AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.451

BMW x5 e70 2007 3.0D DPF problem , termostat problem, dålig motor effekt , låg Temp

Fu
8
Fuzzmezz
BMW x5 3.0d -07
BMW x5 3.0d -09
Hej alla glada och kunniga :)

Har en BMW x5 e70 3.0d 2007 med ca22.000 mil

För ett tag sedan började bilden varna för igensatt partikelfilter . Har haft bilen sedan den var ny och haft den mestadels i Italien /Tyskland ( köpt i Italien) har alltid gått långa sträckor och knappt någon stadstrafik . Blev förvånad över att den varnade , kollade med min app Carly hur värdens såg ut och ev felkoder . Felkoders som då fanns i bilen var trasigt glödstift på 3, 4 samt partikelfiltret .

Bytte samtliga glödstift och tänkte att det på något sätt hade med varandra att göra .
Såg sen i appen att motortemp/kyltem var låg . Runt 60 grader efter 30 min körning .
Bytte då båda termostaterna och tempen gick upp .

Drygt 1 vecka senare (nu) så kommer tempen inte upp som det skall , kör man lite hårt så kommer den upp i ca 65 grader men stannar man går den ner direkt. Ingen värme i kupén . Termostaterna igen ?

Det har även börjat lukta in massor av avgaser vid tomgångskörning in i kupén . Måste ha fönstret öppet vid stadskörning . Har försökt att lokalisera var i motorrummet det kommer ifrån men utan resultat . Någon idé?

Tycker att jag har tappat effekt vid gaspådrag , den kommer upp i hastigheter men kraften sämre .
Ingen blå/svart rök. Luktar dock bränt från avgasrören .

Hör allt ihop med Dfp? Att tilläggas så säger appen att sista regenereringen utfördes för ca 5000 mil . Men har ju startat den manuellt i appen och sett att den genomförts . Sensorproblem?

Någon vänlig själ som har bra tips , kanske någon i Sthlm som mot ersättning kan hjälpa till . BMW vill ha 25.000 för att byta rasket :(

Kan man rengöra Dfp själv ? Svårt på en x5 ?

Tack på förhand :)
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Det enda jag kan bidra med är att det är viktigt att byta huvudtermostaten till original. En pirattermostat har ofta en dum konstruktion där gummipackningen hoppar loss efter någon vecka och så är det kört igen. Det finns trådar här om det.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
Lös problemet med motortempen först
Ingen idé att rengöra filter innan processen fungerar.
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
Kolla felkoder igen och byt samtliga termostater
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som BMW-Björne påpekar: du har ett bakomliggande fel som måste fixas innan du byter/rengör DPF.

Det känns som du behöver bättre diagnosverktyg än det du felsökt med hittills!

Du bör även läsa av faktisk kylvätsketemperatur under drift. Temp.mätaren i instrumenthuset är inte linjär, utan ligger på "mitten" under ett väldigt brett temperaturintervall (typ 70-100 grader C).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fu
8
Fuzzmezz
BMW x5 3.0d -07
BMW x5 3.0d -09
tack för all feedback :)

Ok ska byta termostaterna igen som inte är original utan köpt från skruvat.se
Förra gången var det egr termostaten som var öppen hela tiden , bytte då båda ändå samtidigt .

Köper original imorgon när BMW öppnar samt ny glykol igen :(

Det nämns att pirat har dålig gummi packning , men det läcker ju ingenstans ?

Fu
8
Fuzzmezz
BMW x5 3.0d -07
BMW x5 3.0d -09
använder appen Carley som är kopplad till bilens obd .
Är det inte bra nog ? Ser ju i realtid exakt temperatur :)
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
jo den använder jag med fungerar bra.
Tempen ska upp till ca 90 grader
Fu
8
Fuzzmezz
BMW x5 3.0d -07
BMW x5 3.0d -09
BMW Björne- tack hoppades att den skulle vara ok att använda. Min temp kom upp i ca 65 grader innan termostat bytet, efter kom den upp i ca 85-90 grader och nu igen 55-65 grader. Frågan om det är huvudtermostaten eller egr som strular.. men bara ta bort och koka antar jag.

Någon som har någon gissning på varför det luktar avgaser in i kupen? känner ju doften av avgaser i motorummet men lyckas inte lokalisera vart ... men runt generatorn "typ".

Fu
8
Fuzzmezz
BMW x5 3.0d -07
BMW x5 3.0d -09
Kan nu lägga till att bilen går mycket dåligt .. Seg i gaspådraget , låter ett vinande ljud från motorn näran gasar på .. Lite som när man imiterar ett tåg .. Tjof tjof tjof
Fu
8
Fuzzmezz
BMW x5 3.0d -07
BMW x5 3.0d -09
Har fått felkod 4530 charge pressure control error har nu dykt upp :(
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
2 gissningar, dpf är igengsatt därav försöker avgaser krypa ut på andra ställen. Den andra är att grenröret läcker där man har hört /läst några har råkat ut.

MvH Bmw 4-ever
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Kan egentligen inget om X5, men är det en automat?

Äger en 530 XD automat där jag hade problem att få upp tempen trots flera byte av både huvudtermostat och EGRtermostat. Fick inte ordning på det förrän även värmeväxlaren till automatlådan byttes. Finns tydligen en tredje termostat i denna!

MVH Lansman45

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Landsman kommer du ihåg vilken temp motorn gick upp i innan byte? Skickat PM till dig

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
35
BMWUpdateSWE
BMW M5 2012
Ifall du känner att bilen ibland fungerar som den ska och ibland inte så ska du kolla vakuum slangen under insuget samt givaren artikellnr 11747810831. den brukar ge sig rätt vanligt. Det andra du med kan kolla är att EGR- ventilen funkar som den ska. är den i stängt läge hela tiden så får du det problemet med avgas lukten om inte något hjälper så har du det felet med dpf då e den igensatt. Testa och gör en generering utav den fast den är gjord. Men som sagt kolla först upp det med termostaten samt att du luftar systemet på rätt sätt

BMWUpdateSWE
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
peter78w

Den gick inte upp mer än till 60 grader. Du har Powepost.

MH Lansman45
Fu
8
Fuzzmezz
BMW x5 3.0d -07
BMW x5 3.0d -09
Hej alla här kommer lite uppdatering.
Först vill jag tacka för alla tips på vägen, verkligen bra forum detta.. så ta åt Er alla :)

Avgaslukten kom från avgaskylaren som hade gått sönder. Hur den hade gjort det vet jag inte. Men hade spruckit vid det som ser ut som ett flexrör. Man såg inte glipan förrän jag demonterade bort alla slangar/plast höljen.

Glipan på den trasiga avgaskylaren hade resulterat i att varma avgaser hade läckt ut på termostathuset, samt röret som kommer från turbon upp till luftfiltret.

Det var bara att beställa nya rör och avgaskylare. Dyrt men fungerande.

Beställde även en ny EGR termostat som sitter på avgaskylaren , men lite dumsnål så tänkte jag att jag hade en fungerande huvudtermostat hemma och beställde då inte en sådan.

PÅ E70 så är utrymmet givmilt men när jag försökte mig på att få loss DPF så gick jag bet. Det var omöjligt.. fattar inte hur man skall gå tillväga. underifrån ska det inte vara möjligt tydligen. Utan man måste ta bort halva motorn för att få ut den. Usch och fy vilket jobb.

Bytte de andra trasiga delarna och fick snabbt bort lukten i kupen från avgaser.

MEN.... helt plötsligt gick bilen på halvkraft... nej tänkte jag... tog turbon stryk när allt smälte? eller är det DPF som är full?

Läste av bilen med appen och fick felmeddelandet att "rail sensorn " var defekt.
Kollade först om jag råkat skada kontakten men efter jag mätte kablarna så var allt ok. Gick till BMW och frågade vad en ny sensor skulle kosta ... 3196:- så det var ju bara att hosta upp. När jag skruvat på den nya sensor så gick bilen som en klocka igen.

Kollade live datan i appen och såg att den fortfarande inte kom upp i temp. Tänkte tyst för mig själv F*N....

hade ju precis bytt EGR termostaten, satte ju tillbaks den gamla huvudtermostaten som jag testat att den funkade... började tänka värmeväxlare..

Men efter lite fundering kom jag på att mitt test av den gamla huvudtermostaten inte var tillförlitligt.. hade ju enbart testat om den öppnade/stängde vilket den gjorde... men inte om den tex öppnade för tidigt. Så idag har jag köpt en ny huvudtermostat och skall i morgon byta den igen!.

Hoppas att det hjälper och att tempen kommer upp så regenereringen startar..

Såg att mina nya Continental däck inköpta augusti 2015, är helt nedslitna fram!
den drar inte i ratten men däcken ser ut att rullat 10 år. har max kört 300 mil på dessa. Antar att jag åker dit på framvagnsinställning... något tips?

Kan tillägga att man inte skall köpa pirat termostat, min som jag köpte från skruvat.se där hade plastenringen släppt i termostaten. efter drygt 2 veckor ... inte bra..

Något tips på varför däcken fram är så sjukt slitna?
Något tips på hur man får ut DPF:en?

Tack igen för alla bra tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.