|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Jaaasså. Då lärde man sig något nytt! Jarls i Helsibgborg är bra. Men det är ju en bit. Fast då får du ju köra lite också iofs :) |
|
|
Bra val, jag är säker att du kommer bli mycket nöjd med Hartge efter dina önskemål. |
|
|
Helsingborg är inga problem, ska även kolla om Nenne på Autoteknik/fjälkinge har tid :) Systemet är skickat, 18 kilo väger paketet, väldigt lätt system om ni frågar mig, och det ser GRYMT ut på bilderna jag fick! Angående AUX, jag har tyvärr inte hunnit koppla in den än, har knappt haft tid till att köra.. Dock har jag utvärderat bilen efter det lilla jag ägt den! Angående förbrukningen,, efter nöjeskörning med enbart stadskörning tankade jag upp bilen och fick det till 2,47 liter/mil ,,, efter min normala körning tankade jag från nästan tom tank, upp till full, och fick 1,83 liter milen. Dessa siffror är helt OK enligt mig, jag körde 33 mil på den tanken. Då har jag ägt bilen 1 vecka, och haft p500sport igång hela tiden. Dock ingen buskörning, utan normal körning "med gasrespons och vetskap om 500hk". 170 på landsväg har dock blivit mer vana. Att försöka köra bilen snålare är inte intressant och går inte pga bilens natur, så att säga. Det är en jäkla bil till att maskera fart. Man behöver inte varva för att det ska gå fort. Men när man väl varvar, SATAN vilken effektpuckel som kommer vid 6000rpm- sjukt elakt därefter. Stolarna är extremt sköna med luftkuddarna som kniper om midjan riktigt hårt, man sitter där man ska! Headup-displayen tycker jag är onödig, men det är mest för att jag sitter så långt ner, och lutar så pass mycket, så jag måste böja mig fram för att se den. Jag är för lång för att kunna ha stolen "på rätt sätt" så jag hamnar framför displayen. Kan jag ställa in "offset på Headupen så att den hamnar högre upp?? Som bil att ha på helgen, är detta en kanonbil, det är nästan ledsamt hur mycket lyxkänsla, med all utrustning, skinnet som är på alla paneler, robusta känslan, doften av kvalité, att man får dessa bilar för "småpengar" sett till va dom kostat förr. Till vardags är det inte en optimal bil om man kör långt. Man får planera när man ska tanka.. Det är just räckvidden som är problemet. En större tank hade varit KANON! Service och däck kommer på alla bilar, även försäkringen är human, jag betalar 13100kr/ år/ helförsäkring+mer / 500-1000mil / Länsförsäkringar, och bor i villa. Iofs så har jag samlat huslån och försäkringar där.. Enda problemet jag har fått, är fukt innanför vänster strålkastare fram, jag kan ha varit oförsiktig vid tvätt, men kan inte se vart vattnet kommit in? Där är mina 50cents för idag :) |
|
|
Har mailat Hartge angående avgassystemet jag köpt, i svaret jag fick kom det fram till att jag har "export-version", ej Tuv godkänt, och alltså den mest högljudda versionen av deras rör, som skall kunna jämföras med andra tillverkares "Race-versioner" . Röret är ursprungligen till M5 e60, och tillverkas inte heller längre Detta är informationen jag har fått från Hartge iaf. Och nu till frågan, behövs röret bearbetas något, eftersom det är från en e60m5 och skall på min e63m6 ? Vet någon om det bwhövs något mytt fäste osv? Hade varit bra att kunna förbereda med delar isåfall Tack :) |
|
|
Eisenmann race versionen är tuv godkänd . Tror nog din bil går igenom med icke tuv godkänd bara du har kattarna monterade å bra avgasvärden . Sen har man riktigt otur kanske dom tycker det låter för mycket ... |
|
|
Hej! Köpte ett Eisenmann Race som Schmiedmann monterade för ett par veckor sedan på min M6. Blev jättenöjd! Nu hörs det att man kommer i en riktig jävla best. Fantastiskt avgasljud som påminner lite om betydligt vassare och dyrare sportbilars avgasljud. Kollade youtubeklipp på eisenmann M6 innan men att höra det live..... fantastiskt. Köp köp köp! |
|
|
Hejsan igen! Idag kom Hartgerören på posten. Dom va väldigt lätta, blänkte fint, och ändrören är något grövre än orginal, men fortfarande stilrena nog för att tas som orginal- perfekt! Har faktiskt monterat dom själv. Ockuperade garaget så käringen fick stå ute på uppfarten i regnet, backade upp m6an på2st bilramper från biltema som jag haft sen ett tidigare avgasbyte faktiskt. Dock är jag inte helt klar, utan får fortsätta imorgon. VAD SKILJER DÅ MELLAN M5E60 OCH M6E63 , när det gäller avgasrören? , båda två har 3 gummifästen till var slutdämpare. på m6 sitter det vars ett gummifäste precis ovanför utblåsen bakom bakre kofångaren. Låt säga att det är 10cm mellan fästena. Det tredje sitter precis framför bakhjulen. På m5 sitter det dom 2 bakre fästena cirka 30 ifrån varandra, då m5 har 4 slutburkar, 2 på var sida. Det tredje är samma som på m6. Mitt Hartge är till en m5. Vilket betyder att ett av fästena bak inte går att använda , och jag har således fått kapa av den 20cm pinnen längst bak på Hartget för att det ens ska få plats under bilen. Mina burkar sitter alltså just nu fast på "ena sidan" , och det inte gummifästet på min m6 finner ingen funktion. Här kommer jag få köpa en krok eller metallband som jag kan skruva fast i Hartgeburken och hänga i fäste nummer två där bak. Att kapa orginalburkarna va inga problem, använde rörkap ala cykelkedjatypen- det blir rakast då. Rören är likadana på m5 och m6. Jag höll hartgeburkarna under orginal, matchade fäste mot fäste, ändpipa mot ändpipa, och drog ett streck med penna. Mätte även avståndet från strecket till dämparen, bara för att få det exakt likadant på var sida. Det blev kanon! Hartgesystemet är som eisenmann/supersprint- det är slip-on , alltså bara föra över orginalet och sätta klämmor. Detta har jag inte gjort, jag har inga klämmor än. Ska köpa klämmor och avgaspasta- "tätning" . Just nu använder jag två av tre fästen. Fäste nummer 3 på m5 avgasrören är kapade, detta krävs för att få på ett eftermarknadssystem till en m5 på en m6 det är det enda! Dock får man köpa ett universalfäste till insidan av slutburken. Jag hoppas min text inte är för rörig! Mvh Patrik |
|
|
Jag har provlyssnat! Började faktiskt med att starta bilen UTAN slutdämpare, bara kapade rör. Jag tyckte bilen lät tyst, för att vara v10 utan ljuddämpare. Torrgasade bara litegrann, körde ej. Med systemet monterat provstartade jag, dock minns jag inte riktigt hur högt en kallstart lät med orginalrör, det va en vecka sedan jag startade den med orginalrör, då hade jag även musik igång. Men med Hartget lät det dovt, mullrigt, men ändå enligt mig rätt tyst!!!! När jag körde iväg med bilen kunde jag inte avgöra om bilen lät mer än orginal?? Min kääring tyckte den lät mer "bas" , det finns inget störande ljud och ingen resonans. Tyckte dock det lät mer rivigt med rutorna nere, men ljudet försvann av vindbruset i 140-180km/h med rutorna nere.. Missförstå mig inte,, jag är nöjd att man kan samtala i bilen. Bilen hörs väl något mer utanför med. Har inte hört nån annnan accelerera bilen när jag tittar på. MEN jag jämför med ljudet på min föredetta m3e46 med titanavgasrör, den startade billarm på håll, den lät HÖGT och vasst! Visst hade den resonans, men jag skulle inte vilja påstå att m6an låter vassare just nu. Kanske har jag fel, ska montera färdigt sista fästet imorrn och sätta klämmor på rören, sen är jag klar:) Har svårt att tro att det är någon större skillnad på avgas och avgas, efter att ha kollat på hartgeburkarna, dom är "frittblås" , man ser igenom dom, där är perforerat rör i dom , så eisenmann race kan väl inte låta mycket högre än dessa hartge-icke Tüv ? Tyckte som sagt att bilen inte förde särskilt mkt oväsen av sig UTAN ljuddämpare, vilket min e46m3 gjorde om jag ska jämföra. Jag ska låta någon annan köra bilen, så jag får höra på "utsidan", jag kan va lurad av den sjukt tysta och väldämpade kupén , sjuk komfort! :) Annars kanske det är så, att dessa V10or är så pass dämpade fram till slutburkarna? Kanske får sätta på x-pipe, dom kostar ju inte så väldans, och som det hörs nu i kupén så finns det utrymme för mer motorljud! :) |
|
|
Har hört min bil från åskådarvy idag, den låter, en hel del faktiskt! Riktigt rivigt ljud, och det smattrar & har sig ! Oerhört väldämpad kärra. Den är verkligen tyst i kupén. Den tysta kupén maskerar mycket ljud "från utanför" . Har unnat bilen en nätt polering, och ett lager vax. Kan väl inte vara fel, även om det inte såg ut att behövas? Dammsugning, dammtorkning, och en behandling av lädret hann jag med idag. Jag har knappt kört bilen, så sanning att säga är att jag putsar mer än jag kör. Har faktiskt gått ut & kollat på bilen riktigt många gånger, bara glott, satt mig i förarstolen, och liksom bara känt doften av bilen. Den är riktigt fräsh! Än har jag inte kopplat in AUXen, men det är nog det sista som är kvar. Har haft mycket annat att göra. Jag ska börja succesivt denna veckan, kanske monterar bort nån panel till att börja med. Jag vet iaf exakt vart kablarna ska in, det är olika veroende på om man har cdväxlare eller ej..:) Jag har inte alltför brottom, men vill tajma det till början av juli, jag planerar in en "mellanservice" (vill ju inte bryta den årliga trenden) med byte av motorolja+filter+bakaxelolja, och tänkte ta kodningen av AUXen samtidigt när bilen ändå står inne. |
|
| Angående det du skriver om service, du kanske även borde byta smg växellådsolja också? Har du koll på när det gjordes sist? | |
|
Wirrobert: varken koppling eller SMG-olja är bytt. Finns inte på något av kvittona iaf. Bilen har rullat 9000mil. Sålde min senaste SMG ( 2:an, e46m3) vid 13000mil, varken koppling eller SMG olja bytt. Är det ens en servicepunkt? Jag har för mig att det är en sådan grej som normalt byts när växellådan är nere, alltså vid byte av koppling? Är det en långdragen procedur att byta SMG-oljan, och även växellådsoljan? Har hört att det är bökigt på SMG2 i e46, och att man normalt väntar tills kopplingen ska bytas. Detta angående koppling/smg/olja har inte varit någon "big-issue" för mig på denna bilen. Han som ägt den sedan importen 2007, har pendlat Staffanstorp-stockholm och mestadels har vilen stått. han har ägt den typ 9 år, vilket känns som att kopplingen blr vara OK (funkar kanon) och att "få växlingar sett till milen" har skett. Men förstår givetvis tanken, olja är förbrukningsvara:) Återkom gärna ang SMG olja, är det enkelt o byta, eller måste så pass mycket prylar ner, så att arbetskostnaden likagärna kan va kopplingsbyte samtidigt? |
|
| Ring BMW o kolla, det gjorde jag och de rekommenderade byte samtidigt som diffoljebytet. Mvh W | |
| Det fixar dem snabbt på BMW verkstad. Tror jag betalade ca 2000kr för byte av smg olja. Känns som den växlar smidigare, vet inte om det beror på smg oljan eller diffoljebytet dock. Mvh W | |
|
Den stora oljeservicen med motorolja, växellådsolja och ev. andra vätskor samt byte av tändstiften gjorde körningen med min bil mycket bättre. Men det är fall till fall.. Din verkar ha ovanligt fin servicehistorik. Det är nog aldrig sämre att byta i denna serien då kopplingen är ett orosmoment i mångas fall samt vevlagren m.m. Så fräscha oljor, filter och tändstift etc kan vara värt några tusingar nu när sommaren är igång och för framtiden. |
|
|
Jag kollar med dom imorgon, 2000kr är en billig försäkring hursom:) Stilren: stift och oljor, och alla dom bitarna som vi kan kalla "insp 2" , som det väl hette förr , är gjort för inte så längesen, har inte papperna framför mig så kan inte svara på när, men den har fått två olja-filter-kupefilter efter den servicen, så jag tippar på 1000mil sedan om man följer "servicemönstret". Bilen är nog överdrivet servad. Den är servad regelbundet, fastän det vissa gånger inte blivit kört så mkt mellan servicarna. Mönstret har mestadels varit innan avställning, och efter avställning, och en gång därimellan. Det har faktiskt inte blivit så dyrt som man kan tro. Dyrast va när det va bromsbelägg inblandat, och däck. Bilen har enligt förenadebil/kristianstad inte heller haft något försäkringsärende loggat i ispa, eller några reparationer förutom normal service. Men som sagt, byte av SMG (hydraulenhetens) olja, finns inte på några kvitton eller i serviceboken, så jag kan ju köpa argumentet att den ska bytas. Olja+filter, diff, SMG, programmera AUX. Detta tar jag offert på:) |
|
|
Så välservad verkar den ju inte vara då växellådsoljan ska bytas vid var 3dje oljeservice. Detta enligt serviceboken;) Själva hydraloljan till SMGn behöver dock inte bytas. I serviceboken finns det tomma rader vid varje serviceruta och där ska det skrivas in om/när man byter diff och växellåds olja. Min har rullat 7.9k mil och oljan bytt 2ggr redan. EB |
|
|
Pula,, kan man skylla på att serviceboken står på tyska?? ;) Växel+diff är servicepunkter som finns och är genomförda. Men själva SMG-oljan va den jag tänkte på, som sagt är den ingen servicepunkt, :p |
|
|
Det är väl så pga att det är en "livstidsolja" enligt BMW själva? Dvs INGEN servicepunkt |
|
|
::)) EB |
|
|
Jag har bokat service på FörenadeBil i kristianstad Motorolja+filter Castrol 10/60 Växellådsolja Tömning/byte SMG Bakaxelolja Kodning AUX 6400kr totalt inkl rabatt // Pula,, nu är jag garderad för 15000mil till enligt BMWs longlife rekomendationer ;);) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.