AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
131.203

BMW Sverige anmält till ARN på grund av kamkedjeproblemen på N47-motorn

Sida 15 av 16
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vet inte om nån länkat till denna artikel innan:Länk
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nu har det gått många bankdagar. Har du fått dina pengar jokamp?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Då jag är en nyfiken person och själv drabbats av problem med kedjan kan jag inte sluta undra vad som hände i detta ärende egentligen. Diskussionen gick het för bara några veckor sedan. Nu är tråden helt död?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Samma här vad hände?
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Ursäkta sent svar, kom lite annat mellan typ :-)

Jag har fått mina pengar, tog bara 2 veckor eller nåt för advokaten att fixa.

Jag har inte brytt mig om att tänka mer på detta efter att pengarna väl var på kontot, har varit så skönt att bara kunna släppa det efter drygt 1 års kämpande in i det sista.

Om det jag har upplevt under denna process i kontakt med BMW, advokat med flera är typiskt för vad man kan förvänta sig i dagens samhälle så blir jag faktiskt lite orolig för vart vi är på väg. Om det normala i kontakt mellan företag och kunder (eller människor emellan för den delen) ska vara ignorans och total avsaknad av att ta ansvar för något man sagt eller gjort så kommer det inte kunna sluta väl... jag hoppas innerligt att jag bara haft "otur" men förstår samtidigt att så nog inte är fallet.

Vill också återigen tacka alla för allt stöd jag fått här på forumet, det har faktiskt varit en stor del i att jag orkat driva det vidare. Tack alla!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tycker också att samhällsutvecklingen är oroande men vill samtidigt förtränga det och inte heller vara alltför öppen med tankarna utåt. Risken att få en gnällbittergubbe stämpel i pannan eller nått ännu värre är uppenbar. I mina mest cyniska stunder ser jag identitetspolitik, asociala medier, personliga varumärken utan innehåll och generellt mindre mänskliga kontakter. Men som alla "trender" kommer motreaktioner.

Men grattis att du äntligen fick dina pengar! Måste vara skönt att kunna släppa detta. Med facit i hand hade du gjort om detta? Kan tänka mig att BMW generellt tjänar på denna förhalningsprocess. Jag hade personligen inte orkat.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Skönt att du till slut har gått i mål och kan ta dig an nästa utmaning :) Det måste vara tillfredsställande.
Håller med om kommentaren runt samhällsutvecklingen, det senaste årtiondet har det förskjutits väldigt mycket åt att "gör så lite som möjligt", och "låt oss försöka trötta ut andra parten så långt det bara går, de flesta kommer ge upp".
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Kan i dag läsa om detta fall i Vi Bilägare nr.9
Står bland annat att BMW har mottagit ARN:s beslut och kommer pröva det internt.

Verkar som gammal information om de nu har betalat för en dryg månad sedan. Om så är fallet gissar jag att BMW inte är speciellt glada för denna genomlysning av ett redan avklarat ärende. Eller??
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Intressant ang inlägget ifrån RiBBaN_ om att en bekant som jobbar åt ett större försäkringsbolag har varit väldigt intresserade av denna tråd.

Får det aktuella bolaget in ett sånt här fall så vore de väldigt intressant att veta hur dom hanterar det, och hur det hanteras i mot Bmw.
El
15
El Gato
320i -08
Hej Jokamp!

Jag har också hamnat i ett ärende med BMW som kan kräva att jag även kontaktar det tyska kontoret.

Tänkte höra vilken kontaktväg du använde där?

Tack på förhand
Jokamp! Har med stort intresse läst din kamp mot BMW. Vi har inte en BMW men väl en Mini och står (som det verkar) i startgroparna för en lång kamp mot BMW Sverige. Skulle verkligen vilja komma i kontakt med dej för lite tips och råd av din erfarenhet från kampen mot BMW. Hälsningar Pia
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Zirro1 skicka ett PM till mig så får du mina kontaktuppgifter. Hjälper gärna till och delar med mig av mina erfarenheter.
Har skickat ett PM till dej men sänder här offentligt mina uppgifter:

pi.karlberg@telia.com eller tel nr 0705 26 62 62
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
"BMW-ägare som råkar ut för den här typen av problem, som drabbar bilar med modellnamn som slutar med 16d, 18d, 20d och 23d, kan i vissa fall få reparationen betald – men inte alltid."

Länk
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Intressant artikel, undrar varför det kommer upp nu igen? Har problemen ökat? Är det många av BMW kunder som har drabbats och som hänvisar till ARN-fallet?
För egen del klurar jag lite på vad jag ska hitta på, min bil har börjat skramla i kamkedjorna igen (15000mil efter motorbyte, 5000mil efter att spännarna byttes under aktionen) och initialt vill BMW inte säga något, svara på frågor eller stå för felsökningskostnader. Än mindre kan de säga vad som händer om deras testmodul visar att något måste åtgärdas, kedjor eller spännare.
På fredag ska den in, efter det får vi se... En sak vet jag iallafall, jag kommer inte betala BMW 1 krona för något som har med kamkedjorna att göra!
Vi hade ingen BMW men väl en Mini - dom är ju i samma sfär! Mitt råd till alla som hamnar i klammeri med BMW Sverige (eller någon av deras auk verkstäder) är att INTE lite på något av vad dom säger och KRÄV att ALLTID få med papper från verkstad - vad dom gjort. Datum bilen är lämnad och hämtad, lämna inte verkstaden förrän ni fått det med er. Har ni inte fått det med er så är tji i efterhand att få ut det! Vi har bittra och dyra erfarenheter av hur BMW Sverige uppför sig mot sina trogna kunder.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ha ha ha måste bilen vara tvättad,vaxad,dammsugen av auktoriserad verkstad också? Byte av torkarblad likaså? Jävla patrask!
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Då har bilen varit inne på felsökning. Mekanikern hörde ljudet från kamkedjan, sa att det lät som dessa motorer brukar när de "gått lite". I mitt fall har motorn gått runt 15-16000 mil.
BMW körde sedan sin testmodul, samma som under den tekniska aktionen, som sa att allt var ok. De kollade även att spännarna var av den nya uppgraderade sorten, vilket de var.
Slutsatsen från mekanikern var trots detta att han rekommenderade brev av kedjor, spännarna, drev etc.
Ganska motsägelsefullt kan man tycka, och den tekniska aktionen blir om möjligt ännu mer svårbegriplig och godtycklig.

Vad händer nu då? Jo, BMW står för allt och byter det som behöver bytas!!!! Ett mycket överraskande beslut måste jag erkänna. Motiveringen var att de ville ha en nöjd kund... Typ.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Helt otroligt! Grattis säger jag!

Skulle vilja veta vad detta är för testmodul? Har haft inne min bil två gånger. Bägge gångerna har två mekaniker som uppenbart hade problem med sin hörsel inte hör något. Har visat dom klippen jag har på bilen där man hör UPPENBART släpande ljud. Men inget gehör. På mechanum sa dom att dom måste riva ner hela skiten för att kolla kedjorna. Skrattretande.

Haft kontakt med kundrelationer som säger att det inte är något fel på min bil :-). Så jag kör tills det kommer rasa. Så får BMW stå för byte av motor. Då dom hävdar att det inte är något fel. Ganska korkat av dom att inte göra något innan bara.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
jokamp, igen!? Blev inte motorn renoverad för 50.000:-...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.