AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.485

BMW 320D, E90 - Knackande ljud från motorn

De
85
Denoslav
BMW 320d
Hejsan!

Har ett knackande ljud från motorn i min 320d.
Ljudet uppstår när bilen är kall och vid gaspådrag från ungefär 1500-2500 varv. (låter som att det är en ventil)
Undrar om det är någon annan som har haft samma problem?

Har även kopplat dit en KCR box till den, tänkte om det kunde ha varit den som strular, så jag testade och koppla ifrån den men det hjälpte ingenting,

Har en felkod "3F30- rail-pressure sensor, singnal" Detta felmeddelande kom upp när jag kopplade in boxen första gången hade raderat koden och då försvann meddelandet, men sen när jag sedan provade och koppla ifrån boxen andra gången kom det upp igen när jag kopplade dit den, och står loggad i felmeddelanden..

Nu undrar jag om det kan vara de felmeddelandet som orsakar det knackande ljudet eller om det kan vara något helt annat som orsakar ljudet från motor som någon spridare eller något annat??...

Video på de knackande ljudet:

be
40
bearrr
Bmw e30 326 -86
Fick du någon klarhet i varför motorn knackade vid låg temp?
De
85
Denoslav
BMW 320d
Åkte in på BMW i Värnamo, de sa att det är spridare om man nu ska tro de, kostade 6000kr/st. återstår o se beställer hem 1 st o byter ut den
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Spridare helt klart. Och ryck bort boxen! Gör en mer vettig optimering av motorn på tex Länk Finns fler som håller på med sånt men SMO rekommenderas starkt!

Körde själv med box och fick exakt samma ljud. Fick byta två spridare och satte sen aldrig i den där boxen mer!
De
85
Denoslav
BMW 320d
Haha, ne har sliti ut skiten, kommer inte sätta in den igen heller, någon sugen på att köpa haha?
Hoppas verkligen att det är spridare, har en misstanke av att BMW i Värnamo inte har tittat så noga vet inte varför, har försökt mäta dem med multimeter men kommer inte åt alla bara de 2 längst fram, får beställa 1 och slita ut så jag kommer åt o byta..

be
40
bearrr
Bmw e30 326 -86
Okej, har exakt samma ljud som din nämligen men har inte kopplat in någon kcrbox eller liknande trim.
Du skriver att din har genererat felkod på tryckfel i fuelrailen, det har inte min. Tycker det är konstigt att min inte har gjort det om det skulle vara spridaren som är kass. Har kör med livedata och tycker allt ser fint ut under acceleration vid kall och varm motor.
Läste på BMWs forum i staterna om ett par som också haft liknande ljud när det var låg oljenivå eller gammal olja, låter dock för enkelt för att vara sant :)

Håll gärna tråden uppdaterad.
De
85
Denoslav
BMW 320d
Den genererar koden endast om ja sätter i eller tar bort chipet, när jag väl har raderat den så kommer inte koden tillbaka.. så igentligwn generar inte min heller någon felkod, det därför jag är osäker på bmw.s felsökning, att det är spridare. har du nått klipp på hur din låter är nyfiken..
be
40
bearrr
Bmw e30 326 -86
Har tyvärr inget klipp, men kan lösa det under morgondagen. Den låter dock exakt likadant som din gör. Inom 500m körning så försvinner ljudet
De
85
Denoslav
BMW 320d
jaha, min kan ibland låta när jag har kört säg 2mil.. men det är bara ibland konstigt nog.. får väl tro på dem o försöka byta en utav dom så länge så får vi se, återkommer. man måste tygligen koda in dem med... men det är väl nästa steg..
be
40
bearrr
Bmw e30 326 -86
Konstigt nog så har jag nästintill inget missljud längre, kanske för att det har blivit varmare ute. Tycker dock att det är märkligt att spridarljud skulle bete sig olika beroende på några ynka graders skillnad. Ska bli spännande att se om dina missljud försvinner i samband med spridarbytet
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Vet inte exakt hur det funkar men det är lyftarna som gör ljudet och spridarna är orsaken.
Jag lämnade in min bara 1-2 dagar efter att jag hade hört ljudet första gången. Har dock hört att man kan köra bra länge med det där knackandet utan att något allvarligt händer, men ville vara på säkra sidan.
be
40
bearrr
Bmw e30 326 -86
Fått någon klarhet över knackandet?
Jag har en liten teori:
Min har slutat knacka nu, men tänkte ändå ge mig på att forska lite till varför den gör som den gör. Plockade veck täckkåpan över motorn och såg att det var lite fuktigt ovanför spridare nr3, troligtvis läckage. Felet yttrar sig endast när det är några minus grader ute och försvinner så fort motorn blir lite varm. Jag tror att detta har att göra med att metallen expanderar av värmen och gör då att den ev. läckande spridaren håller tätt och vise versa när det är kallt ute så trycker den ut lite diesel (tappar tryck) vilket resulterar i knackande.
Är det någon som bytt spridare och kollat o-ringen och bussningen på den gamla?
De
85
Denoslav
BMW 320d
Hej!

En liten uppdatering, Såg ett klipp på tuben där man kan mäta spridarnas spänning genom att använda en multimeter, gjorde det i förra veckan. Alla visar likadant 0.09 använde min nya spridare för att se om värdena överensstämmer.

Har även fått köpa INPA och gjorde ett test på spridarna igår, laddade upp bilden se länk.
Länk

Alla spridare verkar ok, mitt railpressure ligger på runt omkring 300bar vid tomgång, vet någon om det är normalt?

Har nu fastnat i mitt letande efter felet och har även tagit kontakt med en kille från Belgien som jobbar på BMW, han har kollat på mitt klipp och han tror att det kan vara vevlager, det är väldigt svårt att säga iallafall, någon som har någon mer tanke kring detta?

Det enda jag nu kan komma på är om man kan få reda på om någon spridare läcker någonstans...

MVH
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Kom någon av er vidare med detta? Jag har samma problem. Bytte kopparbrickorna på alla 4 spridare som ett test då det var så billigt men till föga nytta.

O-ringen som nämns ovan, vad menas med det? Var sitter den?

Min bil är optimerad men inte med box, verkar som det påskyndar uppträdandet av detta otäcka oljud..
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Börjar med det lättaste och provar ett par flaskor spridarrengöring..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Halva priset jämfört med sverige och räcker till minst 2 behandlingar: Länk
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Beställde Motuls variant för typ samma pris på AUTODOC!
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
En fråga någon som hittat en vettig lösning på problemet?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Tyvärr inte. Det är markant mkt bättre när det är varmt men nu är det tillbaka i kylan.
1
Käcke
BMW X3 F25
Hur har det gått för er?
Har ni hittat felet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.