AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
22.395

Smakråd m6 e63

Sida 6 av 9
Visa användare
8
Wirrobert
Bmw M6 2008
Bmw GT M-sport 2015
Instämmer med Westersund. Dock är jag nyfiken om nån här inne monterat eftermarknads headers (grenrör tror jag det heter på svenska) på sin M6 V10. Kostnad? Uppskattat effektökning?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Drön och vibrationer så att man inte kan prata eller lyssna på musik utan full volym, är inte värdigt en m6:a nej,

Men högsta möjliga ljudvolym utanför bilen, utan att pajja åk komforten, det hade varit något!

Nyfiken är jag iaf, jag hade velat höra fler m5/m6 med eftermarknadsrör, kanske någon med x-pipe, någon med sekundärkattarna borta, osv,, måste vara någon här på forumet som har något av ovanstående??

Angående Headers,, jag är lika sugen på svar,, det är väl där våra v10 är "strypta" på riktigt ????
S85 har bra designade "extraktor grenrör", dock med inbyggda kattar, till skillnad från S62 som delar avgasgrenrören med 540i... Så dåligt, på S62 så kan man få 10-15% högre effekt med SuperSprint rören, om man man mappar, kanske mer än så med vassare kammar, o varför inte solida ventiltryckare med :D

Eftermarknads (SuperSprint á 50k Länk ) har inga kattar i grenrören, det är där den största skillnaden ligger tror jag. Kapa bort kattarna från grenrören (OK inget man gör "bara så där") så lär man få ökad effekt, i kombo med mappning.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Nu lämnar jag m6an på FörenadeBil, den ska servas imorgon! :)

Får se hur det blir med avgassystemet, vill helst provhöra någon m5/m6 ägares bil innan jag tar beslut. den låter ju faktiskt riktigt bra med endast Hartgeburkar!

Men jag är nyfiken på X-pipe, också nyfiken på raka rören från kattarna och fram till x-pipen (decat delete), och eisenmann Race är väl me intressant!

Tiden får utvisa vad det blir! Kommer något av ovanstående upp på annons, så klipper jag direkt :)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Bilen är hämtad från service, 10% rabatt vart det, totalen blev 6342kr och ännu ett kvitto till pärmen :)

AUXen hade jag monterat finfint! Funkar kanon efter inkodningen, spelar lika bra som från cd-skiva, inga störningar även när man laddar mobilen samtidigt! Nu står det audio-aux i idriven och jag når equalizer osv från den menyn :)

Per, som servade den kom ut o snackade med mig när jag hämtade bilen, han fråga om jag köpt den på europeansportscars, och vi börja snacka:) ville på eup-cars brukar va på Förenadebil i kstad tydligen. Hursom så fick bilen kanonbetyg, både för skicket och historiken, detta känns bra, typ skitbra! Så det blev ju en stund snicksnack :)

Jag har dessutom bokat tid för helrenond, lackkonservering och hela kittet, varför inte fortsätta där gamla ägarn slutade? :)

Och nästa "förbättring" blir att byta bakdäck,, 3mm kvar!

Har PS3 or fram, och dunlop sportmax gt bak. Ska jag köra dunlopen igen? (Bilen går kanon med nuvarande däck) eller ska jag matcha bak med ps3or som sitter fram??
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
4mm återstod av bakdäcken,, men byte till Michelin Pilot Supersport hos Euromaster/kristianstad står på tur :) 4300kr/st landar det på, och det är de värt för att få dom däck som är till denna bilen :)

Hittils är jag väldigt nöjd med bilen, den är kanon, och är verkligen överdrivet rolig att köra! MEN,, det finns en liten grej jag stör mig på:

Jag kör alltid i automatläget, läge 2 av 5 möjliga. Men bilen startar alltid i läge 1 vilket innebär att han startar i 2:ans växel. Detta är jobbigt, och känns som att det äter koppling i onödan. Varje gång jag startar bilen så måste jag klicka till drivelogic2 ...

På min tidigare SMG2 i e46m3 , kom bilen ihåg vilket automatläge som användes sist, kan man få det så på SMG3 ?

För övrigt så är ett lackstift inköpt från förenadebil/kristianstad , detta kan va bra att ha inför den kommande rekonden som är bokad 27/7 på Christianstad bilvårdcenter. Dom är Ditecare, och min bil är sedan tidigare Mr.Cap- behandlad , är det något jag bör tänka på eller upplysa bilvårdcenter om inför Rekonden?
Visa användare
8
Wirrobert
Bmw M6 2008
Bmw GT M-sport 2015
Tjena Patrik!

Varken s1 eller s2 är nog så bra för kopplingen. Tror det är bättre att köra på s4 och uppåt. S6 är faktiskt det läge som är snällast mot kopplingen (men tuffare mot lådan enligt flera gurus på m5board.com).

Själv kör jag nästan enbart i M läget med mdm och s5. Händer att jag slår av dsc ibland och ökar till s6. S6 läget har faktiskt blivit en favorit även vid lugn körning då den växlar otroligt snabbt och smidigt jämfört med lägre växlingshastigheter vid ex vis stadskörning.

Edit, bilen kommer endast ihåg växlingshastigheten som ställs in i M mode genom idrive. Varför kör du i automatläget?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
jag gillar automatläget, har gjort det sedan jag hade min första smg . Det är i automatläge som jag har s2 . Då växlar den vid normala varvtal , precis som vilken svensson växlar sin volvo v70. I typ s3 till s5 i automatläge, ligger den och drar på 6000 varv ett tag typ, innan den växlar upp :)

I manuellt läge har jag givetvis s5, och s6 med m-knappen :) det är mkt stor skillnad mellan s5 och s6, större skillnad än i SMG2 :)

Antispinnet måste vara av för det stryper nästan hela tiden då bilen vill släppa i 1:an 2:an 3:an , och då går den inte snabbt förrän man släpper gasen och trycker på igen, så antispinn av .

Paddlarna använder jag aldrig :)

Men jag myser mest i automatläge faktiskt,, jag kunde haft en 630 haha! :)
Visa användare
8
Wirrobert
Bmw M6 2008
Bmw GT M-sport 2015
Om din bmw verkstad kan flasha bilens smg till USA spec så kommer bilen alltid att starta i d3. Vet med säkerhet att det är så på m5 och M6 som såldes i USA. Vet dock för lite om åtgärden, har inte gjort det själv och vet inte vad mer man behöver tänka på isåfall.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Min -08 LCI startade alltid i D2.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Då skulle man kanske köpt BWM istället,, både usa import och LCI,, *haha*

Osis att jag inte tänkte på detta när bilen ändå fick ny programvara, men men, han kommer stå på service fler gånger i sitt liv :)

Patrik, kör du i läge 1-3 i automat läge kommer du få boka in en tid för kopplings byte på noll tid, inte rätt bil att köra automat läge med, äter koppling som om det skulle vara grill chips.

Manuellt läge 4-6 med lift of vid växling så sliter det betydligt mkt mindre både på koppling samt transmission.

Lyckades förbruka ca 50% koppling på 400 mil pga enbart fis körning med läge 2/3 på lådan (utan power knapp intryckt)

Bara ett tips, kopplings byte kostar pengar
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Sliter det så pass på kopplingen? Läge ett förstår jag. Det måste bara vara ett vinterläge, eftersom den startar i 2:an.

Lift-off gör jag varje gång bilen växlar, manuellt eller automat, jag lyfter foten och liksom synkar den med motorvarvet, detta sitter sen e46 tiden.

Läge 2 växlar vid cirkus 4k, läge 3, ytterligare mer varvtal, osv.

Skiljer det HUR den använder kopplingen? För saken är att när jag kör manuellt, som alltid är i s5, så växlar jag vid 2500? Rpm.

Automatläget i s5= den ligger på varvstoppen i 5 sekunder innan den växlar upp, när man har halvgas och segdrar. Typ.

För övrigt så körde jag min e46m3smg på samma sätt som jag kör m6:an. Min m3 va precis på blocket med 15000mil och orginalkoppling. Ej rättvis jämförelse, men ändå?

Vet knappt hur jag ska köra bilen. Jag söndagsmyser endast på landsväg faktiskt. Ingen stadskörning alls i princip, utan det är helgutflykter.

Kanske är en 7serie jag ska ha ;);)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Är just nu på Ekohallen i fjälkinge, utanför kristianstad, ett av dagens många stopp :)

Har kört endast manuellt, i läge s5. Edc1 och P400.

När jag kör manuellt tänker jag mer (i bakhuvudet) på växlingspunkter, på något sätt kör jag mer bränsleekonomiskt, 13.2 liter milen (12,8 på datorn) ganska lång tid stadskörning, dock inte så lång körsträcka. Och mycket landsväg i helt laglig hastighet :)

Förbrukningen skiter jag i, den är inte viktig, men det kan va kul för folk att veta att man faktiskt kan använda bmws v10. 570km säger datorn att jag kan köra efter jag fyllde upp, och än är det hopp!

Körde drive-in på max för att få vars en kaffe till kärringen och mig, och så fort rutan åkte ner så hörde man att bilen låter väääldigt dovt. Mycket basgång. Och i kupén, där är det 100% komfort.

Hela natten gick faktiskt till att kolla youtube videos på m5/m6, köpguider, tidningstest, provkörningar osv :)

M6an är en häftig bil, helt klart! Och jag kommer antagligen alltid undra hur en v10 låter med fritt blås från grenrören. Men, det känns som att jag förstör bilen, om jag tar det steget. Är det någon som håller med mig på den fronten? Man kan ju alltid byta tillbaka, men ändå. Och med det sagt, så låter bilen verkligen kanon med Hartge slutburkar, det är mer "jag som är nyfiken" :)

Än väntar jag på tiden jag bokat för däckbyten, och därefter den bokade helrekonden. Då när det är klart, så har jag iaf fullföljt min del (hittils) av det fina underhållet på min bil :)

Nu ska jag hålla tant sällskap, eko stänger snart :)
Det är just det som är sjönsången med att köra V10 cab. Det räcker med original avgas. Jag kör alltid manuellt och s5 p400 men i M mode är det all in😈
Känner dock att jag inte utnyttjar billens resurser då jag nästa aldrig är över 5k varv.
Funderar på att skaffa mig någon motorsvagare bil till nästa år.

EB
Pula: Upp till 5000 rpm så händer det ju dessvärre inte så mycket utan det är ju över där som den vaknar till liv så förstår om du funderar på något annat.
Precis. Saknar det där "vardagsvridet" tror jag. Men blir nog svårt att skiljas från denna M kärra😎

EB
Jag är i samma sists, kör knappt.

Antingen ska jag sälja eller så ställer jag undan den och hoppas på kraftig värdeökning. Vad tror du?
Kraftig värdeökning tar nog sin tid, tyvärr. Men bilar med låga tillverkningssiffror har iaf en potential att gå upp i värde. Problemet är väl att man knappt får lägga några mil.
Min cab är tillverkad i ca4900 ex varav endast 124 st i Interlagos blå, så ovanlig är den. Z8 är tllverkad i 5400 ex om jag inte minns fel och den är ju väldigt dyr nu.
Om jag säljer räcker det om ja får tillbaka det jag gav☺

EB
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
"Kör knappt", det känner jag igen! Jag kör faktiskt en Lupo 3L till jobbet, och som "slitvarg" ,, annars är det familjebilen 525d som körs, den är fruktansvärt bekväm!

Så V10:an är liksom bara för skoj. Den får faktiskt inte heller leva till mer än 5000rpm, nån gång blir det snabbt, men man klarar sig på lägre varv.

Jag gillar kärran, och jag tycker om att ta hand om den! Men många mil kommer det inte bli. Det som hade varit det bästa, hade nog varit en F11 M5 touring, istället för m6an och 525an, men nån sån blev det inte! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.