AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.308

Låg batterinivå e61

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Har nyss köpt en e61 530i, kollade batterispänningen imorse mha "hidden menu" och den visade då på 12,1/12,2 volt. Tror ni det går att ladda batteriet och få det att leva ett tag till eller bör jag köpa ett nytt och byta ut det så fort som möjligt? Inga problem att starta bilen, däremot när jag startade den sjönk spänningen ner till 10,5 en kort stund innan generatorn började ladda.

/T
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ladda batteriet snarast via polerna under motorhuven, med hjälp av en bra batteriladdare - helst ett dygn eller mer för bästa effekt även om laddaren indikerar fulladdat.

Har du tur är det bara en uppladdning som behövs, men risken finns att batteriet har tagit stryk om det varit dåligt laddat längre tid (under 12,4V börjar det sulfatera).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
När jag kom hem igår efter att ha kört från jobbet så pendlade spänningen mellan 12,7/12,6, om den tappat så mycket under natten borde batteriet vara ganska dåligt?

Ska köpa en laddare och smacka på iaf så får vi om det hjälper. Det är bara en pluspol under motorhuven va? Jord kan jag ta från exempelvis stötdämpartornet eller annan vettig plats?

Eftersom att det är som det är nu, så tänker jag köpa denna: Länk
Någon som provat den och vet om den är OK eller inte?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Direkt efter körning borde batteriet ligga på ca 14 volt eller så, för att sakta sjunka nedåt.

För att mätningen skall bli rättvis bör batteriet få vila under ett dygn och mätningen göras på obelastat batteri vid +20 grader C.

Men spontant tycker jag att det låter som att batteriet är dåligt laddat och/eller utslitet.

En bra laddare är en mycket bra investering och sparar in pengar i det långa loppet då regelbunden underhållsladdning förlänger batteriets livslängd avsevärt, särskilt om man kör mycket kortkörningar.

Mvh
Johan B

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Är det någon här som har koll på ifall bilen behöver kodas om jag byter ut batteriet, men tar bort IBS (intelligent battery sensor)? Just nu kör jag med den urpluggad för att kolla om det är den som dränerar batteriet när bilen står stilla.

Som jag ser det har jag tre alternativ:
1. Batteriet är utslitet och behöver bytas. Borde kunna välja vilket batteri som helst (mer eller mindre) om jag låter IBS vara urkopplad men underhållsladdar batteriet en gång per månad eller vid behov. Generatorn laddar fortfarande, men inte lika mycket som med IBS inkopplad, även pga detta borde jag kunna montera ett AGM batteri exempelvis eftersom att den laddar cirkus runt 14 volt, istället för runt 15 när IBS är inkopplad.

2. Batteriet är slitet men för att byta behöver bilen kodas. Jag hoppas på att kunna undvika detta alternativ.

3. Batteriet är friskt men det är något annat som drar ström, mao IBS fungerar som den ska och jag får felsöka vad som drar batteri.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur gammalt är batteriet?

Normalt håller ett batteri 3-5 år men det finns gott om undantag åt båda hållen.

Brukar finnas en märkning på batteripolerna där år och månad (eller vecka) är instansat. Kan även stå på höljet.

Mvh
Johan B

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Får återkomma med svaret på den frågan, men jag antar att det inte är något nybytt batteri med tanke på att allt kändes väldigt orört när jag kopplade ur IBS igår.

Du har ingen koll på den andra frågan möjligen, om bilen behöver kodas när IBS är urkopplad?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Nej bilen behöver inte kodas om man har kopplat ur ibs
Bilen laddar som en gammaldags bil när ibs är ur kopplad

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det originalbatteriet, är batteriet typ 10 år gammalt!

Så i det fallet hade jag inte tvekat att byta ut det - risken att det är själva batteriet som är dåligt är överhängande och i annat fall bör du byta ut det i förebyggande syfte för att inte bli ståendes när det havererar i kylan...

Vågar sätta en slant på att det är själva batteriet i sig som är problemet - åldern och beteendet hos batteriet pekar väldigt tydligt på det.

Mvh
Johan B

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tack för hjälpen, då blir det genast mycket lättare att byta batteriet om kodning inte spelar någon roll när IBS är urkopplad. =)
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Batteriet behöver verkligen kasseras, kollade imorse och då hade de 11,8 volt. Någon som kan rekommendera ett bra batteri som gillar laddström runt 14 volt, föredrar att vara utan IBS.
Har kollat lite på ett Bosch S5 013 eller S4 010, men om jag förstått det rätt gillar dessa batterier när generatorn trycker på lite mer, från 14,7 volt och uppåt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Där har du lite mer kött på benen från oberoende test.
Det finns fler tester på nätet att kika på...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.