|
|
|
|---|---|
|
Tja! Då bilen bölar om att batteriet är lågt så tänkte jag byta batteri. Efter lite sökning här verkar det vara ett jävla meck och att den behöver kodas in och grejer? Om jag helt enkelt bara kollar vad batteriet har för Ah och ersätter med ett likadant, behöver jag då göra något annat eller är det ok att bara göra det? | |
|
Det nya batteriet skall registreras i systemet. Men det skall gå att göra utan diagnosverktyg eller liknande. Det finns en del att läsa om detta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byt till ett lika batteri av samma sort och samma ampere så behöves det enbart registreras i motorstyrningen. Ingen kodning enbart vid byte av batterityp eller ampertal. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Johan, registrera utan diagnosverktyg? Trodde inte jag gick. Hasso, jag trodde att livslängden ökade på batteriet på dessa bilar om man talade om för bilen att det var nytt och att den reglerade laddningen på nåt vis. Nu har ju jag bara pulat med äldre bilar mest och då är det lite simplare. Tack och lov. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byts det 10 batterier så reggas kanske 2-3 att det fått ett nytt.Ingen har märkt nått ovanligt. Om man byter till ett lika batteri. Men det som händer om man inte registrerar bytet är att strömförbrukare kan slås ifrån tidigare eftersom den gamla batterikapacitetet ligger i kvar i minnet. Min E91 där fanns det inget batteri alls reggat när jag kollade med Autocom. Men jag reggade ett batteribyte när jag satte i ett nytt 80AH var 74AH innan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det är väl snarare tvärtom, att om man inte reggar batteriet riskerar man att bilen stänger ner funktioner i onödan för att den tror att bilen inte skall gå att starta. Dvs den skonar batteriet. :) | |
|
Utan att läsa på nåt innan åkte jag till Biltema och köpte nytt billigt batteri till min 520D E61 -10 och det visade sig att de rekommenderade att 100 Ah/800 A Silver batteri. När jag nu skall till att byta ser jag att det sitter ett original 80 Ah/800A från Banner (S 61 21 7 602 226). Bilen har snart gått 20 000 mil och jag kommer inte ha bilen kvar mer än max ett år till och känner inte för att lägga ut mer pengar än nödvändigt. När jag nu läser här på forumet är det ju inte precis som förr men batteribyten. Vad är det värsta som kan hända om jag sätter i ett större batteri utan att justera inställningarna? |
|
|
Att bilen inte nyttjar batteriets fulla kapacitet, tex om du sitter o lyssnar på stereon utan motor på så stänger den av fast det eg hade gått att använda stereon längre. Knappast något katastrofalt som händer. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Tack Martin! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.