AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
131.181

BMW Sverige anmält till ARN på grund av kamkedjeproblemen på N47-motorn

Sida 12 av 16
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Genom att inte erkänna skuld så undviker de att bli skyldiga att betala till alla som går till ARN framöver med samma fel. Dessa stackare kommer då (antagligen) tvingas igenom samma sega process som du och flertalet kommer att ge upp. Helt otroligt cyniskt av BMW. Anmärkningsvärt verkligen.

-------
//Lövet
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Grattis! Äntligen!!
Har du någon uppfattning om hur mycket tid detta har tagit från dig?
Jag håller med JohanB i synen att nybilsköpare inte bryr sig men att andrahandsvärdet får en smäll. Vilket även gäller VW och DSG (DQ200).

Beslutet från BMW är väl inte direkt oväntat. De löser problemet kortsiktigt och har nog insett att de förlorat (allt för mycket) redan. Däremot visar de att nästa gång kommer de agera via advokat och att detta inte är ett generellt åtagande. Dock bör ju detta ge blodad tand för andra och ses som besvärande i framtida domstolsförhandlingar?! Otroligt dåligt agerande från BMW, tur att man redan övergett märket.

O grattis Jokamp!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad står det mer i brevet, villkorar de utbetalningen mot att du skriver på ett papper där du godkänner att de inte är skyldiga?

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Stort grattis jokamp.

bmwOfar. Du undervärderar hur internets roll på väldigt kort tid kommit att spela allt större roll i köpprocessen kring bil, det är inte lika lätt att "komma undan".

Vi behöver inte backa många år, då antalet informationskällor fram till avslut i snitt var fem till antalet, idag är de drygt 20. Underlaget för den informationen är såväl kvalitativ som kvantitativ. Givetvis kommer detta att spela stor roll, den här tråden och annat runt denna händelse kommer att dyka upp i söket. Dessvärre är inte många i beslutsfattande ställning med på den digitala resan i sitt tänk ännu, men det kommer.

Jag har länge lurat på att köpa antingen en beggad 320D eller en X3, lika givet är det inte längre, och heller inte att jag som tidigare kan rekommendera någon annan att välja varumärket.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Angående tiden det tagit så är det inte mer tid än att timlönen blir i klass med timdebiteringen på en märkesverkstad :-) Det som tog mest tid var att få ett svar från bmw under förra året, vilket behövs för att kunna göra en anmälan till ARN.

I brevet står det i princip inget mer, inga villkor eller klausuler av något slag. Mer än att saken i och med utbetalningen är slutgiltigt och till fullo utagerad.
@Robert

Nej, jag undervärderar det inte. Däremot skall man akta sig för att överskatta det, det låter alltid högt om ämnen som det här på nätet men frågan är hur mycket det faktiskt påvekar den stora massan.

Jag undrar också över vad felfrekvensen faktiskt är, finns det något som tyder på att den skulle vara galet mycket högre än vad som anses vara normalt? Vore den det borde vi kunna använda försäkringspremier för att utröna det då de borde diffa markant mellan likvärdiga bilar.
Äntligen!!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Aktionen var ju sjukt luddig. Dom kommunicerad ju ut den till vissa bara. Så det finns MÅNGA n47 motorer som rullar som tickande bomber. Jag har varit i kontakt med BMW centralt både kundservice och garantiavdelningen. Blev lovad en sak men sedan ändrade dom sig plötsligt. Så mitt förtroende för BMW är förbrukat.

Grattis till trådskaparen att du äntligen får dina pengar tillbaka. Inte dåligt att kunna punga upp 50lakan från början. Men du borde ju rimligen få ränta på ursprungsbeloppet också ;-)
Jamtime
Ofar: Här har du en maskinskaderapport från Länsförsäkringar. Lite intressant.

Länk

Svarta listan ville de inte hamna på uppenbarligen. Jag blir ledsen och bekymrad över deras agerande. Obegripligt att de inte svarade ARN direkt!

Jag vet inte, men jag tror inte andra bilvarumärkens organisationer fungerar så mycket bättre? Och det rapporteras om många olika sorters bekymmer med många varumärken. Kamkjedjeproblem verkar vanligt, på flera BMW motorer och andra märkens. Kolla in maskinskadekostnaderna i rapporten för Audi! Är det någon som sticker ut i statistiken avseende kamrem/kamkjedja så är det VAG. En del turbos och Vanos som försämrar statistiken för BMW.

Jag var väl insatt i kamkjedjeproblemet, men det påverkade inte mitt val av bil. Jag lever i föreställningen att det är åtgärdat på 2015-års modell. Vi lär väl veta om ett tag hur naiv jag varit.

De som köper Alfa Romeo gör det blott för den goa känslans skull. Design, körglädje etc. Det är väl bara att inse att BMW börjar glida dithän? Eller kanske inte så långt..? ;)

Nä jag kan knappt tänka mig en annan bil. Jag längtar däremot efter en bensinare..
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kunde de inte ta swirlflapsen med
när de ändå har byxorna nere.....

Mvh Jonas B.

PS jokamp, Jättegrattis till dig.
Välförtjänt.
@Jamtime

Den har jag sett och den rapporten är inte direkt överdrivet oroande. Jag skulle dock vilja se ännu bättre indelning, när de säger 3 serien vad ingår exakt, vilka årsmodeller, diesel/bensin osv.

Jag jobbar själv med försäkring och om BMWs dieslar stack iväg brutalt mycket i skadekostnad skulle de helt klart reagera och höja premierna för att kompensera, och då skulle vi se helt andra premier än vi gör idag.

Sen är det ju helt galet hur kasst de har hanterat detta ärende, känns mest som någon prestige kommit ivägen.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Grattis! Välförtjänt.
Obehagligt agerande av Bmw. Det väger tungt i beslutet för nästa bil. Finns några andra märken som kanske gör sig mer förtjänt av mina sparade slantar den dagen. Trist konstaterande.
Jamtime
Ofar: Håller med, men underlager borde till stor del utgöras av N47, som den basmodell den är. Prestandaversioner är exkluderade står det. Har sett andra kvalitets/tillförlitlighetsrapporter och det är väl så att BMW ligger strax under snittet. För mig var det ett kalkylerat risktagande, med design och känsla i den andra vågskålen. Om jag vore en ren pragmatiker så hade jag köpt en Toyota. (På gränsen till of topic nu va..) Men mycket handlar ju om förtroendet till BMW också i tråden.

Glädjs i vilket fall med dig Jokamp! Riktigt dåligt agerande från BMW! Jag får en olustig känsla!
Statistiken från LF är intressant och visar egentligen att kamkedjeproblemen på 3-serien är relativt ovanligt. Jämför gärna med statistiken för Golf, misstänker att det är TSI motorerna det gäller.
Men det är en klen tröst för de som drabbas och får betala själv...
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Glöm inte att BMW många gånger väljer att lösa det hela med goodwill och då finns inte den skadan med i statistiken. När jag bytte kamkejda plus tillhörande komponenter med motorlyft som följd hade jag premium selection garanti. Jag minns att BMW pratade om både if och goodwill. Deras PS garanti verkar gå via if, men kanske var det så att BMW tog denna kostnad själva? Jag vet inte. Blev lite förvirrad där. Men som sagt problemet är kanske större än vad statistiken säger. Dessutom har vi det att många kedjor rasslar utan att någonsin haverera. Kanske är det just det faktum att problemet är hyfsat lätt att upptäcka som gjort att det är så pass omtalat. I alla fall på autopower. Skulle vara intressant att veta hur många N47 som låter illa efter 10,000 mil.

/1000:e inlägget hurra!
Jamtime
Så kan det vara Coldhex, men det skulle i så fall innebära att BMW har bra kundvård och generös Godwill, bättre än ex. VAG? Positivt oavsett alltså! :)
Fast de fall borde vara lätträknade då PS bara gäller under en väldigt begränsad tid jämfört med en 8årig maskinskadeförsäkring som ju ligger till grund för länken ovan.
Goodwill förekommer säkert men det torde också vara fåtal fall då dessa avgörs individuellt - och med tanke på hur handfallna BMW SE varit i detta fall kan det knappast varit särskilt många goodwillärenden.
Däremot är internet väldigt bra på att förstora upp händelser vilket det finns många exempel på :-)
coldhex:

Självklart kommer BMWs goodwill dölja en del, men eftersom det intressanta är hur de jämför sig med andra tillverkare krävs det ju då att BMW skulle vara mycket mer givmild än andra tillverkare.

Det kan ju vara så att N47 är en av de sämre motererna vad gäller problem men det verkar fortfarande som att det handlar om ganska få skador på totalen jämfört med andra märken.

Hade som sagt en Golf 6a med TSI motorn tidigare och då var det samma visa på forum, den skulle rasa direkt och speciellt om man inte bytte olja var 1000:e mil. I själva verket var det ju bara fler per hundra som gick sönder än hos andra tillverkare, vilket inte berörde majoriteten av ägarna.

Väldigt trist om man var en av de drabbade men det är det ju oavsett om det är 1 på hundra eller 2 på hundra som råkar ut för motorhaveri. Det blir ju inte bättre att drabbas bara för att man är i en mindre grupp drabbade, därför ser jag till att ha bilar med maskinskadeförsäkring som gäller.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Intressant läsning och sållar mig till klacken, vilket dåligt bemötande från BMW. Vill dock ge en eloge att du inte gav upp och fortsatte att driva detta.
Det är med blandade känslor som man läser sådana här historier då jag verkligen älskar BMW som bil. Tyvärr tror jag den svenska service mentaliteten blottar sig här och det är tråkigt. Det goda är väl att de har fått sig en känga och förhoppningsvis har ett "leassons learned" möte och implementerar vad som saknas i organisationen.

Mvh
Kristoffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.