|
|
|
|---|---|
|
Hej behöver råd, hur är 330i e46 kvalitetsmässigt? Har dom några större problem man behöver tänka på? hur dyra är dom att underhålla osv. Om någon har stor erfarenhet av den här bilen så dela gärna med er! MVH! | |
|
Rost,rost och rost! :) Försök att hitta en som är så lite drabbad som möjligt! Kolla om vevhusventilation är bytt, kan vara lite törstiga på olja. Annars inga större konstigheter, kontrollera så tilltänkt objekt har vettig servicehistorik. ///Stefan |
|
|
Hej! Som Stefan85 påpekar! Rost! Sen finns det givetvis en massa grejer man bör kolla. De yngsta e46 bilarna slutade tillverkas 2005/2006 och det är 10 år sedan. Köp en välskött bil med komplett dokumentation inte den billigaste på blocket! E |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag har stor erfarenhet av 330 E46. Börjar med att sjunga med kören ovan: Rost. Man kommer till en punkt i bilens liv där det börjar blossa upp i nederkanter, skärmkanter, huvkanter, lister, skarvar mellan kofångare och kaross etc, och det spelar ingen större roll hur pedant man är, det kommer ändå. Tro mig. Min bil har små blämmor och fläckar men det stör inte nämnvärt, det är ju ändå 28 tusen mil på mätaren. Älskar bilen. Däremot tror jag att en äldre E46 kan bli mycket dyr om man inte är villig att skruva själv. Eftersom jag gör allt själv på bilen så säger jag därför att den inte är speciellt dyr att hålla efter. Reservdelar tycker jag inte är dyrare (ibland billigare) än t.e.x VW/Audi vilket är träsket jag annars kommer ifrån. Men visst felar saker, absolut. Både 330 och E46 generellt har många typfel som blivit mer eller mindre standard. Annars är den sedvanligt vettigt konstruerad från BMW och har egentligen inga konstigheter. Vissa konstruktionslösningar man stöter på när man skruvar kanske man kan tycka skulle gjorts bättre/smartare men de är väl relativt få. Man ska ha klart för sig att det är trångt under huven. Många operationer är lite tålamodsprövande men inte mekaniskt "konstiga" egentligen på något sätt. En vettig uppsättning verktyg med lite insex, torqx och lite hylsor/spärrskaft så är man hemma. En annan fördel är att E46 rimligen är BMW mest säljande modell, så delar och eftermarknadsprylar (reservdelar) finns det enormt mycket av, bara ett par musklick bort. Vissa saker bör man dock alltid köpa original, och det är givare. Jag har två E46 så möjligt att jag väver in intryck från att skruva min andra också men jag måste säga att jag känner min 330 ganska bra, det finns väl ingenting jag inte sett över känns det som. Med det sagt så menar jag att jag upplevt, och åtgärdat, många av de klassiska felen. Rost har vi nämnt, men även vevhusventilation. Den är dryg att byta men jag tycker i efterhand att det inte var så farligt efter att ha bytt detsamma på en 316. Sen får du nog räkna med ventilkåpspackning, den brukar ju torka till och börja läcka lite beroende på miltal. Annat klassiskt är ju smygläckor eller spricka expansionskärl. På Touring brukar bakre torkaren ge upp, motorn verkar stark o bra, det är mest mekanismen till armen som soppar ihop. Brukar oftast bli att byta hela den till ny. Armaturen till skyltbelysningen, ärgar/rostar. Dyr att köpa ny och lite halvsvår att laga befintlig. Vibrationer i bromsar kan förekomma, (fram) och det kan bero på dåliga bussningar i framvagn - en annan vanlig punkt på dem, bakre bussningar till länkarmar. Man byter hela länkarmarna, kit finns på nätet. Mycket dyrt på BMW speciellt om du har M-techII-chassiet. Vad har vi mer? Oljefilterhållaren brukar kunna söla en del, för min räckte det med en ny O-ring. En annan vanlig historia är kamaxelpositionsgivarna, lite halvdyra (som alla givare på BMW) men rätt lätta att byta. Man kan läsa på på Autopower men man brukar förstå när de gett upp, lite luriga då de inte alltid lämnar felkod. Vidare har jag synpunkter på hur handbromsmekanismen fungerar på E46, det är inte alls ovanligt att mekanismens infästning rostar bort från värmesköldarna bak och det börjar skramla inne i skivan och handbroms ger upp. Klen lösning. Sen tycker jag att BMW verkar väldigt känsliga för luftläckor. Inte alls ovanligt att man behöver byta insugsbälg på en äldre E46, jag har bytt min. 330'n har en liten blindtarm på bälgen som ofta torkar och där tar han tjuvluft. Vidare är ju M54-maskinen en lågfriktionsmotor, många ägare vittnar om att kolvringar tappar spänsten och den börjar dra olja. Efter byte vevhusventilation slutade min att dra olja, men kommer det till detta med kolvringar går det att få dem lite friare från koks via "WD40-metoden", något du kan söka på Autopower om det skulle vara aktuellt. Som jag ser som nödvändigt: Våga skruva själv om du ska ha lite ekonomi i det hela, skaffa en scanner/PC för att läsa av felkoder, och använd en vettig uppsättning verktyg, lite tålamod och helt vanlig grundläggande händighet så kommer du komma långt med ditt framtida 330-ägande. Det är min rekommendation iaf. /Anders |
|
Kan nog hålla med tidigare skribenter men det finns undantag. Vet en estorilblå som är till salu som är helt felfri och även utan rost.. ;-) ///Micke |
|
| Tack för rådsam information! Låter inte så farligt då, får se om jag blir en 330 ägare :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.