|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Nu när det började bli minus ute så startar inte längre bilen.. starten går och allting rullar förutom att den inte 'tänder' .. blir så trött på detta nu, problemet är väl glödstiften antar jag men nu står bilen ute på parkeringen och jag varken kan eller har lust att mecka i minusgrader så vill ta den till garaget och skruva isär allting i lugn o ro. Bytte glödrelä förra året då den dummade sig med, dock så startade den aldrig då (misstänkte fel på nyckel som inte har återkommit sen dess) så relät är bmw original så det skall väl inte vara dåligt. Så alternativen är väl glödstiften eller glödboxen? Nu till min fråga - hur får jag igång bilen med förmodligen 1 eller fler dåliga glödstift när det är minusgrader ute? kan jag värma på något sätt för att underlätta? Tack på förhand! | |
| Det brukar fungera bra att bogsera igång den, | |
| Uppföljning: jag fick iväg bilen till garaget och bytte glödstift, den startade när det var minus ute och de gamla stiften var kolsvarta. Sen nu idag så skulle jag starta den igen och då är det samma fel som innan, den gick dock igång på andra försöket.. de glödrelaterade felkoderna försvann vid diagnos men den visade på dåligt tryck med soppa så antagligen förpump som verkstaden sa. så jag åker förmodligen på att byta den pumpen ifall felkoderna återkommer. | |
|
Fortsatt problem.. Bilen startar men på 2-3:e försöket och det är verkligen knappt att den ens gör det. Bytt är Glödstift och matarpump, den som sitter under bilen alltså. Relä byttes förra året och är bmw original. Tycker även att sen jag bytte glödstift så dröjer det längre innan glödlampan släcks i bilen. Det har varit felkod på railtrycket vid uppstart tydligen - något som jag hade hoppats skulle bli åtgärdat med byte av pump. Vad kan det mer vara? |
|
|
Finns en säkring till glödningen (100 Ampere tror jag) Sitter bakom/nedanför handskfacket (svårt att hitta- du måste skruva bort hanskfacket mm.). Står att den skall kontrolleras i samband med glödstiftsbyte. Kan ju vara värt att kolla om den är hel, men borde väl kanske fått felkod då? |
|
|
Har inte kollat den säkringen, visste inte ens att den fanns men då borde jag ha fortsatt fel på glödsystemet vilket jag inte har. Har endast felkod på för lågt railtryck vid start samt något annat med bränslet. Har redan bytt matarpumpen och högtryckspumpen ska också vara bytt för inte allt för länge sen. Startproblemen inkl. felkoderna kommer enbart när det är kallt ute, sist starta den inte i -3 men nu startade den utan problem i -6.. så den verkar leva sitt eget liv. Om det var spridare hade man kanske fått någon annan felkod? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.