AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
131.197

BMW Sverige anmält till ARN på grund av kamkedjeproblemen på N47-motorn

Sida 16 av 16
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Sverige: Jo, jag bytte motor för typ 16000 mil sedan... Så, ja det var visst dags igen. Men denna gången tog ÅF sitt förnuft tillfånga och valde att stå för kalaset. Enligt dem är inte BMW Sverige inblandade denna gång utan ÅF själva väljer att gå in och betala. De vill behålla mig som en nöjd kund. Fast bilen är inte köpt hos dem eller servade där sen 2015...
Men jag vet inte, tror de är lite rädda för negativ publicitet som det garanterat fått om de kört samma stil som sist.
Ro
95
Rodjak
520d -14
Hej,

Någon som kan bekräfta om detta problem är löst i N47N ? (520d)
Ch
3
Christian50
BMW 520D F11-modell 2011
Min kamkedja på min 520D F11 är också av efter 25.000 mil. 129.000 kr tar BMW för att byta motor. Jag har haft bilen sedan den var ny.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Christian50:
Blir billigare för dig att byta hela motorn på en "annan" verkstad... men kan inte annat säga att det var ett riktigt "rövar" pris!
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
För 50.000:- på sin höjd kan du få en motor som gått 6-7-8000 mil samt demonterad och monterad komplett! ... så visst finns det annat roligare du kan göra för dom resterande 70.000:- :-))
Passar på att fråga i den här tråden!

Byte Kamkjedja för 2 år sedan på min 520d -08, jag har varit 100% ovetande om det här problemet fram till igår utan trodde det bara var något rutin byte! Har just kommit till jobbet och kört 2km, då låter det så här på tomgång. Det har alltid låtit så här sedan bytet.

Låter värre på filmen. Man hör nästan inget om huven är nere, inte ett ljud i bilen heller. Inga andra missljud eller problem när man gasar på.

Är jag för nojjig? Eller kan det vara strul?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Även min kedja har börjat rassla rätt ordentligt nu. Övre kedjan är kontrollerad och bytt sträckare på. Så i mitt fall borde de handla om den undre kedjan.

Har fått 3 offerter på byte:
Autoexperten ca 21.000:-
Bil & motorteknik ca 23.000:-
Auktoriserad Bmw verkstad ca 33.000:-

Även fast det inte kommer ge något så har jag mejlat till Bmw. Ska bli kul och se hur dom hanterar detta.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ditt svar kommer bli ungefär:

"Hej Haas,

Tack för din förfrågan till BMW Sverige angående reparationskostnader på er BMW. För service-, garanti- och reparationsärenden skall du alltid kontakta din lokala BMW-verkstad. Den lokala verkstaden har all den kompetens och resurser som behövs för att på ett betryggande och fackmässigt sätt reparera och serva din BMW.

BMW Sverige har inga möjligheter att påta sig ansvar för reparation av er bil.

Därmed anser vi din fråga besvarad."
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag fokuserade inte på bara reparationskostnader i mejlet, så skulle dom svara så blir de lite konstigt svar. Är några dagar sen jag skicka nu, så får se om det kommer något svar under kommande vecka.
Za
11
Zaulan
520D -11
Hej,

Min motor har precis rasat på min F11 520D, troligtvis kedjan, vem vänder man sig mot för att kräva ersättning om de ens är möjligt?

Någon som utfört byte av kamkedjan utomlands och kan rekommendera något bra ställe, och vad kostar det typ?

Har ringt till en bmw auktoriserad utomlands och de vill ha ca 15 000kr byte av kamkedjan samt lite andra saker som ingår vid byte av kedjan.

Fördel att en auktoriserad utför arbete är att man har garanti att jobbet är utfört ordentligt.
F11. 520D. 2011. Motorhaveri pga att kamkedjan har gått av. Någon annan än trådskaparen som har lyckats få ersättning från BMW? Någon som känner till någon som kan byta motor till rimligt pris (Stockholm/Södermanland/Östergötland/Småland)?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hur många mil?
20000 mil.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mats200: De enda som jag känner till som tar på sig ett sådant jobb till en rimlig kostnad lär vara Bil & Motorteknik i Huddinge. Har den gått 20 000 så tror jag dock det blir billigare att köpa en annan 520d.
Ok, tack.
Mats200, lägg inte energi på att begära goodwill på en elva år gammal bil med 200 000 km. BMT i Huddinge har blandade recensioner, han är dessutom allt annat än billig. Hör hellre med NIFAB i Sävsjö.
Ch
3
Christian50
BMW 520D F11-modell 2011
Jag bytte motor hos bmw och de tog 15000 kr för arbetet.
Om man vet hur man gör är det enkelt att byta motor. Motorn hittade jag på skroten.
Turbo4ever: Tack för tipset om NIFAB.

Christian50: Var lyckades du få det priset hos BMW? Vilket år byttes din motor?
Christian50: Längre upp i tråden skriver du ju att BMW i ditt fall ville ha 129.000 kr för att byta motor (inkl motorn). Hur fick du ned det priset till 15.000 kr + motor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.