AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.438

335i , N54 - kylfläkt på maxvarv vid start?!

Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Hej!
Fick ringa bärgare i lördags då kylfläkten direkt vid start av bilen gick upp i max varv. Körde ett par kilometer och skulle se hur den betedde sig.
Motortempen rusade och samma sekund bilen varnade för "engine overheated" stängdes den av och fick bärgas. Inga felkoder lagrades. Varken i I-driven eller genom obd läsare som låg i handskfacket.

Någon som har någon tanke om vad som kan ha skett eller varit med om liknande problem? Detta hände precis samma dag som kylan kom till GBG. Aldrig hänt tidigare. Kan det vara någon "ispropp" som sabbar för vattnet? Kan det vara vattenpumpen?
För dåligt insatt för att spekulera vidare. Bilen står på verkstad och ska felsökas så fort verkstaden hade tid. Tills dess kanske någon här vet vad det kan bero på?
Varje gång bilen startas (för att rulla av bärgare, för att rulla in på verkstaden) så drar fläkten igång på max samma sekund bilen startas.

Tusen tack på förhand för alla tanker och idéer.
MVH
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan det vara tempgivaren som gett upp och därmed skickar signal att motorn är överhettad som en sorts säkerhetlösning när den inte fungerar.

En liknande sak hände på min motorcykel, kylfläkten gick igång direkt när tändningen slogs på och då var felet att tempgivaren och lite mer var inte helt ikopplat sedan jag meckat med motorcykeln på hösten innan.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Gissar också på kass tempgivare eller kontaktfel till densamma. Står tempmätaren på max hela tiden eller börjar den lägre och sedan stiger?
Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Låter logiskt när ni nämner det. Tempen börjar på 0 och stegrar fort utan stopp i princip. Hoppas det är ngn givare istället för pump eller något ännu värre. Tusen tack för svar.
Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Borde den inte logga felkod på det då? Eller har jag för kass obd
Mvh
Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Hej Bohman!

Låter som att vattenpumpen har gjort sitt och bör bytas samt termostaten.
Men som det tidigare killarna skriver kolla efter felkoder.
Bytte på min för c.a 2 mån sedan då jag fick exakt samma problem som du beskriver.
Dessa brukar hålla upp till 8-10.000 mil.
Bmw tar c.a 15.000 kr men om du har någon vän som är duktig på bilar så kan du fixa det med c.a 4000-5000 kr.
Jag beställde vattenpumpen och termostaten ifrån Tyskland.

Jag löste det själv och bilen går som ett skott!

Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Salonika; Tackar så hjärtligt för svaret. Då låter det ju onekligen som att vi kanske kan fastslå att pumpen är boven i dramat. Tröttsamma pengar. Får hoppas maskinskadeförsäkringen kan täcka det hela och därmed bara åka på självrisken på 3000:- . Bilen har rullat 9100 mil så det är ju precis där pumpen verkar ge upp. Annars får jag hitta någon polare som vill meka vattenpump och tjäna en slant.
MVH
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eftersom fläkten gick på max DIREKT vid start är det inte säkert att det är vattenpumpen tycker jag. Vid kallstart är vattenpumpen avstängd.

Gör test med BMWs programvara. Du kan (tändning på men starta ej) be bilen starta fläkten på olika hastigheter och förmodligen (har ej provat själv) vattenpumpen också. Samt läsa av vilka temperaturer givarna skickar.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Uppdatering för dom som vill veta och om någon i framtiden hittar tråden.
Verkstaden ringde nyss. Vattenpump+tempsensor sen byter dom såklart termostaten i samma veva. 11100:- Vet inte om det är ett vettigt pris eller ej för er som har koll? Får se om maskinskadeförsäkringen täcker kalaset.
Tack igen för alla svar.
Nu skulle jag be verkstaden hålla stopp och be om detaljerad felbeskrivning efter diagnos och felavläsning osv, alternativt hört med en annan verkstad.
Det låter inte rimligt med fel på vattenpump eller termostat osv, precis som redan nämnts ovan,
Om fläkten rusar igång och mätaren går i topp vid kallstart som du beskriver det så är ju inte dessa delar relevanta alls. Allt är ju iskallt en god stund efter start, det måste vara givarfel eller annat som lurar hela systemet till att tro tvärtom.
Det känns som att verkstaden drar en vals här för att skaffa en god inkomst på din och/eller försäkringsbolagets konto, tyvärr.

FP
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håller med folke, gör inget förhastat nu och låt verkstaden börja byta delar utan att först ha fått bort eventuella givarfel som möjlig felkälla.
Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Hallå grabbar.
felkoder som fanns var följande;
"2E82 Electric coolant pump, cutoff"
"2E81 Electrical Coolant pump, speed deviation"

Enligt dom satt en integrerad sensor/givare i pumpen, därav pumpbyte.
Samma dag bilen var klar ringer dom en kvart innan jag ska hämta den och uttrycker att den misständer på cylinder 1. Så den blev kvar över helgen.. Hämtades idag. Då hade dom felsökt på nytt samt bytt 1 spole och 1 stift.
Fick inte dom "nya" felkoderna på papper (hade inte hunnit skriva ut pappret) , men tänkte åka dit i dagarna och hämta avläsningen.
Bilen går och låter som den ska för tillfället. Dock bara hunnit köra hem från verkstaden.
Återstår att se i dagarna om någon kul lampa börjar lysa.
Tack för all respons
mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.