AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.374

Hur fördelar xDrive kraften?

BMW säger ju att xDrive fördelar kraften 40/60 mellan fram- och bakaxel. Har sökt förgäves på internet för att få reda på hur detta går till i praktiken. Jag kan tänka mig två möjliga varianter:

1) Lamellkopplingen i fördelningslådan slirar konstant och ger därigenom lite mindre än 50% av kraften till framaxeln.
2) Lamellkopplingen är helt låst men kugghjulet till framaxeln är dimensionerat så att momentet växlas ned till 40 %.

Sorry, glömde själva frågan. Är det någon som vet hur detta går till?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204

Google är din vän! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det där med 40/60 gäller väl bara i startögonblicket, därefter fördelar fördelningsväxellådan det med hänsyn till körning, grepp med mera?
Tack för en mycket intressant video. Men det jag är ute efter är mer hur själva sänkningen av momentet till framaxeln går till. Om kopplingen skulle vara helt låst går då 50% av momentet till framhjulen, eller uppnås 60/40 fördelningen med låst koppling och ett mindre kugghjul till framaxeln?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag bara gissar vilt baserat på mina gamla gymnasirkunskaper i mekanik : Kan det vara en styrbar viskoelastisk koppling (tänk en lagom klistrig trögflytande tjock vätska) som fördelar kraft mellan fram- och bakaxel. Sen tar väl den kanske input från antispinssystemet och ju slirigare det är desto mer kraft till framaxeln. Hur man styr viskoelastisiteten vet jag inte men via temperatur låter dumt då bilens omgivningstemp kan variera stort - kanske möjligt genom att lägga på späning styra hur viskoelastisk kopplingen ska vara.

Såg nu videon och så var det ju inte riktigt. Verkade ju vara en flerskivig koppling som bilen varierar trycket på och därmed fördelar olika mycket av kraften mellan axlarna.

/Patrik, som bara har drivning bak

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Denna pdf beskriver ganska utförligt ut xDrive fungerar:

Länk

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Tack för pdf:en. Mycket intressant. Från den så verkar det ju trots allt som att kopplingen slirar lite i normalläget eftersom det står så här på sidan 13:

"When the multi-disc clutch is fully closed, the front and rear axles turn
at the same speed. "

Det borde ju betyda att när kopplingen är helt låst så är momentfördelningen 50/50 mellan fram- och bakaxel. Hoppas bara BMW dimensionerat kopplingen för att klara detta slirande.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Slirningen är mest då man svänger i och med att då måste framhjulen snurra fortare än bakhjulen.

Jag gjorde på kul en uträkning för min bil hur många procent mer framhjulen måste snurra med avseende på rattutslaget. Vid max rattutslag blev det omkring 20%. Jag har dessa siffror hemma.

Det jag alltid har undrat över är hur man kan överföra ett moment till framhjulen vid kurvtagning då de måste snurra fortare än bakhjulen.

Annars tycker jag xDrive fungerar ypperligt när man sladdar omkring. Nu längtar jag till att snön kommer.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Finns ingen differential i fördelningslådan på x-drive. Båda utgångar har samma utväxling. Kraften till framaxeln går genom en våtlamellkoppling som slirar bort den kraft systemet anser vara lämpligt. Denna typ av system finns även på tex Nissan Skyline GT-R och i det fallet klarar kopplingen över 1000hk iaf. Där är dock grundfördelningen 0/100.
På det äldre systemet, innan x-drive, användes planetväxlar för att fördela kraften olika fram/bak (37/63) och (på E30) en viscokoppling för att bromsa den utgång (fram eller bak) som ville snurra fortare (hjulspinn). Redan på E34 satt det en aktiv våtlamellkoppling istället för visco och på E46, X5 samt X3 fanns ingen diffbroms alls. Där sköts kraftfördelningen via ABS systemet som bromsar det eller de hjul som spinner.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.