AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.101

523ia vill inte starta.

pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Efter att ha fiskat svar hos BoS utan reslutat så vänder jag mig nu till er återigen,kära autopower-medlemmar.

För att förklara situationen så har bilen i fråga (523ia,sedan) varit lite segstartad ett tag (köpte den så). I den meningen att man har fått tugga lite på startmotorn i ca 5-10 sekunder,men den har alltid hoppat igång till slut. Denna morgon hoppade den inte igång.

Symtomen är som sådana att den tuggar på starten "som vanligt", klickar till och surrar (wwwwwzhhhh),vilket såklart tyder på startmotorn,vilket jag är medveten om. Men samtidigt så hör jag inte när bensinpumpen surrar där bakom sätet,och vid närmare eftertanke så har bilen även klickat sådär några gånger,men även då gått igång efter en stund. DÄREMOT hör jag ett mekaniskt surrande från motorutrymmet när jag vrider på tändningen.

Så för att sammanfatta,jag älskar bilar,men har ingen märkvärdig kunskap om dom egentligen. SÅ alla spekulationer och teorier som kan hjälpa mig på vägen snarast möjligt är mer än välkomna.

Tack på förhand och väl mött!

zteamhorse racing
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Menar du att det säger "klick, klick, klick" när du försöker starta.
Isåfall är det batteriet.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du borde nog börja med att läsa av felkoder.

___

Min bil: Länk
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Hej Ola. Svar nej,det är inte ett batteriklick jag pratar om.

Bengtsson,jag har endast en dator med obd-II,och jag är osäker på om min bil har ett sånt uttag,i.o.m att det är en så pass tidig e39 så är det mest troligt det där runda uttaget,och jag har ingen möjlighet att frakta den till en verkstad sådär på rak arm.

zteamhorse racing
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok, köp en adapter. Kostar inte mycket.
Nu läste jag ordentligt. Garanterat startmotorn. Ta något och knacka på den.

Mvh Ola

pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Vart sitter startmotorn på en sån där om man får fråga ? Jag är okunnig,och skäms ej! :D

zteamhorse racing
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Jag har nu provat spruta in startgas i insuget,den startade inte med hjälp av det heller..

zteamhorse racing
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Startmotorn sitter ovanför på växellådans framkant till vänster i motorrummet under insuget.
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Okej,jag antar att man kommer åt den uppifrån?

zteamhorse racing
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Okej uppdatering för dom som bryr sig: jag har spillt i lite bensin för att utesluta sugstrålepumpen,men läste mig fram till att det kan vara bränsletrycksregulatorn som spökar. Läste även att någon hade luftat den eller något åt det hållet, men ingen förklaring. Kan någon vänlig själ förklara?

zteamhorse racing
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Och en till uppdatering för dom som snokar: Jag har nu kommit fram till att den får både soppa och gnista,men vill fortfarande inte starta. Så...Jag ska försöka googla mig fram till vart vevaxelgivaren sitter.

zteamhorse racing
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Den sitter i framkant av motorn. Titta här: Länk
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Tack Håkan. Jag har nu lokaliserat vevaxelgivaren, tagit lös den och putsat lite i bägge ändarna och det blev ingen märkvärdig förbättring. Har du eller någon annan en teori om vad som kan vara boven?

Sammanfattningsvis så får den soppa och gnista, men går inte igång,inte ens på startgas. Tändstiften har väl sett bättre dagar,men borde inte bilen starta trots det tänker jag?

zteamhorse racing
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.