|
Sida 6 av 16
|
|
|---|---|
|
Vilket skräp,men det mesta som tillverkas idag är fail tyvärr. Men det är dåligt av bmw som har varit en duktig Motoren Werke, dom skulle få bära dumstrut länge. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| BMW har inte svarat ännu? | |
| Vilka har hört av sig? | |
|
BMW har inte hört av sig ännu. Ringde BMW Sverige igår för att höra hur de tänkte göra nu. Svaret jag fick var att återförsäljaren kommer kontakta mig för att följa upp. När jag frågade vilken återförsäljare det var som skulle kontakta mig kunde de inte svara på det... killen frågade istället om jag inte "lämnat bilen på någon verkstad?" Och när jag frågade vilken policy de har när det gäller rekommendationer från ARN, om de följer dem eller inte, så kunde han inte svara på det heller för det visste han inte... Borde kanske ha förstått att jag inte skulle kunna få ett vettigt svar från dem... Det är Vi Bilägare och Auto Motor&Sport som har hört av sig till mig än så länge. |
|
|
Jag hoppas du låter biltidningarna göra ett reportage om detta. I dagsläget tror jag gemene man/bilköpare är ovetande om t.ex. kamkedjeproblem samt dåligt kundmottagande. Det är nog bara läsare på forum som tar del i dessa ”mer ingående” diskussioner. Att hamna i tidningen skulle öka pressen på BMW att dels åtgärda sina svagheter, men även agera på ett bra sätt för att inte tappa kundförtroende. Annars skapar de en sorts ”Bad Will” kring sitt varumärke. I förlängningen kan detta hjälpa andra som inte fått sina motorer åtgärdade. Det som även kan vara intressant att veta är hur tidningarna fått information om ARN’s utfall och därigenom blivit intresserade? |
|
| Anmälningar till ARN och ARNs beslut är offentliga handlingar som vem som helst kan begära ut. Jag utgår från att dessa tidningar, liksom många andra tidningar regelbundet följer vad som anmäls till ARN samt hur ARN beslutar. Lokaltidningen där jag bor har titt som tätt små notiser runt sådana fall. | |
|
Hoppas de (tidningarna|media) går vidare med N62-motorn med, som också är ett problem för en hel del. Länk Länk Det räcker att googla på N62 engine problem så får man en hel del träffar. - Så N47 och N62 har problem. Undrar bara hur stort mörkertalet är, om det är problem under garantin så är det ingen som direkt säger något skulle jag tro. Sedan om man är tvungen att byta motor för egna pengar kan det vara samma där, tror de flesta inte vill berätta på forum om det. Med vissa undantag då. :) Det bästa för BMW vore väl om de erkänner problemen och tar en del av kostnaden, hoppas media gör skillnad denna gång. |
|
| En del av kostnaden? Självfallet hela kostnaden om det är konstruktions fel. | |
| Ja du har rätt, var lite för snäll. :) | |
|
Det går att prenumerera på beslut från ARN (inom respektive kategori), troligt är väl att biltidningarna gör just detta. Dyker BMW upp där så blir det ju intressant. Tycker du självklart ska gå vidare med tidningarna för att påvisa BMWs dåliga kvalite (i detta fall) samt beklagliga inställning och agerande. Detta påverkar i längden varumärket som i sin tur påverkar försäljningen. Kanske på sin plats att bifoga beslutet till Tyskland också!? :) |
|
| Håller med i att lyfta det till BMW Tyskland. Det vore trevligt med ett stort uppslag i Vi Bilägare och Auto Motor&Sport. Sedan kan tyska Auto Motor&Sport publicera det också för sin hemmamarknad. | |
| Följer med spänning då jag själv åker N47! | |
| Lite lustigt ändå, jag var och träffade min däckkille igår kväll och såg han hade en BMW E61 touring stående med motorhuven uppe, frågade om det var hans och vilket problem det var, han svarade att kamkedjan har gått av och det var en kunds bil, blev nyfiken vad det var för motor, är det N47 motorn? Ja sa han, sen började han spy galla över BMW vilken skitkvalite det är och dom gjorde inte bilarna som förr. | |
| Jätteintressant att följa detta. Tråden påminner mig också om att aldrig köpa en BMW med N47-motorn. | |
|
Jag tror BMW behöver jobba på sin interna kommunikation lite :-) Nu ringde återförsäljaren upp mig och undrade om jag kunde skicka beslutet från ARN till dem. Tydligen hade BMW Sverige inte alls kontaktat återförsäljaren med information om ärendet, vilket var vad BMW Sverige sa till mig att de skulle göra när jag pratade med dem i telefon i början av veckan... |
|
|
Vilken soppa. Rena pajkastningen internt verkar det som. Man kan ju tycka att ärendet som sådant är så pass viktigt att det inte ska behöva slarvas som det verkar göra både på ena och andra nivån i tjänstemannakorridorerna. Premium, jo tjenare... Hoppas det blir varmt under fotsulorna på rätt personer iom ditt ARN beslut. Imponerande att du orkat hänga i hela vägen jokamp. Lysande! Detta kan bli vägledande för många ovetande stackars bilister. Tänk mörkertalet som inte har intresset att hänga på nätet och läsa spaltmetrar om våra bilar. |
|
|
Jag tror att den bristfälliga hanteringen av BMW kan bli väldigt dyrt för dem i förlängningen då ARN-beslutet troligen skapar ett prejudikat för personer som har samma problem.... Kanske kan bli ett uppvaknande som förbättrar kundhanteringen och internkommunikationen hos BMW!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| BMW Sverige = amatörernas julafton. | |
|
Vill ni höra mer om hur fantastiskt premium BMWs kundhantering fungerar? Skickade beslutet från ARN till personen som ringde mig imorse, VDn för förenade Bil Jan Hagman. Ungefär en timme senare kommer följande mail från "Andrea - BMW Group support": Hej! Vi har mottagit ARN beslutet och saken prövas nu internt. Med vänliga hälsningar BMW Sverige Då ringer jag BMWs kundservice, samma nummer jag ringde i måndags när jag fick beskedet att det var återförsäljaren som skulle kontakta mig, och frågar lite vänligt om jag kunde få prata med den här Andrea eftersom jag har lite frågor till henne efter mailet hon skickade imorse. Jag vill ju veta vem det är som har hand om ärendet, BMW Sverige eller återförsäljaren. jag vill veta vad de ska pröva och när jag kan tänkas få ett svar. Jag vill också veta vilken policy de har gällande beslut från ARN. Jag får vänta 2-3 minuter innan jag får beskedet att Andrea tyvärr inte har någon telefon, det går inte att "koppla till henne, eller till kundrelationer. Det är ju en annan avdelning, detta är kundservice, och kundrelationer har ingen linje in". Så jag får rådet att svara på mailet, som går till en generisk e-mailadress, kundrelationer@bmw.se. Jag talar då om att jag inte är intresserad av att maila och vänta på svar til nästa vecka utan vill ha ett telefonnummer jag kan ringa. Men de som jobbar med kundrelationer på BMW har enligt killen inte tillgång till någon telefon som man kan ringa in på. Frågar då efter namnet på chefen för kundrelationer men kundservice hade inte heller den informationen. Han ber mig återigen svara på mailet om jag har några frågor. Så nu ringer jag istället ett annat nummer jag fått tidigare som ska gå till kundrelationer. Ringer man dit får man 2 val: 1. Om du är kund tryck 1 2. Vill du bli kopplad till växeln tryck 2 Trycker man 1 kommer man till kundservice. Blev kopplad till växeln och bad att få prata med Andrea på kundrelationer. Blev kopplad till deras gruppnummer och naturligtvis hade inte Andrea möjlighet att svara. Lämnade mitt namn till en kollega till Andrea och sa tydligt att jag vill bli uppringd. Han kunde dock inte svara på när Andrea kan tänkas ha tid att ringa upp... Tvivlar på att någon kommer ringa upp, det har aldrig hänt tidigare när jag lämnat namn och telefonnummer till en kollega. |
|
| Skrämmande. Detta från ett företag som utger sig för att vara premium. Kan inte säga att jag gillar det amerikanska systemet (med stämningar) men effekten har iaf blivit att de tar kundrelationer på allvar. Aja det är ju bara att samla på sig till artikeln i tidningen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.