AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.758

Airbaglampa lyser på 316ti e46

Sida 1 av 2
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Hej!

Köpte en BMW316 ti Compact för några veckor sedan. Relativt snart efter inköpet så tändes airbaglampan.

Har kollat kablar och kontakter till bältessträckarna och även monterat "sensormattekitet" enligt instruktion här på Gör-det-själv.

Idag var jag upp på Mekonomen som enligt utsago släckte lampan. Den lyser dock direkt igen!

Min fråga är om det finns någon i Gävletrakten som har datorprogrammet som gör det möjligt att koppla upp sig mot bilen och få mer information om vad som kan vara fel?

Med vänlig hälsning,
Jonas

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
De gav dig ingen exakt felkod på mekonomen?
Om du har gjort sensormattefixen på rätt sätt så kommer inte felkoden tillbaka efter nollning. Det måste vara något annat fel.
Inte helt fel att införskaffa ett eget diagnosverktyg, den investeringen sparar man fort in. Iallafall om man tänker ha kvar bilen.
Finns lite olika alternativ men bmw scanner mycket bra till en e46 (jäv)
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Hej,
Kan bara hålla med olaO: tänker du ha kvar bilen, eller åtminstone fortsätta med BMW, är en egen diagnosutrustning guld värd. Kostnaden är ju ingenting jämförd med allt bök och alla pengar det kostar att konsultera verkstäder för enkla felkoder.

Det finns andra system, men ovannämnda och INPA (som olaO också tillhandahåller) ger dig en helt suverän och självständig kontroll över bilen.
Du gillar ju uppenbarligen att fixa själv, eftersom du lött ihop sätesmattefiluren. ;) Då ökar en självständighet på diagnosområdet din tillfredsställelse hundrafalt!

Själv använder jag sedan gammalt också en OBDII-läsare av bra kvalitet. Vet inte om den är nödvändig, men jag har den redan sedan många år och finner den vara ett enkelt komplement.

/Lennart
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Kändes som om dom hade fel grejer på Mekonomen... Cred för att dom dock inte tog något för försöket!

Verkar vara ett vettigt diagnosverktyg. Problemet är att jag har Mac! Ska kolla runt efter någon lämplig mek-PC. Hittar jag nåt billigt så slår jag till på ett sådant där kit.

Kan jag se om mitt sensormattefusk fungerat med din programvara Ola? Vad jag förstått ska man med en del program kunna se om sensormattan fungerar och om den känner av den som belastad eller ej! Jag vill ju att alla airbags ska lösa ut om jag skulle ha oturen att krocka.

Tack för svaren Ola och Lennart!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja, du kan se om sätet är "occupied" eller inte. Men har du gjort enligt tipset så ska det vara grönt.
Finns många som kör Bootcamp med windows på sina macar.
Det fungerar fint.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Jag har också en 316ti Compact E46.
Jag kör BMW-Scanner från P.A Soft / OlaO och även INPA.
För min del funkar det bäst med en äldre 32-bittars mek-PC som står i garaget.
Bästa investering jag gjort, jag gör allt själv på mina bilar och att läsa ut koder är starten på all felsökning.

Jag har exakt samma fel på min Compact, airbag-lampan tänds då och då. Ofta vid fuktig väderlek. Om sensormattan är paj (hände i min 330) så säger scanner det i klartext.
Om inte, som i min 316, så lämnar den i mitt fall en kod för "resistance too high" avseende airbag självtest vid uppstart. Den har väl upptäckt glapp eller dålig jord eller nånting. Varje gång jag kikar ligger felet inte aktivt, utan bara som en skuggkod. Men lampan lyser ju ändå, det gör den alltid på airbag-fel. Jag vet inte vad det är, felet återkommer nån gång i månaden. Har haft isär ratten och kollat kontakter till "bomben" och det såg ok ut även om lite smärgelduk och contact spray faktiskt höll felet borta i 5 månader.
Nu har den tänts igen och jag vet inte riktigt var jag ska börja söka.

/Anders
Funderar du på att köpa modul för o lösa problemet så sitter jag på en sånhär du kan få köpa av mig i stockholm: Länk
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Billig bärbar PC införskaffad! Nu blir det till att köpa ett kit av Ola för att kunna gå in och rota runt i elektroniken :-)

Blir intressant att se vad det är för felkod. Hoppas fortsatt på att Mekonomen hade fel grejer och att det var sensormattan som var felet... men det lär visa sig!

Låter inget kul med ditt fel Anders. Som du säger så är det förmodligen dålig kontakt någonstans, alternativt så är det airbagen som är defekt!
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Kändes som om dom hade fel grejer på Mekonomen... Cred för att dom dock inte tog något för försöket!

Verkar vara ett vettigt diagnosverktyg. Problemet är att jag har Mac! Ska kolla runt efter någon lämplig mek-PC. Hittar jag nåt billigt så slår jag till på ett sådant där kit.

Kan jag se om mitt sensormattefusk fungerat med din programvara Ola? Vad jag förstått ska man med en del program kunna se om sensormattan fungerar och om den känner av den som belastad eller ej! Jag vill ju att alla airbags ska lösa ut om jag skulle ha oturen att krocka.

Tack för svaren Ola och Lennart!
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Lyckades posta ett tidigare svar igen på något vis! Hittar inte heller något sätt att ta bort det...

Imorgon skall värmekroppen till motorvärmaren bytas ut då jag konstaterat att den inte fungerade. Hoppas även på att diagnosticeringsverktyget från OlaO dimper ner så skall det börja felsökare airbaglampa.

Mer info följer!
SWE173: Lite OT, men ändå inte: om du är inloggad på AP, finns det en möjlighet att redigera dina inlägg. Menyval i rutan t v om inlägget.

När du postade igen, hade du fått upp en äldre cachad sida då? På Ipad-en händer det mig titt o tätt just på AP.

/Lennart
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
SWE173: I BMW-scanner talar datorn om ifall sensormattan INTE fungerar, som jag sa ovan. I klartext. Om du vill veta ATT den fungerar (via det faktum att du lurat datorn med hjälp av den krets som du kopplat på) så har jag svårt att tro att den säger det - det som händer är ju att den inte längre larmar för trasig sensormatta.

Den kretsen funkar ju så att den simulerar att det alltid sitter någon i passagerarsätet - d.v.s datorn förstår därmed att den alltid ska ha passagerar-airbag påkopplad.

/a
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Japp var på Ipad-en det hände Lennart... Ska se om jag kan ta bort det inlägget!

Enligt OlaO så ska det, med den programvara han tillhandahåller, gå att se om sensormattan visar att den är belastad eller ej! Men som du säger Anders så skall ju den krets jag monterat simulera att någon alltid sitter i passagerarsätet.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Storabjörn, koppla upp din scanner och tryck på live-data under SRS 😉
Kolla nedan, scrolla ner till SRS:
Länk

Dock ska tilläggas att jag varit på en Z3 och en e46 som trots sensormatteemulator visade "not occupied" i BMW scanner men occupied med Inpa. Detta var dock lite äldre bilar.

Mvh Ola

Min bil:

www.garaget.org/?car=333360
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Aha! Bra där Ola!
Men du, PA kan inte ge livedata? Du menar INPA va?
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Nu har jag gått in och läst av elektroniken och kan tyvärr konstatera att jag har samma fel som Anders skrev om lite högre upp i tråden -"Resistance too high".

Kan nolla felet, men lampan tänds rätt snart igen.

Kunde konstatera att mitt sensormattefusk fungerade, då elektroniken känner av sensormattan som "occupied". Förmodligen så fungerar dock sensormattan, varför jag lika gärna kan koppla in den igen.

Är det plocka loss ratten och kolla släpkontakterna som är tipset för att möjligen komma till rätta med "Resistance too high"?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
SWE173, trist att det var rattairbagen. Ge oss din exakta felkod. Plocka loss och kolla anslutningar etc.
Har du besiktning snart så går det att programmera bort airbagen tillfälligt så lampan släcks men då ska den vara fysiskt urkopplad. Själva kontakterna alltså.

Storabjörnen, Bmw-scanner har livedata på SRS, se länk i tidigare inlägg ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Är det felkoden som står under "errors"?

I sådant fall är den 01[001] men det verkar ju mer vara ett räkneverk?

"Driver's airbag Stage1 resistance too high" står det. Samt en "Shadow"-felkod på samma fel och den går inte att få bort!

Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Har ett tag kvar till besiktning, så än finns tid att försöka åtgärda problemet :-)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Resistance to high tyder på avbrott någonstans, eller dålig kontakt..
Har man to low är det oftast kortis någonstans.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Japp, jag har också "driver's airbag resistance too high".
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.

Den gula skuggkoden kan du (mig veterligen) inte släcka, men den behöver du ju inte bry dig om.

Jag kan släcka min rådande kod, och efter det kan det som sagt vara lugnt i ett par veckor - tills man hunnit glömma bort det igen ungefär, då tänds det på panelen igen.

Det finns ingen "släpring" därinne, det sitter en klockfjäder, dvs en spiralformad flerledad flatkabel mellan den fasta och rörliga delen som för över signalerna.

På "bomben" och i navet har du ett par fasta, skruvade kabelskor (har jag för mig) som jag har rengjort. De sitter i stål så visst förekommer lite svagt ytrost av luftfuktigheten och det har jag rengjort etc. men efter en längre tid kom felet tillbaka.

Du lossar ratten med två mejslar, en på var sida, om själva basen av ratten. Finns små hål i fuskskinnet. Finns på nätet/youtube hur man gör.

Och se för sjutton till att bilen fått stå utan batteri en bra stund innan du skruvar airbag. ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.