AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
22.389

Smakråd m6 e63

Sida 2 av 9
Patrik E
Smidda fälgar.
Svensksåld går före enl mig.
Mycket stenskott, hmm. Körd mycket på vintern och bana,(skavet på ratten)?
Min har gått 7800k mil och har minimalt skav på ratten på just det stället som bilden visar. Ring förra ägaren.

EB
Lasse Karlsson
Den svensksålda i Falkenberg 299 tusen, blir man lite fundersam på! Senaste service 121113, då det var bromsvätskebyte, vid dryga 5700 mil, detta inskrivet på Tippex!!. Sen har bilen alltså rullat drygt 300 mil på lite över 3 år!!

Lite "bättre" än så här får man nog "fejka" en mätarställningskruvning, för att det ska gå att "lura" nån stackare!! Är rätt säker på att den kärran rullat ganska mycket mer än 6000 mil!!

HA DET!!

modolasse
Hur gick det här? Köpte du någon?
På tal om lite crazy färgsättning, denna E63:an är nog en med den galnaste färgen: Länk

Jag undrar också hur det gick!
Underbar Alpina
Hur läcker som helst!

EB
Den som köpte den röda i Älmhult har redan lagt ut den

Länk
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Tät service historik minst sagt :-)

Gillar detta "Exteriört har bilen ett speciallbeställt kolfibertak från fabrik och ett grymt sportsavgas som är oslagbart.".
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Planerna på m6 las på is, efter mycket kollande på bilfirmor (med badrumsrenovering i bakhuvudet) inhandlades en alpinvit3 BMW 525da Touring Xdrive -13 från förenade bil i kristianstad. Den röda bilen i älmhult bytte ägare, vilket va tråkigt då den va i ett sjukt bra skick.

Den i kristianstad va i taskigt skick, eller ja, bättre bruksskick? Iaf- den blev såld..

Den för 279 i sthlm ,röd med svart skinn,har tyvärr borttappad servicebok, men är seriöst återställd med ny bok. Dock fanns det skav på fälgar, väldigt lite- men det är där. Något stenskott och något märke på ratt och inredning. Men mycket ärlig och seriös ägare, bilen är skött. :)

525an råder bruksbil åt sambon, jag har min Lupo 3L till och från jobbet, och nyttjar 525an på helgerna- FAN va f11 är sköna!

Huruvida så är kääringen nöjd, och för någon dag sedan började jag kolla efter m6or igen.. Och vad såg jag???

JO--- ANA787, röd/röda från Europeansportscars i älmhult, till salu efter 3 månader. Detta tog jag som ett tecken, kontaktade nya ägaren, OCH JAG KÖPTE BILEN IDAG!

Detta va den första bilen jag tittade på, som dessutom va i bäst skick, och nu är den min :)

Tack för all hjälp och stöd, som jag har fått här på autopower, trots att jag inte varit så flitig med besöken här :)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Har dessutom kollat det specialbeställda kolfibertaket,, och det verkar vara samma sorts tak som det är på alla andra m6 ;);)

Bilen är servad innan avställning, och en mindre service och mr cap behandling vid påställning, därav dom täta mätarställningarna mellan vissa servicar :)

Bilen har haft en ägare i tyskland, alla papper finns, kopia på briefet, exportpapper, importpapper, alla ägares köpekvitton,

Alla servicar och underhåll är bekräftade hos förenade bil kristianstad, dom gav mig papper från ispa light, vissa servicar är utförda på mekonomen, dom syns ej i bmws register, men kvitton och stämplar finns.

Jag mailade även transportstyrelsen och fick alla på och avställningsdatum, besiktningdatum med mätarställningar, och fullständig ägarhistorik. Jag ringde även och snackade med ägare nummer två, som va första i sverige, som ägt den nästan 10 år, allt är OK.

Jag är alltså 4de brukaren på bilen, den har gått 60 mil sedan den stod som försäljningsuppdrag hos european sportscars. Herren har dessutom gett bilen en oljeservice, och en lackförsegling inför säsongen.

Det va motvilligt som han gav ifrån sig nycklarna, det va mycket känslor den sista stunden innan jag for hemmåt med bilen. Han hade sin anledning att avyttra bilen, och tur för mig va väl det :)

Det blev mkt läsning, men kanske ett av mitt livs mest spännande månader av bilkollande.

Stort grattis och kul att du fick köpa den till slut :)

Tänk på att köra lugnt, innan du vet ordet av det är uppe i över 200 medans du tror du cruisar i 70. Maken till välisolerad bil, totalt livsfarligt :)

Du kommer även bli bästa polare med macken och du kommer hålla mer i bensinslangen än tvättslangen men ljudet från V10 är helt magiskt.

Prova att "nolla" lådan nu vilket förmodligen inte är gjort.

Lägg dig i 70-80 km/h, lägg i neutral och tryck in båda paddlarna bakåt så kommer den växla ännu snabbare då lådan anpassar sig efter körstil.

Lycka till med bilen!

Mvh Filip (som saknar sin M6 då och då)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Tack Phoenix! :)

Angående förbrukningen, så är jag imponerad åt två håll. körde den hyperlungt när jag hämtade honom, den drog förvånansvärt lite när man cruisade långkörning:)

Men sen när jac väl va hemma, och hade bilen för mig själv, så gick bensinen åt fortare, varje gång man bestämt sig för att monster-accelerera, så går bensinmätaren ner ett hack :)) så jag tycker att förbrukningen ligger hand i hand med körstil. Jag bor dock ute på vischan och kör ej i stan, där är det nog annan förbrukning! :)

Det sjukaste med bilen, är nog ljudet, det mekaniska motorljudet , allting hörs i kupén på ett så sjukt och allvarligt vis. Man hör hur det börjar väsa och fräsa när avgaserna går ut från motorn och passerar genom avgasröret, avårt att beskriva, ni som bor i närheten får åka med på en tur! :)

Bilen har orginalavgassystem, men jag undrar ändå om det inte skiljer sig på M5 och M6, för den låter rätt mkt, men jag ska i ärlighetens namn säga att jag har kontaktat schmiedmann angående Eisenmann Race.. Detta gjorde jag innan jag hämtade bilen, men faktiskt, så verkar det inte BEHÖVAS,

Dessa bilar låter häftigt redan orginal, dom är tysta utanför, men motorn hörs inne i kupén- den gör sig påmind, det är inget vanligt alls med den motorn! , dock vill jag kanske att den ska låta även vid lugn körning, någon som RÅDER mig att byta till andra slutburkar?? :)

Nolla lådan,,, detta ska jag testa! Minns att jag gjorde detta på SMG2 som jag hade i min föredetta m3 cabrio,, :)

Och en grej till,, högtalarna i m6an är ju för fan KANON! Underbart billjud, det är i klass med F11ans HIFI proffessional, helt klart BRA ljud. Men i F11an har jag aux och musikstreaming, hur löser jag det i m6an- där har jag cd växlare och radio..:)

Önskar det fanns en enkel knapp för att bifoga bilder! :D

Lägg upp en profil på garaget.org

Angående avgasystem M5 kontra M6 så har du rätt. Det är inte samma och M6 låter mer än M5 pga att M6 har 2st dämpare bak och M5 4st men Eisenmann Race ÄR rätt väg att gå utan tvekan!
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Jag är riktigt sugen på eisenmann, det är ju bara leveranstiden egentligen,, man vill ju ha NU NU NU :) någon som vet någon med ett begagnat i bra skick? :)

Dension gateway, är nått jag hittat för att kunna spela musik via aux, och någon version kunde man streama med, någon som gjort nått sådant?? Behöver man koda?? :)

Angående garaget.org, jag ska försöka mig på det när jag har en timme över nu i dagarna, idag är det myskörning som gäller :)) vilken komfort när man har EDC i mjuka läget :)

Hittade faktiskt en rolig feature som inte stod med på utrustningslistan?? Bilen lyser från dom yttre backspeglarna när man låser upp den, nu när det är mörkt såg jag diodlyset från speglarna. Älskar att allt är belyst i bilen, så jäkla lyxkänsla trots att modellen är över 10 år gammal :)
Ljuspaketet, det hade jag med :)

Länk

Mysbelysning
St
1.200
Stilren

Stort grattis!

Saknar också min M6a, ofta. Ljudet, känslan av allt och den feta närvaron E63an har. Min hade Hartge burkar som lät ljuvligt. Vet inte om Eisenmann Race är mer högljutt, motsvarande eller tystare, men det låter fantastiskt. Tror det är ännu mer högljutt och "raceigt" faktiskt.
Meisterschaft GT eller Kreissieg är vad man SKULLE kört. Herrejösses bättre ljud får man leta efter i den här prisklassen!

Ang. aux och streamingmetoder är det ett meck på bilarna innan MY2010 med den typ av iDrive versioner som fanns innan detta. Alltså streamingen är svår då det var ganska nytt då och tror det kom först 2010 till E6X, om jag minns rätt.
Aux behöver ju endast aux-ingång och den finns som reservdel. Installerar gör man nog i mittarmstödet eller i bagageluckan så kan man nog dra lång 3,5mm sladd till förarkupen. Tror aux-funktionen ligger inne i ditt system om du kollar i menyerna så borde du se AUX bredvid CD. tror man får koppla ur cd växlaren med den nya aux-ingången. Jag hade individual stereo med aux ingen bluetooth alls tyvärr men det funkade riktigt bra ändå. Ljudet va super men sen lyssnade man aldrig på musik heller i den bilen.

Finns mängder mer trådar om detta på Bimmerpost och Mboard etc.
Men du kan nog glömma bort retrofitta nyare iDrive system då det kostar rätt duktigt. Och tar tid om man inte kan själv samt kräver viss kodning också.

Lycka till!
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Phoenix: ,, ljuspaketet,, me like :) du hade en -07, vad skiljer mellan min 05 och din 07 mer än tändningslåset ? :)

Stilren: Tackar!! :) jasså så du hade Hartges avgassystem,, det ligger sådana på blocket faktiskt! Är dom värda att införskaffa? Tyckte du att det lät bra med dom på om du jämför med orginal ? Dessa kan ju vara monterade på bilen redan i veckan liksom :)

Kreis och meister verkar vara riktigt sjuka, sett till youtube videosarna, men dom kostar så pass mycket mer nya, så att jag får stryka dom från listan, kapar hellre ett eisenmann med vinkelslip,, :) men kommer nått sånt till salu, så är jag där! :)

Jag har kommit på mig själv med att strunta i musiken, men ibland, vill jag spela min musik :) kör på FM sändare just nu, men den är ful som stryk, så aux som reservdel ska jag fråga om på Förenade bil nu i veckan.

Om det står aux i idriven har jag inte tänkt på, vet att det står TV längst till höger , men ska ut & kolla om jag hittar aux :))
Om du nu måste byta avgassystem så satsa på ett med elektriskt styrda klaffar som öppnar och stänger.

Typ:

Du och din grannar kommer att tröttna på konstant raceljud, garanterat.

Hörde en M6a på bos med nått racesytem och jag fattar inte hur man orkar åka omkring med det oväsendet;)

EB
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Pula: till min fördel så bor jag i ett hus mitt i skogen i arkelstorp utanför kristianstad,, har inga grannar ;)

Men dock så börjar jag bli tveksam på det här med hur mkt det ska låta. Visst blir det jobbigt om det drönar i kupén samtidigt som man försöker prata med sin passargerare och dylikt.

Har kontaktat en person som har hartge till salu, vill mest veta hur det låter IRL.

Är det någon som har annat avgas på sin m5/m6 och bor i skånetrakten så kommer jag gärna förbi på en snabb snabb provlyssning :))

St
1.200
Stilren

Hartge ger inga problem med drönljud. Den förstärkte enbart V10ans karaktäristiska ton och höjde ljudnivån några snäpp vid högre varvtal. Därav behöver inte detta ventilstyrning i min mening.

E63an är så ljudisolerad av natur och vid högre växlar/låga varvtal är det som vilken fin bensinare som helst från BMW. Men när du drar på låter det lite mer helt enkelt.

För 5000 kr i bra skick är det bara att köpa och installera. Behåll original för framtida försäljning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.