AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.808

Hög CO och HC BMW 523 E39

ra
44
rafal
523i -97
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp och lösa avgas problemet på min 523 e39 det är så att jag fick for hög CO och HC värde, jag byte olja, olja filter, luftfilter, ccv behållaren, täppte till ett håll i avgassystemet innan katalysator, och har bytt tändstift men utan resultat.
Vill gärna slippa att tanka E85, jag vill lösa problemet för alltid.
Tack!

Rafal
Börja med att skriva ut samtliga avgasvärden här (Lambda, CO, C02500 samt HC)
ra
44
rafal
523i -97
CO 0,4 (0,5)
CO 2500 1,6 (0,3)
HC 280 (100)
Lambda 0,97 (0,97-1,03)

Rafal
Samtliga värden på gränsen...Hur långt har bilen gått? Går den som den skall? Drar den normalt med bränsle (under litern)?
ra
44
rafal
523i -97
Bilen har rullat 25 tusen och ja den drar nu under en liter blandat körning efter att jag bytte termostaten, men jag känner att avgasen luktar bränsle :/

Rafal
0.97 är lite "fet blandning". Optimal är 1.00. Ett chansbyte kan vara att byta lamdbasonden/-erna,är osäker om din bil har en eller två reglersonder. Oavsett så brukar rek bytesintervall av lambdasonderna vara 16000 mil, därmed inte sagt att de kan fungera tillfredsställande i minst det dubbla, men de reagerar klart sämre/långsammare. Men det allra första steget borde vara att läsa felkodsminnet?
ra
44
rafal
523i -97
Okej ska ta en titt på det, men finns det något annat som kan påverka att det li höga CO och Hc halter ?

Rafal
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dålig katalysator/-er, dålig LMM, sliten motor med läckande kolvringar etc.

Det finns många tänkbara källor.

Vilka stift använder du?
BMW-motorer är generellt kinkiga om de får fel stift.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sliten motor är det minst sannolika, den får va bra sliten för att det skall vara orsaken (förutsatt att LMM osv är som de skall). Tändstift i all ära men min uppfattning är att om motorn går rent utan misständningar så är stiften som sitter i av "rätt sort", men det skadar inte att byta om du inte vet när det gjordes sist. Själv kör jag med icke original stift i samtliga mina M, klockren gång o fina avgasvärden hos samtliga. I ditt fall tror jag mer på ett "givar/sensor fel", tex LMM, Lambda, vattentemp givaren, kamsensor eller så...
ra
44
rafal
523i -97
Nu har jag varit o best bilen på nytt efter att jag bytte tändstift från NGK till Bosch, plus att jag har tankat E85 som jag imot det från början och ändå gick ite den egnom.
Nu fick jag de värderna
CO 0,4
CO 2500 1,1
HC 233
Lambda 0,98
de har gått ner lite men inte tillräckligt. :/

Rafal
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Minskningen av HC- och lite mindre fet bränsleblandning, beror troligen på E85-soppan, då den har med sig syremolekyler bundet i bränslet = samma effekt som att motorn går lite magrare.

Jag misstänker lambdasond!

Lossa sonden/-erna (tror du har två före katalysatorerna men du kanske bara har en) och mät dem med en vanlig multimeter (OBS! - OHM-mät eller "pip" dem INTE, det förstör sonderna när det skickas en ström fel väg genom sensorn!) när du bränner sensordelen med en gaslåga.

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ra
44
rafal
523i -97
En fråga till spela roll vilken sort olja i motor man använder?
Jag har laggt OKQ8 halvsyntet olja efter tips från bilprovningen, man sa att jag ska lägga till en tjockare olja. ska jag byta olja igen till något bättre ?

Rafal
Nej det spelar ingen roll.
Jag hade inte börjat lossa några sonder, risken är att de sitter fast och du förstör dem när du fösöker att ta av dem.
Börja med att koppla in ett instrument och se om de pendlar som de ska, gör dom det så fungerar dom troligtvis tillfredställande.

Kan vara sonder, kan vara en luftläcka.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kanske dags för en ny katalysator? Ifall något annat varit fel och fettat på förbränningen ett tag så kan ju katalysatorn tagit stryk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.