För i tiden så stod man till svars som chef. Nu slingras det bara. Nä fan tack vet jag samhället bakåt i tiden.
Jag skulle säga att det nu är rätt tid att få ut en artikel i tidningen. DET sätter press på gubbarna. Redogör du hur detta hanterats så blir det oerhört pinsamt för BMW Sverige, då räcker det inte med ett begär om omprövning.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag fick svar från BMW per mail idag att det som sades via telefon gäller inte. Först lovar dom en sak över telefon. Då kundservice varit i kontakt med garantiavdelningen o säger att händer det något med kedjorna så tas det på goodwill. Tyckte själv att det lät för bra för att vara sant men ringde dagen efter upp för att kontrollera o det stämde allt loggas på deras data. Ringde idag o fick prata med hon som lovade över telefon. Hon medger att det står i datan att jag blev lovad det som sades. Men nu när jag ville ha det skriftligt då ändrar sig garantiavdelningen.

BMW är ett förbrukat kapitel för mig efter jag avverkat min bil.

Ber om ursäkt till trådskaparen att jag kapade tråden lite.
Bra jobbat! du hjälper många andra att man jävlas inte med slutkund som har rätt i sak.

AMS och andra biltidningar är så jäkla pissnödiga och PK att dom vågar säkert inte lägga ut något för dom hamnar dom i dålig ställning mot BMW tex....
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Ingen som funderat på att lägga ut den här tråden på BMW Sveriges Facebook-sida, samt ställa några besvärliga frågor om deras kundbemötande samt ignorans att åtgärda "fabrikationsfel"?

Dessutom ifrågasätta att de internt inte ens har telefoner inom organisationen att ringa tillbaka på, samt att de (antagligen) försöker sprida desinformation med att skylla lögner på varandra mellan avdelningarna.

Jag funderar i alla fall på det. ;-)

Till sist så verkar det som att BMW nu agerar desperat för att "lägga locket på" denna händelse, som de inte hade räknat med skulle slå tillbaka på dom.

Jag hoppas innerligt att denna händelse får spridning både i motortidningar samt social media så den inte försvinner obemärkt, vilket BMW antagligen hoppas på (och försöker agera till).
J-
534
J-A
325i T -08
Vi bilägare har skrivit flera artiklar om BMWs typfel och kundvård

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tycker synd om design, konstruktion och ingenjörer som konstruerar så fina bilar och sen blir representerade i Sverige av en sådan slapp organisation utan stolthet.
Konstruktionsfelet med kamkedjan tror jag uppstått genom tvingade komponentbesparingar av kvartalsekonomerna. Dessutom gör alla fel ibland. Det viktiga är ju att det rättas till på ett bra sätt.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Vilka bilar har N47?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Länk

/Hammar
Hej,

Jag började faktiskt först idag också undra vilka modeller man bör undvika, om bmw fortfarande skall anses vara ett alternativ. Har inte läst hela artikeln, men inledningen verkar åtminstone lovande.

Länk

/Lennart
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Grymt jobbat jokamp! Följer detta med "ännu" större intresse nu eftersom ena bilen har börjat rassla oroväckande mycket senaste tiden.

Jag kan bara inte sluta tänka på scenariot om det skulle komma fram att Bmw har undanhållet information om brister i kvalitén.
Då pratar vi inte bara om Sverige, utan globalt.
Förstå vilka kostnader det skulle innebära för Bmw.
Denna tanke grundar sig såklart ifrån VW-skandalen.
Förstår inte att ett professionellt företag hanterar detta på ett katastrofalt sätt.
BMW Tyskland lär inte bli glada över hur detta ärende har sköts.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Remo: Du eller någon annan får mer än gärna lägga ut denna tråden på sociala medier, kontakta BMW och ställa frågor eller på annat sätt se till att historien får spridning.

Och om ni undrar så ringde såklart inte Andrea från BMW upp mig igår... antagligen är det så att de som jobbar med kundrelationer varken har telefon som man kan ringa till eller en telefon som de kan ringa från, det enklaste sättet att sköta sina kundrelationer är ju att inte ha nån som helst kontakt med sina kunder! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.