|
Sida 11 av 16
|
|
|---|---|
| Jag ser att det ska finnas 2st kommentarer, men det går ej att se Remos utan bara en annan killes. | |
| Då tycker jag alla som vill kan kopiera mitt inlägg & lägga ut det på BMW's Facebook-sida, så hinner det spridas under natten innan någon inom BMW censurerat vad som står. :-) | |
|
Dessa kommentarer är det jag ser under ditt inlägg, kanske är för att jag sitter på IPad. Länk |
|
| Jag ser den(om den handlar om en 320d-08). Klickar aldrig på dropbox-länkar :) | |
| Jag ser samma som Stefan85 både på Android och dator, BMW tyckte nog inte om ditt inlägg... | |
Pelsen |
Visst måste det finnas något bra att göra för och informera kunder hur BMW hanterar reklamationer och bemötandet av kunder. Hade det inte varit högtryck på försäljningen så hade de sannolikt självsanerat sig med idioter i BMW s företagsledning och Åf. Nu är det dock en alldeles för liten klick kunder som orkar/har tid att driva ärenden. BMW kör enklaste taktiken, besvarar mail endast i nödfall och låter tystnaden och avsaknad av återkoppling få kunden att ledsna. Hur ska vi ut BUDSKAPET till mängder av folk!?!? Tycker själv det är för bedrövligt när man inte tar sitt ansvar som leverantör av ett kring världens mest kända bilmärken... Pelsen |
|
Jag tycker ni är ute och cyklar... Ändamålet bör väll vara att dom ska ta ansvar för de uppenbara konstruktionsmissarna dom har gjort? Att smutskasta deras kundhantering på det där sättet vinner man inga poäng på. Och det är väldigt naivt att tro att dom skulle ha kvar en sådan kommentar/inlägg på sin FB sida. Jokamps anmälan har rört om lite på BMW och från att det var tvärstopp så har det nu börjat betalas ut pengar för byten av kamkedjor. Kanske inte hela summorna men iaf delvis "betalat" av BMW Sverige. |
|
| @Henk hur tänker du nu, jokamp har väl inte fått ersättning? Det har väl inte alls börjats betala ut någon ersättning. | |
|
Det känns som om många här inne överskattar hur mycket allmänheten har koll och bryr sig vad gäller sådana här artiklar. Köpte själv en Golf VI när problemen med kamkedjan där var extremt omtalade och det var inte en kotte som hade koll på det, inte heller var det problem att sälja då inte en kotte frågade om det alls. Samma sak nu, köpte en 120dA - 2014 igår med full vetskap om detta, vågar gissa på att inte en kotte kommer ha koll på detta heller när denna ska säljas om 2-3 år. Det stormar alltid på internet på diverse enthusiastforum när problem uppdagas men det är inte dessa människor som har betydelse för marknaden. Det är inte bara bilar detta gäller, ta vilken produkt som helst så kommer det vara spaltmeter av bråk på forum som massorna inte bryr sig det minsta om. |
|
| Många av dessa personer utan koll brukar vända sig till någon med koll när de ska köpa bil. Det behöver inte vara någon BMWentusiast men iaf någon som hört talas om märket och är lite insatt i bilens värld. I allmänhet är det en ganska stor affär för en familj varför man vill få någon guidning. Jag tror inte GP/AMS artiklar läses av det stora antalet däremot av många bilintresserade, samma personer som sen ger råd till andra. Det kan i sin tur också slå mot ett märke generellt - "BMW har problem med kamkedjorna", "alla Mercedes rostar" etc. Nej detta gäller inte alla men tillräckligt många för att det ska få en påverkan. Det är iaf min övertygelse. | |
|
I så fall skulle VW med kamkedja vara omöjlig att sälja, eller VW med DSG. Så är dock inte fallet, de säljer som smör och gjort det hela tiden. Volkswagens problem med kamkedja var ju dessutom extremt omskrivna och har ju lett till att Volkswagen i nuvarande generation skippat kamkedja till förmån för kamrem, gissningsvis för att de tyckte andelen bilar med fel blev för hög. Mercedes sålde ju även dem som smör under tiden då de hade stora rostproblem. I fallet med Volkswagen var ju kamkedjeproblemen precis som för BMWs N47 kraftigt överdrivna på de flesta forum på nätet och dessutom omskrivna i de flesta tidningar med stora varningar. Oavsett vad pratar vi ju dessutom om relativt låga felprocent, det finns helt klart värre saker att oroa sig för (och jag är ändå en orolig typ). |
|
|
Saken med olika "typfel" är väl att nybilsköpare av lite dyrare bilar, oftast är företag (tjänstebilar) och då struntar man i olika varningar kring felkonstruktioner eftersom merparten bara har bilen i tre år och sedan köper man en ny... Smällen kommer för andra- eller tredjeägaren när det blir stora reparationskostnader. Dvs. på sikt påverkar det andrahandsvärdet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B Det var ett väldigt starkt påstående, att det påverkar andrahandsvärdet. Såvitt jag vet finns det väldigt lite statistik att tillgå på området så vad grundar du din slutsats på? Jag håller med dig i sak att det kan vara en logisk påverkan men då är det några starka antaganden man måste göra vilket jag är osäker på om det finns belägg för att tro är korrekt. Rent stokastiskt kan man nog anta att ett exemplars förväntade "livslängd" berörs väldigt lite av huruvida det är en VW med kamkedja (eller BMW med N47) eller VW med kamrem (eller BMW med 4-cylindrig bensinmotor). Det kommer påverka felfrekvensen från en låg nivå till en annan låg nivå på en specifik felkälla. |
|
| Problemen med N47-motorn har tidigare beskrivits i motorpressen t ex Teknikens värld 2014 Länk | |
|
bmwOfar, titta på andrahandsvärdet hos Mercedes som drabbats av rostproblemen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B Vad ska jag jämföra med? Det är just där skon klämmer. Hur vet du att modeller där fler exemplar drabbats av rostproblem än andra modeller har lägre andrahandsvärde på grund av dessa problem. En redan rostangripen bil är såklart värd mindre än en icke rostangripen men det är ju inte det vi diskuterar nu. Frågan är om man kan anta att en tillräckligt stor del av marknaden är informerad om problemen och tar med det i sin kalkyl eller inte. Det är ju först då vi kommer se någon större påverkan. Människor i allmänhet gillar ju dessutom att utgå från egna och närståendes erfarenheter istället för fakta. Detta gör ju att frågan kanske snarare handlar om ifall felfrekvensen är tillräckligt hög för att skapa tillräckligt många fall av problem för att nå ut till en tillräckligt stor del av massan för att påverka andrahandsvärdet nämnvärt. |
|
| Henkead: kan du vidareutveckla på vilket sätt BMW:s kundhantering blivit smutskastad? | |
|
@coldhex, okok, jag kanske tog i lite. Men att använda sig av formuleringar som "deras urusla kundbemötande" och "en massa svammel & desinformation". Detta tror inte JAG för diskussionen framåt hos BMW. (även om det i fakto är sant!) |
|
|
Nu har BMW börjat kommunicera med mig... genom en advokatbyrå :-) Min fru som är mammaledig ringde och undrade varför jag fick post från en advokatbyrå i Stockholm... Jag citerar delar av brevet som kom: "Jag tillskriver dig i egenskap av ombud frö BMW Sverige AB ("BMW") i ovanstående ärende. Vid ytterligare kommunikation i ärendet ska du därför vända dig till undertecknad." I enlighet med vad BMW tidigare anfört till dig är BMW av den bestämda uppfattningen att det saknas grund för ditt kravoch att BMW därför inte har någon skyldighet att ersätta de kostnader du krävt ersättning för. BMW har dock som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut och avser därför i enlighet med nämndens beslut till dig utbetala ett belopp om 50 146 kr." Undra vad notan för advokatbyråns inblandning blev? Lika mycket som ersättningen till mig? Och varför hålla på att poängtera att de är av åsikten att de inte är skyldiga att ersätta mig? Och så undrar jag fortfarande varför BMW, om de nu är så bestämda i sin uppfattning om att de inte är skyldiga att ersätta mig, har valt att inte besvara anmälan till ARN? De hade väl kunnat skicka anmälan till advokatbyrån och bett dem att sköta det hela? Så nu uppmanar jag alla andra som har fått betala dyra kostnader för reparationer i samband med kamkedjeproblem innan den tekniska aktionen att skicka in en anmälan till ARN. Hade varit intressant att se om BMW hanterar alla anmälningar på samma sätt... |
|
|
Grattis och tack för att du har varit öppen med hela processen. Även efter att du fick OK från ARN. Jag trodde faktiskt att BMW skulle sätta munkavle på dig och det får de nog ångra med tiden. Grattis än en gång / Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.