|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte mig nyligen en annan "vinterbil" i helgen en 328IA -99 med M52/TU Märkte idag på morgonen när jag startade bilen att tomgången började svaja lite efter 2-4min Mellan 700-1000rpm men när bilen blir varm så är allt normalt Och den svajar inget under körning Ska läsa av felkoder idag om det finns någon.. Några tips innan jag gör det ? | |
|
Tjuvluft! Kolla och känn noga med fingrarna utmed insugets bälgar efter LMM, kolla extra noga vid den lilla "blindtarmen"/förgreningen som är i bakkant av den inre bälgen. I vecken på den lilla bälgen är det vanligt att gummit spricker! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade runt lite idag med kunde inte se något får fortsätta leta.. Kan man se via inpa om den tar in tjuvluft? Fanns inga felkoder heller Kan lägga upp en bild på min profilbild om hur mycket luft den får |
|
| Ett sätt som brukar vara bra att kolla efter tjuvluft är att spraya lite startgas på området där man tror den drar tjuvluft.. Drar den luft och du sprayar kommer du höra det på varvtalet direkt. | |
|
Spelar det någon roll om bilen är varm eller kall? Den svajar bara när den är kall Köpte en burk på biltema idag och sprayade runt insuget men det hände inget, motorn lät som vanligt |
|
|
Dåliga tändstift, igensatt bränslefilter och luftfilter, tjuvluft är såna saker som ställer till ibland utan att det ger några felkoder. När är stor service gjort? Tomgångsmotor (tomgångsventil) är ett annat alternativ. |
|
|
Allt det är bytt vid 9000mil dock år 2007.. Efter det är bara olja o filter bytt men jag ska byta olja om några dagar ska kolla luftfiltret med |
|
|
Jag antar att bilen har gått minst 10 000 mil sedan storservice 2007. I sånt fall skulle jag nog byta tändstift oavsett om det är det som ligger till problemet eller inte. Normalt ska man byta tändstift mellan 4000-10000 mil beroende på tändstiftskvalite. Tänker du behålla bilen i nåt år så rekommenderar jag att du byter tändstift och bränslefilter så sliper du fundera på det om bilen börjar krångla igen någon dag. |
|
| Njaa bilen har gått ca 5500mil sedan 2007 men eftersom det är en bil som jag bara kommer ha över vinter så vill jag inte lägga allt för mycket pengar på den, | |
|
Jag hälde en sån falska i tanken och körde upp en tank, Har även bytt olja/filter men den har slutat svaja nu så förhoppnings är problemet löst :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.