AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.060

Felsöker värmeslingor på bakruta, felsöker med multimeter...behöver hjälp

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej, har ingen snurr på slingorna på bakrutan på min E46 touring. Mätte igår med multimeter och får bara 0,08-0,1V på varje slinga, sen verkar antennen för radio också vara med för på en slinga mäter jag 12V. Jag har jordat vid 12V-"cigguttaget" där bak och sen mäter jag på slingorna med den andra. Vad betyder detta? Felsöker jag fel? Motorn är igång och knappen är på vid instrumentpanelen där fram.

Jag ska kolla säkringen också. Måste man skruva ner handskfacket för att komma åt säkringarna? Är det ens lönt om lampan lyser på knappen? Vad säger en lysande lampa egentligen? Att säkringen är hel och att knappen själv fungerar?

Mäter jag fel på slingorna? Ska jag ta jord på annat sätt? Lutar det här åt trasigt relä? Ni som gjort samma felsökning tidigare, hjälp mig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med säkringarna!

De sitter i ett nedfällbart fack i ovankant av handskfacket -vrid de två vita plasttungorna ett kvarts varv för att låsa upp dem och sedan fäller du bara ner säkringsfacket så exponerar du "alla" (det finns fler säkringar till vissa komponenter på andra ställen i bilen men här är huvuddelen av dem!) säkringar tillsammans med verktyget för att lossa dem och den löstagbara listan över vart säkringarna går till.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag har kollat den på 30A som verkar vara till bakrutevärmaren, den är ju ok. Skulle det alltså kunna finnas fler än den som är intressant?

Det som jag reagerar på mest är att multimetern mäter spänning men väldigt väldigt lågt. Vad ska man få för utslag med fungerande slingor när man mäter på dom och mäter jag rätt med att jorda på valfritt ställe, jag valde 12V-uttaget i skuffen.

Bara för att se att multimetern är rätt inställd så mätte jag på batteripolerna och där fick jag runt 14V om jag inte missminner mig. Det låter ju rätt.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag får ta och kolla om det går ström fram till reläet...lutar ju åt att det är fel på reläet.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Två vanliga felkällor för bakrutevärma i touring är annars
1: kabelhärvan som går från chassiet vid gångjärnen över till bakluckan - här blir det mekanisk nötning och kablar kan ha gått av
2: mekaniskt avbrott i själva slingorna på rutan

Jag är tämligen säker på att jag har fel enligt 2 eftersom delar av rutans slingor funkar men inte hela. Jag har provat att försöka mäta fram avbrottet på insidan av rutan för att kunna fylla i med ledande färg men har inte lyckats hitta var - ser inget skav för blotta ögat men det kan ju vara avbrott i den mörktejpade ramen i kanten av rutan. Dessutom verkar värmetrådarna vara överplastade så det gick inte alls så enkelt som jag trodde att mäta var en trådbrott var.

Jag funderar på en ny begagnad ruta - någon som vet hur man kan mäta om alla trådar är hela via inkopplignskablaget?

Lycka till!

/Patrik

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Man kan mäta resistansen. Vet man hur mkt den drar kan man med Ohms lag få fram om det är rimligt.

mr
32
mrmax
320 e46 touring -04
2002 tii -73
Hej
Samma problem hade/har jag. Man ser inte direkt vid okulär besiktning alltid, men det blir brott i slingorna vid den delen som ligger mot gummilisten och skaver vid öppna/stäng backluckan verkar det som.
jag köpte
Länk

Det fungerade faktiskt på ett par slingor som inte fungerade. blir lite kladdigt om man inte maskerar ordentligt dock... har inte fixat alla än, men precis där den svarta färgen på rutan är verkar brottet vara.

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag öppnar aldrig shoppingluckan men kanske förra ägaren använde den flitigt och därmed nötte på värmeslingorna. Men där gummilisten ligger mot rutan har BMW från fabrik monterat en svart tunn ram limmad på rutans insida och jag ser inget mekaniskt skav på denna svarta ram.
Jag köpte min ledande färg på Kjell&co men den motsvarar mekonomens.

Har för mig att det är mina nedersta slingor som värmer - kanske 5 nedersta eller så.

/Patrik, som gärna hade lagat så det hade värmt i hela rutan - säsongen börjar ju nu

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
mr
32
mrmax
320 e46 touring -04
2002 tii -73
inte jag heller,sällan öppnat shoppingluckan, men golfbagen in och ut xxx antal ggr skapar vibrationer glaset mot gummit.
enda jag kan tänka mig då jag haft min sedan 2005.
maskade och kleta på där det inte ens syntes på "det svarta" och då fungerade den iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.