|
Sida 2 av 16
|
|
|---|---|
| Intressant att följa detta. Noterade att BMW Återförsäljareförening är medlem i MRF. Om ARN går på TS linje, kan man anta att MRF agerar? Föreningen i sig är ingen egentlig part men man kan väl anta att de centralt styr upphandlingen mot MRF? | |
|
Jag har formulerat ett mail till VDn, kanske något sarkastiskt i tonen, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska skicka det eller ej... min fråga till honom, med en hyfsat lång förklaring till varför jag ställer frågan, är om BMW Sverige lider av hybris i någon form... Kanske ger det mer effekt att gå till lämplig tidning med min historia? Jag har, innan ARN anmälan, varit i kontakt med några biltidningar men ingen har visat något som helst intresse. Antar att de sitter i knät på biltillverkarna och inte vill stöta sig med dem i onödan... utan bra relationer inga roliga bilar att provköra. |
|
|
Tveksamt om det gör nån nytta. Det är nog VD:ns assistent som hanterar ditt mail. Tona ner sarkasmen. Var saklig och håll dig till fakta så kanske kanske du får uppmärksamhet. I princip det enda som fungerar i dagens processtunga organisationer är pengar, pengar och pengar. Om tillräckligt många är missnöjda och men bara OCH försäljningen sviker händer det nått. Då kommer nämligen trycket från ägarna som riskerar sina utdelningar. Eller ett mediadrev, vilket är osannolikt då detta redan varit uppe. |
|
|
Finns väl bara en sak som ändrar tänket hos stora aktörer på marknaden ! Och det är marknaden i sej självt ! Om ingen köper produkterna så minskar såklart efterfrågan på dennes produkt lika självklart som något annat. Att klagomål sällan gör rättvisa är lika klart. Att ViB AMS mfl skiter i att belysa detta är redan lika självklart som påståendet här ovan,för vad skulle dom skriva om i sina spalter om inte tillverkarna tillhandahöll bilarna ifråga ?? Tyvärr råkar fler och fler ägare ut för detta problem där konstruktionsfelen i bilarna enbart drabbar ägarna och detta genom direkta kostnader och indirekta via försäkringsbolagen ( läs premier ). Men om marknaden sviker producenten tvingas man till aktion eller KK !! Valet är hos ägaren mao. Önkar Dej Jokamp än en gång Lycka Till i Din och andras kamp mot "Goliat". Han föll i historien mot David så det är ingen omöjlighet,men det var trots allt en jämförelse mot en saga trots allt ;) |
|
| JAg skulle i detta läge inte skicka mail till VD, processen har gått vidare till ARN så låt ARN hantera kommunikationen nu. | |
| Håller med jsn. Men om du trots allt skickar det så utelämna sarkasmen. | |
| alltid skönt att skriva av sig, men räkna inte med att någon läser det - går troligtvis i file-13 direkt i sorteringen hos någon assistent. | |
|
När nu ARN har ditt case, låt dem sköta all vidare kommunikation med BMW tills utslag kommer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW har ännu inte svarat ARN... jag är rätt spänd på vad som händer nu och hur fortsättningen blir. Undrar hur lång tid det tar innan ARN kommer med ett beslut? Känns som att det kan ta sin tid tyvärr. Jag har inte, och kommer inte, skicka något mail till BMW heller. Räckte att få skriva ner lite tankar för att det skulle kännas bättre :-) |
|
|
Vet att detta inte hjälper Dej TS,men spontant känns ARN lite "uddlöst" där dom bara kan komma med en rekommendation verkar det som ? Jag lämnade BMW som märke (inte för att körglädjen var bättre hos annat märke) pga felkonstruktioner och taskig attityd hos BMW Sveriges kundtjänst/mottagande. Av de 5 bilar jag ägt av märket BMW var det 2st som inte ruinerade mej. en 323 -85 samt den sista som var en 525 iT -02. De övriga 3 som var en 325iC -94, 525Tds -98 samt 320i -02 var om inte katastrof så en samling dyra erfarenheter. De 3 kostade mej troligen mer än 100' i reparationer mm. Detta under en period av 5 år. Tycker att felkonstruktioner,taskig kvalitet inte skall kosta 25' årligen och framför allt inte drabba ägaren när felet sitter i konstruktionen !! Blev så jävla lack till slut när VV packade ihop på 320i-02 jag ägde samtidigt som rosten gjorde slut på bilen ifråga,så jag tog kontakt med ViB ang VV historien. Trots att bilen ifråga var "svensksåld" dessutom enbart hos Carlssons Bil i Örebro, så hävdade BMW-Sverige att detta enbart gällde bilar som var import bilar,då även min ???? va detta (svar till ViB). Trots att jag klart kunde bevisa detta för både BMW samt ViB-reportern förblev det locket på hos BMW och ViB-reportern stod betydligt mer på BMW´s sida än mitt gällande detta !! Kände att det enda som fanns kvar att göra var att byta märke. Detta trots att min 525iT-02 fungerade utan problem då. Kändes som en tickande bomb med den,och sannerligen...eftersom den hade Xenon lampor så rasade mekaniken för detta strax efter jag sålt bilen ifråga. Även fläkt-kopplingen rasade på den i samma veva. Vad som sen hänt bilen vet jag inte,men sålde den 2010 med 15000 mil på mätaren. Sista att lämna familjen var 320i-02 som gick till en ung grabb med glädje för att skruva bilar. Han fick ett kraftigt rabatterat pris då jag visade upp alla fel,brister mm för bilen. Värst var den 525Tds jag ägde under 4 års tid. sålde iväg den 2006 till M-Bilar i Västerås som inbyte mot den 525i-02 jag sen ägde. Den jä...la bilen kostade mej 80' i reparationer och skit under de 4 åren. Den skulle ha varit ett skolexempel på alla "vanliga" ovanliga fel som kan uppstå i en BMW bil !!! Inte för att detta hjälper Dej TS nämnvärt mer än att jag har full sympati med Dej vad Du genomlider just nu !! Hoppas verkligen att Du når framgång bättre än det jag lyckade med ! |
|
| Undrar om man inte ska rulla in till BMW och dra en "lätt" historia bara för att känna av stämningen och värmen som tycks vara glödhet gällande denna N47-fråga. Hur resonerar man och hurvida svarar man på problemet. Mail må fungera ofta men nåt man fått klart för sig nuförtiden är att mail kan vara så dömt att misslyckas. Men återstår att se vad för svar TS får i slutändan. | |
|
Följer denna tråd med stort intresse. Av egen erfarenhet tar ett ärende (byggentreprenad i det fallet) ca 6 månader. Har ju diskuterats i andra trådar vilka årsmodeller som kan drabbas. Här är en 184 hk som fått motorn bytt Länk Försäkring eller stod BMW för detta tro? |
|
| Inget nytt i denna tråd? Vet ts om BMW svarat? | |
| Inget nytt än så länge. Inget svar från BMW har än så länge registrerats hos ARN. Får väl se om det händer något efter alla helger annars är det nog bara att vänta på ARNs beslut vilket säkert kan dröja nån månad... | |
|
Nu har ARN lyckats rota fram en mailadress till BMW Sverige och återigen skickat anmälan till dem samt givit dem ytterligae 2 veckor på sig att svara, senast 9/2. Svarar de inte innan dess lär väl ARN skicka en påminnelse och ge BMW ytterligare veckor på sig att svara... så nu är inte ärendet aktuellt för något beslut än på ett antal månader gissar jag, trist :-( Mailadressen har ARN inte fått av mig eftersom jag själv inte har fått någon, jag har endast givit ARN de kontaktuppgifter jag själv fått av BMW i deras svar till mig, dvs. ett nummer till växeln samt en adress till en postbox. Undrar om BMW kommer svara denna gång? Undrar varför ARN lägger så mycket energi på att få tag på BMW? Är det rimligt att företaget ska få i princip hur många chanser som helst på sig att svara? Kan det vara så att branschens representanter hos ARN har fått reda på att ett beslut var på gång och inte riktigt tyckte att det vore passande om ett stort, fint företag som BMW i officiella dokument visar sig strunta i att svara på myndigheternas uppmaningar. Ett beslut i ARN blir ju offentlig handling som vem som helst kan ta del av och se vad som har hänt i ärendet... Eller kan det vara så att BMW har hintat branschrepresentanterna att de nu har ett svar färdigt (bara ett par månader efter att svarstiden egentlgien gått ut) och velat att de "öppnar" ärendet igen? Jaja, lätt att bli lite väl konspiratorisk, ARN vill väl bara ge alla företag samma chans att svara... |
|
|
Dessa företag rundar lagar som en en Alpin slalom stjärna..... Se bara den sk "avgas skandalen" där VW slipper en massa böter eller liknande i landet Sverige = Tandlöst av myndigheter mm. Tycker att det är otroligt svagt av en premium tillverkare att först och främst närapå medvetet bygga in fel (för så pass duktiga ingenjörer har dom väl? ) som ägare/kunder får ta smällen/kostnaden för !! Att sedan göra sej okontaktbar för privata kunder,myndigheter mfl är arrogant beteende dessutom ! Media i form av Biltidningar etc är köpta sedan länge av dessa giganter. Att Sverige är svagt gällande detta ser man på andra (icke EU länder) länder där garantier ofta är tilltagna och kundernas röster väger tyngre vid reklamationer. Resultatet är inte bara svindyra ägarkostnader i form av reparationer samt försäkringspremier utan 2:a hands värdet kommer falla framöver med på dessa utsatta modeller och ägaren drabbas återigen av merkostnader för detta !! Frågan är om Bmw tycker att den Svenska marknaden är försumbar eftersom Bmw-Sverige formligen skiter i detta,eller om/och man inte anser sej klara av en Nordisk marknad där kraven på bilen måste vara högre pga klimatet ? Hur som...lider med Er som drabbats av detta h....e av problem och hoppas Ni alla finner någon form av lösning/hjälp på vägen... |
|
|
Spännande! Hala ålar! Har haft kontakt med liknande ärende för några år sedan btr N45B20S motorn där den drabbades av vittrade cylinderlopp, som orsakade haveri på ca 90% av samtliga producerade motorer. Då produktionen var endast 2500 motorer, så ser BMW inte detta som något stort fel då volymen på antal drabbade kunder var så pass liten trots 90% drabbades enl statistiken. Deras svar var bara att vi inte anser att detta är något stort känt problem. Min motor var det inga fel på förutom lite svårstartad när det var fuktigt ute, då den hade endast rullat 2500mil vid tidpunkten. |
|
| på min fråga var om BMW inte hade tänkt göra en plan för att förhindra dessa haverier. | |
| Vilken bil satt denna N45B20S i, som bara tillverkades i 2500 exemplar? | |
|
AlexanderK: E90 320si /Masten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.