|
Sida 5 av 16
|
|
|---|---|
| ja ibland lyser solen hoppas dom tar sitt ansvar och gör rätt.det berör ju ganska många BMW ägare | |
|
Grattis!!!! Som sagt, så bra som du har på fötterna, borde det inte kunna gå på något annat sätt. Men inget är ju klart, innan det är färdigt. Ser fram emot din slutliga kvittens. /Lennart |
|
| Grattis! Nu i samband med 100 års firandet kan de betala, för pengar finns uppenbarligen med tanke på festligheterna. | |
|
Spännande! :) Detta kan ju bli ett prejudikat - så det kan gynna många BMW-ägare som fått betala för den reparationen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Well Done!! Grattis att du orkade hänga i hela vägen in i kaklet! | |
| Ropa inte hej än....BMW har ju inte yttrat sig. Det här är en minimal "seger" så länge BMW inte svarar/agerar, och framförallt följer ARN rekommendation i dessa "luddiga" fall. Segern är inte värd ett skit så länge BMW inte följer ARN rekommendation, för det är precis vad det är, en rekommendation, inte en "dom". | |
|
...men det skulle vara anmärkningsvärt om BMW-Sverige inte följer rekommendationen - då hamnar de på "svarta listan". Och om jag inte missminner mig, är de skyldiga att följa ARN-rekommendationer om de vill vara med i motorbranschens riksförbund och även tillhöra "kontrollerad bilverkstad". Så fortsättningen blir spännande! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan det hela falla på en "tekinkalitet"? BMW Sverige är väl importören av bilarna. Sedan har det ett antal återförsäljare, tex Bavaria Stockholm, Holmgrens Bil osv. Dessa är "fristående" från BMW men de har ju såklart en stark relation med BMW Sverige. Varje verkstad certifieras "enskilt" av Swedac. Jag är tveksam till att BMW Sverige har några verkstäder bilhallar i egen regi (längre)? Men har de det, o de går under samma orgnr som BMW Sverige så kan det bli som Johan B skriver. Jag tror inte att nån enskild verkstad kommer drabbas alls. Möjligen att BMW Sverige (importören!) hamnar på "svarta listan" men jag vet inte hur stor betydelse det skulle ha för försäljningen egentligen? |
|
| Det är nog så som Dawwe skriver. Återförsäljaren är motpart och den som anmälan skulle riktats mot. Men det går ju bra att skicka in en ny anmälan mot denna firma. Jag tror dock inte att BMW Sverige är särskilt intresserade att hamna på svarta listan. Dessutom riskerar de att sparkas ut från MRF. | |
|
Vem anmälan skulle riktas mot är för mig ganska ointressant i läget som det är nu. Jag anmälde BMW Sverige eftersom det var de som motsatte sig mitt krav på kompensation från början. Jag fick ett svar från BMW Sverige på min fråga, inte från min auktoriserade verkstad. ARN har ju också valt att behandla mitt ärende med BMW Sverige som motpart och bedömt, utifrån de uppgifter som inkommit in i ärendet, att BMW Sverige ska kompensera mig fullt ut enligt mina krav. Huruvida den branschorganisation som BMW Sverige, som importör och generalagent, tillhör kräver av sina medlemmar att de ska följa ARNs rekommendationer vet jag inte än, har skickat frågan till BilSweden. Kommer BMW Sverige välja att inte följa ARNs rekommendation finns ju alltid möjligheten att skicka in anmälan mot den verkstad som utförde jobbet åt mig. De har dock genom hela processen under förra året hänvisat till BMW Sverige... |
|
|
BMW i Sverige går bättre än nånsin. Länk |
|
|
Grattis! Ett stort steg framåt eftersom BilSweden och MRF sitter med i ARN. I ditt beslut har sannolikt två företrädare av konsumentintresset och två av handlarintresset deltagit. Det betyder att det är "bilbranschen" själv som deltagit i beslutet och jag tror det är svårt för ett stort företag att gå emot ett sådant beslut. Formellt går det, men inte utan good-will förlust. Skulle ärendet mot förmodan gå vidare brukar domstolar i mycket stor utsträckning följa ARNs beslut. Bara det faktum att tråden här finns kommer att spela stor roll tror jag. Följer inte BMW ARNs beslut kommer sannolikt denna tråd att fortsätta länge med många läsare... Matthias |
|
|
Spännande, råkade också ut för ett haveri med E61 diesel som också många med mig råkat ut för. Troligen de så kallade vebtilerna/swirlflaps(?). Ärligt talat är jag tveksam inför att ge bilmärket fortsatt förtroende. Sitter just nu i tankar att köpa en X1 men jag har efter att ha läst dels denna tråd och lite andra sidor så är jag inte längre lika säker. Kan vi lita på att motorerna håller? (Kanske ska starta en ny tråd?) Länk Jag tycker bilden som målas upp just nu inte är direkt tilltalande. Jag alltid kört och ägt BMW, E34, E39 och E61, men efter ett motorhaveri nu senast och rapporter om fler bilar där motorerna havererar så är frågan om det inte är dags att lämna märket ett tag tills de börjar sätta kunderna i centrum och inte blunda för problemen. Något måste ha hänt runt 2004, eller? Eller vad tycker ni, vågar man chansa att man får ett bra exemplar? En X1 hade varit trevligt men att köra och veta att det kan komma ett motorhaveri är inte lika lockande. (Tar ju bort körglädjen helt!) Ville bara skriva av mig lite för jag tycker vi alla som varit tvingade att byta motor för egna pengar har blivit dåligt behandlade, med tanke på omfattningen så borde inte vi stå för hela kalaset. Ska bli spännande att läsa fortsättningen på din tråd jokamp! |
|
|
Läste även detta bland annat: Länk Hur ser det ut för nyare modeller, är det liknande allvarliga fel? |
|
| Det är dålig konstruktion som leder till kedjan att går av. Egentligen borde BMW också hamna i skamvrån som VW. | |
| N47 motorn upp till produktion Mars, 2011 är det som har problem, efter det har BMW reviderat bort dessa problem. | |
|
lanab: råkar du också veta hur? /Lennart |
|
|
Lustigt att dom då tagit in 2012 N47 motorer på auktionen som gällde under 2015. Som dom nu helt plötsligt dragit in. Sedan kan BMW Sverige inte förklara varför bara vissa bilar åtgärdats. Dom hänvisar till vin nummer. Sedan gällde det att ha haft turen att ha servat bilen under 2015 hos auktoriserad verkstad för att åtgärden utfördes. Finns vad jag vet enbart en person som fått brev om att en auktion skulle utföras. Nä BMW har inte haft någon logik alls i detta. Jag tjatade till mig efter flera samtal till BMW Sverige goodwill om något händer pga kamkedjan. |
|
| Lennart: kolla om länkarna i min post på förstasidan i denn tråden fortfarande funkar. De beskriver BMW's PUMA. Länk | |
|
Intressant att biltidningar börjar höra av sig och tycka att detta är intressant nu helt plötsligt! När det finns ett beslut från ARN... Tidigare har ju ingen som jag kontaktat visat något som helst intresse för detta ämne, varken den tekniska aspekten med en dålig konstruktion eller min erfarenhet av BMWs katastrofala kundhantering. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.