|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen införskaffat mig en BMW 528i 2000 E39. Nu när det började bli lite kallare ute så börja tomgången leva sitt egna liv (endast när bilen är kall) Jag misstänkte lambdasonden direkt. Men innan jag börja byta massa saker så felsökte jag bilen; De felkoder jag fick fram var: * 7D - Aktivering, elektrisk kylfläkt * * 7B - Aktivering, elektrisk kylvätsketermostat * * E4 - Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden * * E3 - Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden * * 0A - AUC sensor * Jag antar att E4 samt E3 har något med lambdasonden att göra? Eller är jag helt ute och cyklar? Dem andra har jag ingen aning om.. Bilen går sjukt fint annars, inga motorlampor eller liknande. Kan någon hjälpa mig och tyda dessa felkoder - så att jag vet vad jag bör byta/fixa. Inte så kul när tomgången börja leva sitt egna liv, ibland så dör bilen också.. Tempmätaren kommer upp till hälften (90 grader) Tack på förhand :) Juste, en annan snabb fråga - det sitter coilovers runt om, har lite bekymmer med dessa. Det klonkar till när jag ska svänga ut från en parkering endast vid låga hastigheter alltså både vänster och höger. Det låter typ som att fjädern slår i någonstans.. Vad kan det vara måtro? | |
|
Info om AUC sensor här: Länk FAF |
|
|
Eftersom du får blandningsfelkod på båda bankerna (cyl 1-3 och 4-6), skulle jag börja leta tjuvluft efter LMM. Dessutom vanligt fel att bälgarna spricker i vecken, särskilt i den lilla förgreningen ("blindtarmen") som är på den inre bälgen och förgrenar sig till bromsvakuumet. Även LMM i sig kan vara misstänkt om du inte hittar några sprickor i bälgarna. Trasig LMM sätter sällan direkt felkod, men orsakar indirekta dito. Prova att rycka ur kontakten till LMM, går den inte märkbart sämre utan ansluten kontakt är det stor risk att den är dålig. Därefter är det dags för lite mer djuplodande felsökning med live-parametrar etc. om inte det är något av de första felen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.