|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att köpa en V70 R som vinterbil. Är det nåt att ha och vad ska man kolla upp på en sån? Har haft så många BMW att jag nu vill prova nåt annat. Vänligen Fabio | |
|
Jag antar att du menar V70n från 2003 lr? Förutom det vanliga så är det att kolla upp Four-C systemet och awd Haldex systemet, att det fungerar som det ska. Behöver du 300 hk på vintern? Bättre köp enl mig är en vanlig v70 2.5t med awd om det är 4-hjulsdriften du är ute efter. EB |
|
|
Såklart eftersom det står -04 i rubriken, sorry. EB |
|
|
Tack för svar. Ja, -03 eller -04 spelar ingen roll. Det är samma bil. 300hk är säkert inget jag behöver men det är en sån jag vill ha. Väldigt varierad prisbild också av de få objekt som ligger ute. En 2,5t är nog som du säger ett bättre köp men en sån är jag inte sugen på. Mina bilköp grundar sig mer på känsla än förnuft. Hur mycket känsla det nu kan vara att köpa en gammal Volvo.... |
|
|
V70R är en helt annan varelse än en vanlig 2.5t awd. Den senare är en rätt trött upplevelse. Mjuk i chassit, diffus styrning. Förvisso väldigt bra bottendrag i motorn. Mitt råd är att försöka hitta en manuell R och att testa 4c ordentligt och leta efter läckage i dämparna. De är inte direkt gratis att byta... ------- //Lövet |
|
|
Den här är ju klockren men för dyr. Ska kosta som mest 78k enl bilpriser. De brukar ligga ganska lågt men ger en bild av hur mycket man ska betala. Se är det ju habegäret som bestämmer till slut;) Länk Det finns en importerad i Ystad. Pratade med säljaren i fredags och det skulle komma en och titta på den. Annonsen är kvar så den kanske inte blev såld. Kanonpris på den ju. Jag tänker om en seriös firma kan sälja de så billigt undrar man ju i vilket skick den är. Enl säljaren är den i normalt skick???? Lövet: Vet du hur mycket dämparna kostar? Blir ju själv sugen på en sån vagn! EB |
|
|
Dämparna kostar ungefär 7.000:- styck ------- //Lövet |
|
| V70R 04-> är en ganska dyr historia att äga nu när de börjar bli äldre. Mycket elektronik som spökar och är allt annat än bensinsnål. Gå in på nordicr.com för mer info från de som äger dessa bilarna. | |
|
Att den länkade bilen varit på annons sedan 29 september är nog ett ganska bra tecken på att priset är galet. Jag skulle nog ringa säljaren och kolla om han är intresserad av att sälja den, kanske kan ha gå ned rejält i pris om du verkar seriös och han samtidigt har behov att sälja den? Nu är det iofs en R du vill ha, ett annat alternativ är ju en T5:a från samma period med 260hk som är klart rivigare än 2.5T. De är dock precis som R ganska ovanlig också... |
|
|
T5 är ju tyvärr dock alltid framhjulsdriven. Tolkade AWD som ett måste men jag kanske inbillade mig det? ------- //Lövet |
|
|
Är det bara jag som tycker annonstexten som Pula länkade till som dryg? (Brukar hoppa sådana annonser, jag menar att det går att formulera sig trevligare om man inte vill ha mail....) |
|
|
Kan meddela att han svarade på mitt mail iaf, då jag bjöd 78k för den, med "Då får du leta vidare efter en sån för dom pengarna med dom milen". Jag tror han vill behålla den ett tag till;) Sen är det ju faktiskt så att han sitter på en speciell bil med cool lack, dessutom med manuell växl-låda. Om jag var riktigt sugen kanske jag skulle ge 85k max! Denna kan man köpa kontant för 76K Länk EB |
|
|
Jag hade också svarat så om du bjuder 78 på en bil ute för 110. Finns det inga bilar till salu för de pengarna har man inte så mycket att komma med som köpare och då är det rätt lätt att bli irriterad. ------- //Lövet |
|
|
Men är den manuella lådan så fantastisk på en V70R så den motiverar ett högre pris eller efterfrågan? Är det skillnad gentemot den manuella 6-vxl som sitter i T5:an? |
|
| Tycker inte annonsen var speciellt dryg, däremot är den riktigt usel. | |
|
Absolut, men tyckte inte hans svar lät så irriterat. Leta vidare, typ. Sedan ger jag ju honom lite CRED för bilen om du läser hela mitt inlägg, Lövet;) Det är ju upp till honom om han vill sälja eller inte. Kan bara avsluta med att jag hade min fina SL320 (svensksåld lågmilare) till salu för några år sedan och jag trodde att marknaden var villig att betala ca 125k för den men där hade jag fel. Bilen såldes för 87k, varför? Jo för att det var det belopp som någon var villig att betala. Inget att behöva vara irriterad över. Om jag hade bett köparen att fara åt He**** så hade jag förmodligen inte åkt M6 cab idag;) EB |
|
| Vridmomentet är begränsat på automatlådan, 350 nm mot 400 nm i manuell och det är ganska stor skillnad i körupplevelse med den manuella 6-växladelådan. Volvos gamla automatare i v70N växlar inte jättefort | |
| ....och så får man ju en "Spaceball" också, inte att förglömma :) | |
|
En spaceball vill man ju ha... ;) Den som Pula länkade till verkar vara riktigt fin. Men priset känns helt fel. För 80k så hade jag kunna slå till på en gång. Utbudet verkar minst sagt skralt så hittar jag ingen snart blir det kanske ännu en BMW istället. :) Vänligen Fabio |
|
| Spaceball - var det bara växelkulissen eller var hela lådan annorlunda jämfört med den vanliga V70N? En kul gimmick som verkligen andas tidigt 00-tal :-) | |
| Jag är inte säker men tror att det bara var själva växelkulissen som var annorlunda. Fanns väl även i S60:n har jag för mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.