|
|
|
|---|---|
|
Kanske dum fråga men vad är skillnaden mellan en -13 550xd och en -14 55xd?? Vad i bestod faceliften av? Var det bara ändrad instrumentering och speglar? | |
|
Exterior: Sedan: New contour lines for the surround of the BMW kidney grille, redesigned lower air intakes, and extra crease in the apron Sedan: Slimmer, sharply contoured rear lights. GT: modified front apron and redesigned rear end GT: three-dimensional surface design for the area around the license plate holder and a chrome strip in the rear apron Xenon Adaptive headlights standard on all 5 Series models, while Adaptive LED Headlights optional Side indicator lights are integrated into the exterior mirrors New exterior paint colors, light-alloy wheels for all BMW 5 Series models Interior / iDrive: Navigation screen now bordered in the Sedan by chrome trim. Storage compartments and cup holders in center console have increased capacity. Increased luggage capacity for Gran Turismo by 2.1 cu-ft to 17.7 cu-ft (European figures, preliminary). New upholstery colors and interior trim elements for all BMW 5 Series models Newly-standard iDrive4.2 Navigation system with Advanced Real Time Traffic Information. New iDrive rotary controller with an integrated touchpad allows the input of characters for destinations, phone numbers, and other functions within the iDrive4.2 operating system (For example, a destination can be programmed into the Navigation system by spelling out the desired address using finger movements on the touchpad surface.) Lines: Luxury Line and Modern Line, in addition to the existing M Sport package (Detailed Lines info in full press release below). Models / Engines / Chassis / Steering / Coasting Mode: BMW 535d now available in North America Inline-6 BMW Advanced Diesel engine with BMW TwinPower Turbo technology makes 255 horsepower at 4,000 rpm and 413 lb-ft of torque from 1,500 – 3,000 rpm (preliminary figures). Expected to show substantial fuel efficiency gains over its gasoline-fueled counterpart. US EPA figures will be available closer to the on-sale date. BMW’s xDrive intelligent all-wheel drive system is also available on the new 535d Sedan. 550i receives V-8 with BMW TwinPower Turbo technology and BMW’s Valvetronic throttle-less intake technology, developing 445 horsepower and 480 lb-ft of torque. The chassis and steering: a double-wishbone front axle, integral rear axle and Electronic Power Steering with Servotronic variable power steering function – has been honed to deliver an unrivalled balance between sporty performance and ride comfort. The BMW 5 Series Gran Turismo comes with standard air suspension, including automatic self-leveling rear suspension. Driving Dynamics Control switch on the center console is standard on all models. Brake Energy Regeneration, the Auto Start-Stop functionality, and ECO PRO mode, the suite of standard-fitted BMW EfficientDynamics technologies now also includes a coasting mode (which disengages the powertrain while coasting), and the ECO PRO Route function, which can be selected via the Navigation system _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Även ny M-ratt kom med faceliften. Njurarna har även färre ribbor, har man xenon så är blinkers fram med glödlampa, endast LED-strålkastarna har LED blinker, framluktorna fick även "ögonbryn" i form av ljusslinga. På 550d hände inget på motoreffekten så där handlar det främst om de interiöra förändringarna samt förändringen på strålkastarna samt att bakljusen har tunnare ljusslingor (som alla LCI). Finjusteringarna på chassit gäller (förutsätter) även på M550d. |
|
|
Fruktansvärt sugen på en 550 Tänker att då har man den "värsta" dieseln så då borde man ju bli nöjd. |
|
|
...värsta dieseln hos BMW, ja ;) |
|
Verdi |
Nu är jag dåligt uppdaterad men finns det nån mainstream diesel på mer än 381 hk? |
|
"Mainstream" är väl fel ord när man snackar dylika monster ändå..? Men det var främst Audis tidigare V12:a jag tänkte på då, ja. (500 hk/1000 Nm) Sedan finns även Porsche Cayenne S som diesel; på 385 hk och 850 Nm. |
|
Verdi |
M550d är ju en dyr bil men det är ju "bara" en helt vanlig 5-serie som sålts i åtskilliga exemplar. Och den lär ju vara betydligt snabbare än Cayennen även fast den saknar 4 hästar. Vilka Audi modeller fanns 500 hästarn i? |
| Hade inte Touareg en diesel V10? | |
Verdi |
Japp. Men bara 313 hk. Finns en 4.2 liters v8 på 340 hk också. |
| Touareg och Phaeton fanns med 313hk V10 diesel. Touareg även som R50 vilken hade högre effekt. Q7 var det som fanns med V12 dieseln. Den prövades även i R8 men Audi vågade inte försöka sälja den. | |
|
Audi hade väl en monsterdiesel men tror inte (är inte säker) att det tillverkas ännu. Vad jag har hört så är just 550d idag den värsta dieseln på marknaden. Ända nackdelen jag kan se med att köpa en är ju att man kommer utan tvekan att få gifta sig med bilen. Dom jag har kollat som nu finns på blocket har ju varit till salu väldigt länge vissa över ett år. |
|
| det är ju bara en 3 liters motor .... | |
| Och inte så jäkla stor skillnad i verklig/användbar prestanda gent emot en 535d, lite mer prylar som kan haverera bara. | |
Verdi |
Faktiskt mindre skillnad i prestanda mellan 550d och 535d än mellan 535d och 530d. |
|
Min erfarenhet av prestandan mellan 535d och 550d är att skillnden är klart större än mellan 530d och 535d, även i Svensk laglig fart. 535d har enligt mig trevligare ljudkuliss än 530d, dock är 550d klart trevligare även på den punkten. Hade själv valt en 2014 eller nyare, då får man bla ledstrålkastarna med ljusstyrkan som jag saknade från xenon på min förra F11. Glöm inte prova även sport, sport+ lägena när du jämför, min upplevelse är vid ca 4000mil verkar det tillkomma lite mer effekt. Om sistnämnda är placebo eller inte vill jag låta vara osagt. Mitt råd är testa själv, för att skapa dig en egen uppfattning. Lycka till med ditt letande. Hälsningar Micael |
|
Verdi |
Subjektivt kanske det kan kännas så men... 530xd 258 hk, 0-100 5,7 sek, grundpris 508500:- 535xd 313 hk, 0-100 5,1 sek, grundpris 568500:- 550xd 381 hk, 0-100 4,7 sek, grundpris 785500:- 530d har 82,4% av 535d:s effekt. 535d har 82,2% av 550d:s effekt. Dvs den procentuella skillnaden i effekt är i princip identiska. 535d är 10,5% snabbare till 100 än 530d, 550d är "bara" 7,8% snabbare än 535d. 535d är 11,8% dyrare än 530d, 550d är 38,2% dyrare än 535d. (även om det haltar en aning då M-paket, M-bromsar och kanske nåt mer ingår i 550d.) Jag tycker 535d har fått lite oförtjänt "dåligt rykte" som en meningslös mellanmodell. Tvärtom så är den enormt prisvärd jämfört med M550d. Även om de allra flesta klarar sig bra med en 530d, ev med PPK om man så vill för 15-20 tkr eller vad det nu kostar. Då borde man hamna runt 5,4 sek till 100 och 286hk. |
| Om det bara är för prestandan man väljer en 550D, går det för några ynka lusentappar byta programvara i 535:an, och få näst in till samma prestanda som en 550D. Dock sitter det 3 turbos på den vilket gör att det ändå inte blir samma känsla - men man hamnar nära nog för en spottstyver jämfört med att köpa en 550D. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.