|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag har lite frågor. Ska ge mig in på att flasha SIM/SGM (Airbag) modulen med winkfp då jag har bytt den, viktigt att veta är att, ECU:n är inte ny från fabrik, utan beggad från en annan bil. Mina frågor är egentligen om själva programeringen/kodningen/flashningen. Jag har aldrig gjort detta, så jag har inga förkunskaper alls. Så, nu vet ni var jag står och vilken låg nivå jag har. Har kollat på en hel del turtorials på nätet (inte alla så klart, omöjligt) men antingen är jag för dum eller så är turtorialsen inte så lätta o följa (dåligt gjorda)? Har inte kunnat hitta en enda som rör SGM modulen men jag antar att principen är det samma för alla. Nu till saken. Det, vad jag har förstått, ska man börja med Winkfp. Börja med att flasha ecun (skriva in vin nummer i boxen). Då undrar jag här, vad är skillnaden mellan (Program) och (Prog. ZB-Update) vilket av dessa ska jag välja? ZB nummret är samma, hämtat från INPA / UIF. Andra frågan. Av "what if" karraktär. Innan man ska fortsätta med programeringen/flasningen. Så får man upp en ruta där det står. "The user info field can still be programmed 1 times" Vad betyder detta? Av alla turtorils jag har sett, berättar ingen om vad det betyder. Antingen vet man inte eller så är de inte så viktigt? Jag tolkar det som att, "du har bara 1 försök att programmera boxen sedan är det kört?" Ponera att vi fortsätter med programeringen och vi trycker Ja, och mitt i allt, får vi en error? antingen på grund av skadad korrupt fil eller bad connection, vad händer då? Är boxen skrot? Har denna 1 gång blivit förbrukad? Kanske dumma frågor, men vet man inte, så vet man inte, jag är lite försiktig av mig då historiskt har jag alltid fått betala högt pris för mina lärdomar hehe. Sen har vi NCS Expert. Kan någon ge mig en enkel turtorial på hur jag går vidare sen, rörande SGM modulen? Återigen har jag lite svårt att följa vad som görs då författarna (som gjort de turtorials jag har iaf sett) missar ibland viktig info, där är en hel del copy/paste job, editering av filer, ändringar av syntax and so on.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.