AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
131.185

BMW Sverige anmält till ARN på grund av kamkedjeproblemen på N47-motorn

Sida 3 av 16
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
E90 320si
Länk
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Jaha, i tisdags den 9/2 gick svarstiden ut för BMW denna gången. Än så länge har inget svar registrets som inkommet hos ARN. Så nu får de väl en påminnelse från ARN igen och ytterligare några veckor på sig att svara.

Men känslan är ju att BMW fullständigt skiter i att de blivit anmälda, nu har de haft ganska många chanser sedan november på sig att skicka in ett svar....
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det är sjukt dåligt av dem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det inte finns mer information i målet som inte framkommer här, tycker jag att det är lika dåligt av ARN att ge BMW så många uppskov för att inkomma med svar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag skulle vilja se att uppdrag granskning tog tag i detta fall.
Skulle ARN komma fram till att konsumenten har rätt i detta fall vore de ännu bättre grund för UG.
För svarar dom inte nu lär dom heller inte bry som vad ARN tycker sen.

Har en känsla av att det är direktiv ifrån Tyskland som styr detta.
Skulle UG ta upp det vore det ju toppen men jag tror chansen för det är liten. Däremot bör du överväga att ta det till tidningarna, om utfallet blir positivt. Arrogant beteende av BMW, riktigt dåligt!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
PLUS är nog rätt program dessutom om man vill få rätt är det nog största chansen. Där brukar de alltid backa.

Stå på dig / Peter
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Jag har ställt frågan till ARN hur det kan komma sig att de på eget initiativ ändrar status på ärendet och skickar anmälan på nytt till bmw, 1,5månader efter att svarstiden gick ut. De har undvikit att svara på den frågan. Första gången bmw fick en begäran om svar från ARN var den 3/11. Sedan dess har de haft möjlighet att skicka in ett svar.

Jag skulle med glädje dela alla dokument i ärendet med er men det får vänta tills ett beslut har kommit. Kanske lagom till jul? :-) Har försökt att återge vad som händer i ärendet så opartiskt som möjligt...
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Angående media så är det såklart lockande. Biltidningar har hittills varit helt ointresserade... Nu är det dock en lite ny vinkling med ARNs hantering ( som möjligen är helt normal?) som gör att det kanske passar bättre i någon annan media. Jag ska fundera lite på hur/om jag ska ta det vidare, beror ju lite på hur det hela utvecklas.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja de vore ju kanske vettigt att vänta ut hur det utvecklar sig med ARN först och hur Bmw ställer sig till en ev rekommendation innan man får ut med det till media.
Om ARN skulle gå på ditt spår och bmw ignorerar det totalt så är det ett lysande läge att gå till media, då finns någonting på papper så att säga för media att jobba ifrån.
Ska bli mycket intressant och se hur det här utvecklar sig.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Idag fick BMW ytterligare en påminnelse och svaret ska ha inkommit till ARN senast 29/2. Är det någon som tror att BMW svarar denna gång? ;-)
Varför, kan man undra, håller ARN på så? Känner man sig vara i underläge? Verkar helsjukt.

Men, som tidigare sagt, det är bättre att vänta in "ARN-finalen", innan du går till Plus (som säkert gärna tar tag i detta, om man inte - som det verkar, där också - känner att blåsten är för stark).

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Detta är ju horribelt!

Vad sysslar ARN med?

Frågade du varför de ger uppskov på uppskov på....?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Jag har ställt några frågor till ARN men de svarar inte annat än nonsens... mitt senaste mail:

Hej!
Tack för svar på 2 av mina frågor. Dock skulle jag uppskatta om ni även kunde ge ett svar på mina andra
funderingar. Jag citerar återigen mitt första mail:

"Jag skulle vilja veta hur det kan komma sig att ni, ARN, efter 1,5 månader har letat fram en
mailadress till det anmälda företaget och gett dem ytterligare en chans att svara på anmälan
trots att de under hösten redan fått 2 chanser?"

Vad har hänt i mitt ärende sedan den 7:e december när svarstiden för företaget gick ut förra
gången?

Enligt statusen på sidan för att följa ärendet har det stått "Kanslibeslut" för att nu
återigen ha status "Handläggning".
Jag finner det lite märkligt att detta sker nu, snart 4 månader efter att jag skickade in
anmälan och skulle gärna få en förklaring till denna plötsliga förändring."

Företaget har nu i praktiken haft mer än 3 månader på sig att svara sedan de fick den första begäran om
svar från er, 3/11-2015. Jag kan inte tycka annat än att företaget vid det här laget inte har inkommit med
svar inom skälig tid (enligt §20 i SFS 2015:739 "Förordning med instruktion för Allmänna
reklamationsnämnden") och att ärendet därför borde förberedas för ett avgörande. Eller hur bedöms
"skälig tid" i detta fall?

Jag antar att under perioden 7/12-2015 till 26/1-2016 när statusen på mitt ärende var "Kanslibeslut" så
förbereddes ärendet för ett avgörande och att det avsevärt kommer förkorta handläggningstiden på
ärendet när det väl är dags för ett avgörande?
MVH

Svaret från ARN lyder:

Att det tog viss tid tills vi skickade begäran om svar beror på nämndens arbetsbelastning. Vi
handlägger många ärenden. Detta medför att det tyvärr kan ta viss tid tills nästa steg i handläggningen
görs.
Ange alltid ärendenummer, 2015-XXXXX XX, vid kontakt med oss. Ansvarig beredningsjurist är
Anna X.
Hälsningar

Jag vet inte... det är kanske bara jag, men jag trodde ju att en statlig myndighet faktiskt skulle försöka svara på medborgarnas frågor...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag anmälde Din Bil Sverige AB till ARN för en tid sedan och det var exakt samma visa där. De svarade inte heller till en början. Efter två påminnelser från ARN inkom deras svar. Därefter inkom deras svar alltid på den sista angivna svarsdagen....
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Ja, vi får väl se om BMW plötsligt får för sig att svara. De har ju fått 4 skrivelser från ARN med begäran om svar, den första för snart 4 månader sedan...

e34briliant: Hur lång tid tog hela processen hos ARN? Hur lång tid tog det från det att alla svar inkommit itll de kom med ett beslut?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Håller tummarna för dig!

Obehagligt detta med N47 motorerna. Har ju en själv. Ringde BMW centralt o fråga angående min. Fick svar att den inte ingick i den tekniska auktionen. Man undrar hur dom vet vilka som ingår o vilka som inte. Tror dom bara hittar på vilka som inte ingår. Kul o köra runt i en tickande bomb.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
De bara avfärdar samtliga krav btr garanti utom garantitid / reklamationer, det är dom tillsagda att göra av ledningen.

jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Igår gick svarstiden ut för denna gången, någon som tror att ARN har registrerat ett svar från BMW ännu? :-)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ytterst märklig historia detta. Håller tummar för dig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.