AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
131.199

BMW Sverige anmält till ARN på grund av kamkedjeproblemen på N47-motorn

Sida 13 av 16
Vill man verkligen ha en BMW efter detta? ..................................
Grattis till ett lyckligt slut!

Angående frågan om man vågar köpa en BMW efter detta:

Vilket annat märke skulle man köpa som garanterar att man inte hamnar i samma sits? Alla större märken har väl haft sin beskärda del av modellfel som blivit mer eller mindre kostsamma. Dessutom är man aldrig skyddad från att få ett måndagsex ens av de mest stabila bilmodeller.

Helt klart är det sjukt tråkigt att företag agerar på detta sätt, men det är bara att inse att det är så det går till. Det handlar om helt vanlig risk/reward-bedömning. Anser de att det är fruktansvärt dyrt att åtgärda/ersätta så finns alltid risken att de försöker komma undan på ett eller annat sätt.

Det tråkiga är ju att denna typ av reparation av ett fordon är otroligt kostsamt för en privatperson. Att ens ligga ute med 50k+ är väl för de flesta en ekonomisk smäll av rang.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan inte annat än att hålla med om att ligga ute med 50k e fan inte dåligt.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Nimgaard
Tror dom flesta här förstår att även andra märken har problem från och till. Nu är ju dock saken den att BMW inte är vilket märke som helst utan ett Premiummärke som tar Premiumbetalt. Kan då förstå att om man köper bil för 375 kkr då är förväntningarna högre ställda än om man köpt en Skoda för 200kkr.
Jamtime
Audi och MB är väl också premiummärken? Jaguar och kanske några till? Eller en Passat eller Volvo, skiljer inte jättemycket i pris längre. Och har de problem? Jo.. Jag försvarar inte BMW Sverige, tvärtom. Och jag förstår besvikelsen när man drabbas. Men jag tänker precis som Nimgaard. BMW bygger väldigt, väldigt fina bilar idag. Glöm inte det, men fortsätt att kämpa likt Jokamp för ett bättre kundbemötande när något går snett!
@Cliff Barnes

Jo jag köper det resonemanget, jag brukar själv rösta med fötterna när jag får chansen. Att stora företag (och små för den delen) beter sig som de gör idag är riktigt tråkigt.

Vad jag menar är, vad är alternativet? Visst, man kan köpa sig en billigare bil men när bilen inte funkar och man själv måste lägga ut x antal 10k för att fixa det, då är det en rätt klen tröst.

Dessutom är det ju i detta fallet fråga om en 2 liters diesel. Klart att BMW är ett premiummärke men en basbil med den motorn kostar i princip samma som ett flertal andra märken. I vissa fall är den dessutom billigare än märken som kan anses vara mindre premium.

Är själv ingen direkt BMW-fanatiker även om jag gillar märket. Men att säga att man inte vågar köpa en BMW på grund av detta är mer eller mindre samma som att säga att man inte vågar köpa en bil överhuvudtaget.

Däremot kan jag tycka att de borde acceptera beslutet och betala ut ersättning till de som drabbats. Och att de som funderar på en begagnad bil med den motorn bör kolla upp bilen noga.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Uppdatering:
Än så länge har jag inte fått några pengar utbetalda och på fredag går ARNs tidsfrist ut. Jag har meddelat advokaten att om jag inte har pengarna på kontot innan dess kommer jag svara ARN att BMW inte har följt deras rekommendation.
Advokatens svar var att det står mig fritt att svara ARN på det sätt jag finner lämpligt samt att det inte påverkar beslutet på något vis.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Utbetalningen kommer ske så snart det är möjligt... Vad det nu egentligen betyder?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tycker självklart att det ska utgå ränta
i sådana fall+för ev merkostnad som
hyrbil/lånebil som det gör vid vanliga
garantiåtagande. Men tycker att du gjort
ett "hästjobb" med det hela. Jättegrattis.

Mvh Jonas B
Har BMW via sin advokat skriftligen meddelat dig att de skall ersätta dig så kommer BMW göra det. BMW Sverige är bevisligen ett segt imperium där saker och ting verkar leva sitt eget liv (som i så många andra organisationer). Hade inväntat tisdag morgon före meddelande till ARN att BMW ej fullgjort sin skyldighet.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Intressant (och även sorglig läsning). Både bra och skönt att TS fick sina slantar tillbaka, men oavsett N47 motor, utbetalda pengar och ARN beslut i rätt riktning så kvarstår ju ändå orosmomentet för oss övriga kunder.

- Hur fasiken kommer det att gå den dagen man själv står där med ett haveri som bevisat är ett konstruktionsfel?

Saken är den att detta ärende inte är utagerat, tvärtom, det ställer ju tvivel på företaget BMW Sverige och dess agerande, inte huruvida deras produkt är dålig eller inte.

Är själv inne på min andra fabriksnya BMW, äger, och har ägt otaliga begagnade BMW bilar under åren som gått. Personligen så är jag en ytterst upptagen person och det hästjobbet som TS har gjort hade jag aldrig lagt min dyrbara tid på, tvärtom som någon annan skrev i tråden, jag hade röstat med fötterna.

Efter ett turboras på förra tjänstebilen (N47) strax efter garantin så stod jag och tvekade mellan en Passat och en ny BMW men på grund av den snabba goodwill-ärendet så blev det faktiskt en till BMW. Jag tror faktiskt att den lokala säljaren har mer att säga till om än vad det ger sken av.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Då BMW/advokaten ännu inte har betalat ut pengarna enligt ARNs rekommendation och tidsfristen för mig att svara ARN på om motparten följt rekommendationen eller ej går ut imorgon har jag nu skickat till ARN att BMW inte har följt rekommendationen.

Det som händer då är att ARN kommer kontakta BMW igen som får 2 veckor på sig att svara ARN på varför de inte har följt rekommendationen. Sen hamnar de i statistiken över företag som inte följer ARNs rekommendationer.

Nästa torsdag, 14/4, är det precis 1 år sedan jag kontaktade BMW i ärendet för första gången. Det är rätt galet att det ska behöva ta sån tid...
em
906
em3
M3 cab -03
jokamp, du har ju fått mycket uppmärksamhet, och uppbackning här på forumet.

Jag ser det enkelt, och vill ge dig min bild.

BMW är ett "stort" företag, koncern, dom opererar som det, och har rutiner för det. Som "turbo4ever" säger, dom har redan bestämt något, officiellt, då kommer det att hända. Det är knappast så att dom försöker "småmygla" sig över ett beslut!!

Dom, BMW, har alldeles för stor marknad i Sverige, för att öht. ens överväga, att skita i att följa ett beslut dom redan tagit, då riskerar dom en stor del av all sin business! Det händer inte i stora företag, kan jag säga, med bestämdhet!

Det finns säkert en förklaring, men det är ju, igen, ett klant, av BMW, att göra dig orolig över att beslutet följs.....Inte smart, enligt min grundkunskap om industriella företag, men dom tyska kan vara ganska "fyrkantiga", det är den ända förklaringen. Men, dåligt, men det fungerar; fyrkantigt!!!

I ditt fall, är det väldigt konstigt att "advokaten" inte betalt ut i rätt tid, och du måste givetvis skicka en not till ARN. Jag har svårt att tro, att BMW är så j-¤a klantiga, att dom förlänger denna process, som egentligen redan är klar ( utöver betalningen till dig, jokamp)....

Du måste nog, tyvärr, skicka en ny not till ARN. Jag har svårt att ta in denna klantighet....från BMW!!!!!!!!

em3
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Märkligt beteende från BMW i detta fallet. Vet att stora organisationer tar lång tid på sig innan något händer, jobbar själv i en sådan... Men att inte betala ut pengarna i tid i detta ärende är synnerligen klantigt. Särskilt med den uppmärksamhet det har fått.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Några pengar har jag fortfarande inte fått... däremot tog det BMW knappt 3 timmar i fredags eftermiddag att svara ARN att de har följt rekommendationen. Därmed anser ARN att ärendet är klart och avslutat.

På fredag kväll vid 19 skickar advokaten ett mail till mig och frågar om de kontouppgifter hon fick drygt 2 veckor tidigare stämmer eftersom hon försökt men inte lyckats föra över pengarna.

Jag svarar advokaten på måndag morgon att kontouppgifterna är korrekta och hon säger då att hon ska göra ett nytt försök.

Får en kort stund senare mail från advokaten att någonting är fel med kontonumret samt en kopierad text, från vad jag gissar är advokatfirmans bank, med instruktioner hur kontonummer och clearingnummer ska fyllas i. Hon frågar mig om jag har några tips. Jag svarar att det bara är att följa instruktionerna och skriver även ut exakt hur hon ska fylla i kontonumret.

Men inga pengar har som sagt var kommit än. Skickade ett, kanske lite iriiterat, mail till advokaten igår och frågade när jag kan räkna med att få pengarna, frågade varför BMW svarat ARN att de följt rekommendationen när jag inte fått några pengar och vem som egentligen sköter kommunikationen i ärendet. Svaret jag fick från advokaten gjorde att jag tappade all energi och allt förtroende för advokaten. Hade jag orkat "bråka" lite till hade jag informerat BMW att den advokaten de har anlitat inte är riktigt ok. Jag klistrar in mailkonversationen mellan mig och advokaten i nästa inlägg.

Pelsen
Hahaha...man behöver inte vara begåvad med något större huvud för att titulera sig advokat.

Skicka in till advokatsamfundet, den konversationen är fullt möjlig och få en prick för!

/P

Pelsen
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Ska man skratta eller gråta? "påhopp och andra obefogade dumheter"? Man ser vad man vill se som det heter. Att ngt så enkelt ska vara så svårt efter en sådan lång process.

Har följt tråden från start, och jag tror vi alla väntar och hoppas på det tillfälle du äntligen skriver att pengarna har anlänt på ditt konto. :-)

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Vilka amatörer, ring till banken be dom betala till kontot hur svårt kan det vara?
(Då lär banken fråga efter korrekt information, de kan också föra över direkt(5min))

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jokamp:Det e så beundransvärt ditt tålamod. Detta e ju en parodi som saknar ord. Helt OTROLIGT! Advokaten känns som en blocket bedragare :-)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ja detta tar verkligen priset! Jizzez...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.