AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
131.184

BMW Sverige anmält till ARN på grund av kamkedjeproblemen på N47-motorn

Sida 4 av 16
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
jokamp: Hela processen tog ca 1 år. Från dess att de hade allt till beslut, ca 3 månader.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Ok, det kom inget svar från BMW denna gången heller. Inte direkt oväntat måste jag medge.
Statusen på ärendet har ändrats hos ARN från "Handläggning" till "Kanslibeslut". Sen betyder det nog i praktiken ingenting, åtminstone gjorde det ju inte det i december när det skedde förra gången.

Om ungefär en månad har det gått 1 år sedan jag ställde frågan till BMW om kompensation. Undrar om jag ommer kunna fira årsdagen med ett beslut från ARN? :-)
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Hmm, konstigt allt detta. Förstår inte riktigt hur BMW kan komma undan att svara på denna förfrågan.
Det är väl som det mesta i Sverige idag, det finns ingen ledning, ingen bryr sig...

Kan rekommendera ta det ett steg längre och kontakta chefer högre upp på BMW AG och göra dom medvetna om hur det svenska kontoret hanterar sina kunder, tror inte Tyska ledningen är glada att man ignorerar sina kunder i Sverige, det skadar mer i varumärket än vad man tror....
co
1.144
coldhex
BMW M135i
"Det finns ingen ledning och ingen bryr sig". Bästa jag hört på länge. Jobbar du möjligen också i administrationssamhället?
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
lanab: Om du eller någon annan kan ge mig tips på hur jag ska komma i kontakt med någon på BMW AG som faktiskt bryr sig så tar jag tacksamt emot alla tips!

Jag försökte i höstas genom att använda den enda kontaktuppgiften som fanns på BMW AG hemsida, ett kontaktformulär, men det var aldrig någon som brydde sig om att svara på mina frågor om de ansåg att BMW Sverige skötte sin kundrelationer på rätt sätt. Det enda svaret jag fick var att mina frågor skickades vidare till rätt avdelning... samma svar när jag påminde dem några veckor senare...
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Har du gjort detta:Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
jokamp: Ring till BMW sverige. Du kommer då till deras kundservice. Sedan så tjatar du på den personen som svarar att du vill prata med någon ansvarig TJATA!! Jag har med framgång fått igenom en sak med min bil genom tjat på kundservice. Som då tagit kontakt med garantiavdelningen. Fick iofs aldrig prata med garantiavdelningen. Men tjata om att du vill prata med någon ansvarig. Jag ringde tre gånger innan jag fick igenom det jag ville med min bil. Lycka till! Om du vill veta det jag fick igenom så tar vi det via powerpost.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Satt för skojskull o kolla realoem o jämförde kamkedja med tillbehör över och samma sak för under. Exakt samma nummer på allt från 2008 till sista produktion av E90/91.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sedan så dom som fått det bytt verkar ju fått exakt samma delar som satt där innan.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kedjan sträcka för att den är för klen helt enkelt. Och bmw vill inte göra någon konstruktionsändring då det kan påverka den åtråvärda CO2 utsläppet. Istället räknar man med att några kunder får byta kamrem (förlåt kedja) med intervall. Det är min teori. Kedjorna går aldrig av de låter bara illa. Gick av gjorde dom innan 09 då man hade ett vasst kugghjul som nötte av kedjan. Denna detalj är utbytt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja jag lever hellre med missljud om jag nu hade det på min bil än o pröjsar 20k för byte. Sedan -09 är lite luddigt menar du fr.o.m. med 2008/09 facelift.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Minns inte exakt produktionsdatum. Den infon finns tidigare i denna tråd.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag menar den stora kamkedjetråden
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kedjehjulet som är utbytt hittar jag inte i realoem. Samma hjul på sena -07 och -08. Det är exakt samma delar från n47 begynnelse till iaf ända till slutet av E serien. Verkar vara exakt samma i F serien. Sen kanske det inte syns uppgraderingar i realoem? Sedan fanns det en N47D20A och en C o där har jag inte lyckats klura ut vad skillnaderna mellan dessa motorer är. Förutom att blocket verkar tydligen skilja lite enligt vissa andra forum. Verkar sitta C motorer från 2008/09 tom sista produktion i E serien enligt real oem.
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Ring Bmw's huvudkontor i Tyskland och be om att få prata med någon ansvarig. Berätta för dom om ditt ärende, undra va dom skulle kunna göra? Dom är ju mycket mer tillmötesgående när kunden har fel på bilen än svenska bmw..
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad e domen?

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Använd US customer contact: customer.service@bmw.com
De brukar kunna hjälpa till då det är lite annorlunda mellan kund-ftg :)

Så kan du "chansa" för jag tror att de flestapå head office har bmw.com som domän så prova med :

IAN ROBERTSON
Sales and Marketing BMW, Sales Channels BMW Group

typ: ian.robertson@bmw.com lägg även med det klassiska sättet ianrn@bmw.com

Ett annat alt är att du kan skriva till US customer service och fråga varför Ian Robertsons email helt plötsligt inte fungerar ;) :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Nu, ursäkta uttrycket, jävlar! ARN har kommit med ett beslut som innebär att BMW ska ersätta mig helt och fullt för motorbytet! :-)

Ska bli fruktansvärt intressant att se på vilket sätt och när BMW reagerar på detta.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Fantastiskt. Stort grattis. Ska bli intressant att se vad detta får för konsekvenser för inblandade i en förlängning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.